Sveriges myndigheter skapar förvirring kring elens klimatpåverkan

Hur mycket påverkar vi klimatet när vi kör elbil? Energimarknadsinspektionen ger ett svar och Energimyndigheten ett annat. Istället för att bringa klarhet spär myndigheterna på medborgarnas osäkerhet. Detta är Gröna Bilisters främsta invändning mot Energimyndighetens förslag på riktlinjer för bolagens drivmedelsrapportering.

Vinjettbild: Move Abouts solbilspool i Helsingborg. Foto: Move About

Gröna Bilister har lämnat in remissvar på Energimyndighetens Allmänna råd för komplettering och förklaring till Statens energimyndighets föreskrifter om rapportering och beräkning enligt drivmedelslagen STEMFS 2017:3.

Gröna Bilister är till övervägande del positiva till Energimyndighetens riktlinjer. Det är glädjande att kraven på rapportering av de fossila drivmedlens ursprung förtydligas och skärps. Men ännu är det långt kvar innan vi vet lika mycket om fossilernas ursprung som vi vet om ursprunget till våra biodrivmedel.

Den största svagheten med Energimyndighetens förslag är riktlinjerna för rapporteringen av el som drivmedel. Enligt förslaget ska all el som drivmedelsleverantörerna rapporterar belastas med klimatpåverkan 13 g CO2ekv/MJ enligt en nationell svensk profil på elmixen.

Detta värde skiljer sig markant från den klimatpåverkan som anges på fakturorna till vår hushållsel. Denna bestäms av Energimarknadsinspektionens riktlinjer för ursprungsmärkning av el. Om inga ursprungsgarantier kan ges belastas elen med klimatpåverkan från så kallad nordisk residualmix. Det är klimatpåverkan från den el som blir kvar på den integrerade nordiska elmarknaden när den miljömärkta elen med ursprungsgarantier räknats bort. År 2017 var klimatpåverkan från denna residualmix 91 g CO2ekv/MJ. Förnybar el med ursprungsgarantier anses däremot inte ha någon klimatpåverkan alls.

– Energimyndigheten och Energimarknadsinspektionen måste samordna sig, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. De olika buden minskar trovärdigheten hos alla officiella uppgifter om elens klimatpåverkan. Tyvärr minskar också trovärdigheten mer generellt för alla officiella uppgifter om våra drivmedels klimatpåverkan. Detta försvårar den nödvändiga omställningen till fossilfrihet.

Snart införs en obligatorisk klimatdeklaration av drivmedel vid pump och laddstation. Tanken är att faktaunderlaget ska komma från leverantörernas rapportering till Energimyndigheten.

– Om Energimyndigheten håller fast vid sin egen metod att beräkna elens klimatpåverkan kommer vi att få olika bud om hur mycket vi påverkar klimatet när vi kör elbil beroende på om vi laddar bilen hemma eller på laddstationen.

Eftersom all el som säljs som drivmedel tilldelas samma klimatpåverkan enligt Energimyndighetens förslag ges heller inget incitament för leverantörerna att erbjuda förnybar el från sol eller vind på sina laddstationer.

– Det vore riktigt illa om all el drogs över samma kam, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Hela tanken med klimatdeklarationen av drivmedel är ju att gynna de klimatvänliga, förnybara alternativen.

Mer information

Energimyndighetens remiss Allmänna råd för komplettering och förklaring till Statens energimyndighets föreskrifter om rapportering och beräkning enligt drivmedelslagen STEMFS 2017:3.

Gröna Bilisters remissvar

Gröna Bilisters kampanj Jag Vill Veta om bättre konsumentinformation om våra drivmedels klimatpåverkan och ursprung

Per Östborn, drivmedelsansvarig, Gröna Bilister

per.ostborn@gronamobilister.se