Pressinbjudan: Miljöbästa Bil 2018 presenteras den 3 maj

Pristagarna i Gröna Bilister utmärkelse Miljöbästa Bil 2018 presenteras på en pressträff utanför stadshuset i Stockholm den 3 maj kl. 11.30-12.30.

Vinjettbild: Wikimedia Commons

Gröna Bilister har i mer än 20 år rankat miljöbilarna på den svenska marknaden. I år valde Gröna Bilister ut 40 bilmodeller som uppfyller grundläggande krav på fossiloberoende, energieffektivitet och säkerhet. Bland dessa bilar har sedan en jury valt sina favoriter.

Juryn består av åtta av Sveriges främsta experter på miljöbilar. Där finns specialkompetens på bilarnas praktiska användning i olika delar av landet, på säkerhet och på tillförlitlighet. Juryn delade ut poäng till sina favoriter i två tävlingsklasser: Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi, samt Bästa valet för företaget. Poängen delades ut enligt samma system som används i tävlingen Årets Bil i Europa.

Program

De bilar som hamnat på prispallen i de två tävlingsklasserna är utställda på planen söder om stadshuset i Stockholm kl. 11.30-12.30 den 3 maj. Representanter för generalagenterna är på plats.

Cirka kl. 12.00 meddelar trafikborgarråd Daniel Helldén pristagarna i Miljöbästa Bil 2018 och Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant delar ut diplom.

Representanter för juryn ger juryns motivering till vinnarna.

Gröna Bilister delar dessutom ut ett hederspris.

Plats: Planen söder om stadshuset i Stockholm
Tid: 11.30-12.30 den 3 maj 2018

Bra tillfälle att ta bilder och filma i en unik miljö!