TAXI STOCKHOLM SATSAR PÅ ELBILAR

28/10 Nollzon: TAXI STOCKHOLM SATSAR PÅ ELBILAR

Taxi Stockholm har beslutat att köpa ett 50-tal elbilar under 2016. När Nollzon startades i augusti bestod Taxi Stockholms vagnpark av endast nio elbilar.
- Taxi Stockholms satsning på elbilar visar att det finns ett högt efterfrågetryck på elbilar.

Nollzon har tydligt visat denna efterfrågan genom att över 14,000 anslutit sig på två månader, säger Roland Elander, chef för affärsutveckling på Sustainable Innovation.

Nollzon, en ideell förening grundad av VattenfallIBMABBGröna Bilister och Sustainable Innovation, gör det möjligt för företag att prioritera elbilar till och från kontoret. Totalt är det nu över 14,000 anställda som efterfrågar elbilstaxi. Företag registrerar sin kontorsadress på nollzon.se och ger därmed förtur till elbilstaxi när de beställer en resa till eller från arbetsplatsen.

Taxi Stockholm märker redan att efterfrågan har ökat och beslutade på sin årsstämma att köpa in ett 50-tal nya elbilar under 2016. Taxi Stockholm har ännu inte specificerat vilken elbilsmodell de kommer att satsa på.

– Taxi Stockholm kommer bevaka vilka alternativ som kommer på marknaden och de elbilar som passar våra krav, på säkerhet och komfort för våra kunder och på ekonomi för åkaren, kommer att kunna vara aktuella, säger Natalia Santos, pressansvarig på Taxi Stockholm.

Vägtrafiken svarar idag för nästan en tredjedel av hela Sveriges klimatutsläpp och 60 procent av all användning av fossila bränslen. Grundarna av Nollzon uppfattar taxi som en viktig startpunkt för övergången till fossilfria alternativ.

– En elbil når sin maximala lönsamhet om den körs mycket och i ett begränsat område. Därför lämpar sig taxibilar väldigt bra för eldrift, säger Johanna Grant, ordförande för Gröna Bilister.

All el i snabbladdarna kommer från vind- och vattenkraftverk.

Bildmaterial finns på sust.se/press