Så här ska fordonsbeskattningen se ut!

18/7: Så här ska fordonsbeskattningen se ut!

Centerpartiet föreslår att den som köper en bil med mycket låga utsläpp får bidrag medan den som köper en bil med höga utsläpp får betala. Gröna Bilister konkretiserar förslaget: Så här ska beskattningen se ut.

– Premier, reduktioner och bonusar ger stora hål i statskassan när miljöbilsboomen tar fart. Då får vi krav på att minska stimulansen, med en ryckighet och osäkerhet för marknaden. Med en rejäl peng för de miljöbästa bilarna och en hög skatt för värstingarna, får vi ett långsiktigt system som inte kostar statskassan något, säger Mattias Goldmann, ansvarig för Gröna Bilisters bonus-malus-skatteförslag.

Bonus 50 000 kr

0-50 g CO2/km (Supermiljöbilspremie)

Bonus 20 000 kr

51-70 g CO2/km

Bonus 10 000 kr

71-90 g Co2/km

Bonus 5 000 kr

91-100 g Co2/km

Neutral zon

101-130 g Co2/km

Malus 5 000 kr

131-160 g Co2/km

Malus 10 000 kr

161-190 g Co2/km

Malus 20 000 kr

191-240 g Co2/km

Malus 50 000 kr

Över 240 g Co2/km

Bilar som drivs med fordonsgas får CO2-värdet reducerat med 60 procent, etanolbilar med 50%, i linje med EU-kommissionens utsläppsvärden.

– Skillnaden mellan centerpartisten Carlgren och miljöministern Carlgren är rimligen hårfin, så vi räknar med att regeringen arbetar fram ett förslag på ny fordonsbeskattning under hösten. Underlaget har de härmed,  säger Mattias Goldmann

För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45 eller Gröna Bilisters kansli på 018-320 220.