Svenssontest med elbilar och laddhybrider

Den som vill ha lägst drivmedelskostnad ska välja elbil, medan skillnaderna i förbrukning är mycket stora bland laddhybriderna. Det visar Svenssontestet som Jämtkraft, Öresundskraftoch Gröna Bilister nu gjort med sex elbilar och laddhybrider.

För att jämföra hur energieffektiva elbilar och laddhybrider är i förhållande till vanliga bilar, och mäta hur stora skillnaderna är mellan renodlade elbilar och laddhybrider som går på både el och flytande drivmedel, genomfördes Svenssontestet under Almedalsveckan.
Bilarna kördes 71 km, från Visby mot Slite och tillbaka, i vanlig trafik på allmän landsväg med i huvudsak 80-sträckor. Därefter mättes hur mycket bensin/diesel respektive el de hade förbrukat. Sträckan valdes med tanke på att 82 procent av svenskarna kör under 75 km per dag.  För att göra jämförelsen tydligare räknades elförbrukningen om till bensin.
– Många upplever att bilindustrins bränsledeklarationer är alltför optimistiska. Vi gjorde därför ett ”Svenssontest” i normal trafik och på vanliga vägar. Våra mätmetoder är inte vetenskapliga men mycket noga genomförda, berättar Per Lundgren från Öresundskraft, en av initiativtagarna bakom testet.
I testet ingick elbilarna Nissan Leaf, Volvo C30 och Mitsubishi i-MiEV och laddhybriderna Opel Ampera, Volvo V60 och Toyota Prius. De tre elbilarna var som väntat mest energisnåla och förbrukade mellan motsvarande 0,15 och 0,21 liter bensin per mil. Laddhybriderna gjorde av med dubbelt så mycket energi. Ett tydligt undantag var dock Opel Ampera som klarade sträckan utan fossilt bränsle och därför fick lika bra siffror som de rena elbilarna. Resultaten är exakta vad gäller elmätningen, men kan slå fel i fråga om bensinmätningen, vilket påverkar siffrorna för förbrukning och CO2-utsläpp. Tendensen är ändå tydlig.
– Testet bekräftar hur energieffektiva laddhybrider och elbilar är jämfört med traditionella bilar. Vi ser också att rena elbilar är betydligt effektivare än laddhybrider! Resultatet av CO2-beräkningarna är dock överraskande. De två laddhybrider som förbrukade fossilt bränsle fick så höga CO2-utsläpp att de inte i verklig körning klarar kraven för supermiljöbilar på 50 gram koldioxid per kilometer, konstaterar Per Lundgren.
– El är ett förnämligt drivmedel och det är mycket glädjande att vi genomfört vår test med ursprungsmärkt gotländsk vindkraft. 100% förnybart är för oss en självklarhet när vi laddar elbilar eller laddhybrider säger Mikael Hagman från Jämtkraft.
– Alla elbilar klarar med lätthet normala körsträckor, och flera laddhybrider kan klara hela vardagsbehovet på bara el, men när bensin- eller dieselmotorn kickar in är förbrukningen inte imponerande. Det är också ledsamt att inga laddhybrider kan köras på förnybara drivmedel, säger Mattias Goldmann från Gröna Bilister som nyligen kört Elbilsrekordet Ystad-Haparanda helt utan avgaser.
Resultat av testet*
Bilmodell                           kWh/mil    Pris/mil       Förbrukning**     CO2***
Nissan Leaf (el)                   1,57            1,88              0,17               0
Volvo C30 (el)                      1,88            2,26              0,21               0
Mitsubishi i-MIEV (el)          1,40            1,68              0,15               0
Opel Ampera (laddhybrid)   1,40            1,68              0,15                0
Volvo V60 (laddhybrid)        3,43            4,61              0,38               57
Toyota Prius (laddhybrid)    2,94            4,48              0,32               76
* En liter bensin beräknas motsvara 9,1 kWh energi och en liter diesel 9,8 kWh. Bensinpriset beräknades vara 14,43 kr/l och elpriset 1,20 kr/kWh. CO2-beräkningarna bygger på att elbilarna laddas med 100 % förnybar el.
** (omvandlad till bensin/mil)
*** (g/km)