Tack bränslebolagen – etanolpriset sänkt!

1/4: Tack bränslebolagen – etanolpriset sänkt!

Nu sänker de stora bränslebolagen priset på E85. Det gör att det idag är klart billigare att köra på miljöbränslet E85 än på bensin. Gröna Bilister välkomnar sänkningen, och uppmanar etanolbilsförare att tanka rätt.

Priset på E85 har stigit varje höst, då vinteretanolen med en högre bensinandel introducerats. I dagarna har bolagen återgått till sommaretanol, med konsekvens att priset sänktes.

– Härligt att se att bränslebolagen är konsekventa, och sänker i takt med att bensinandelen minskar, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. Nu gäller det för bolagen att se till att det alltid är billigare att tanke förnyelsebart. Och för miljöfordonsägare att se till att alltid tanka med miljön i åtanke.

Klimatpåverkan från de biobränslen som säljs i Sverige är enligt Naturvårdsverket avsevärt lägre än från fossila bränslen som bensin och diesel. Kör man på E85 minskar de klimatpåverkande utsläppen med åtminstone 50 %, och med biogas med åtminstone 80 %. Bilen förbrukar dock fler liter per mil vilket innebär att man för att den verkliga kostnaden per mil måste räknas upp priset med 30 %. Med ett bensinpris på 13,30 kronor per liter är alla etanolpris under 10,20 en vinst. Dagens pris på omkring 9,70 ger alltså en tydlig fördel för miljösmarta biobränslen.<BR>Den etanol som används i E85 i Sverige, importeras från Brasilien där framställningen är mycket energieffektiv. Odlingen granskas av externa experter, där sociala krav och miljökrav måste uppfyllas.

– På detta sätt bidrar svenska konsumenter till att driva på en positiv jordbruksutveckling i Brasilien, kommenterar Jakob Lagercrantz. En bra social- och miljömärkning är det bästa sättet att driva på utvecklingen och bidra på lokal nivå.

För ytterligare information:

Cecilia Carlqvist, VD, Gröna Bilister