Ursprungsmärkning av drivmedel – St1 tar första steget

Vi kan läsa på fiskpaketet i frysdisken var torsken är fångad. Vi kan välja kravmärkt kaffe och jämföra sockerinnehållet i olika sorters müsli. Men när det gäller drivmedel är det sämre ställt med konsumentinformationen. Drivmedelsbolaget St1 tar nu det första steget för att ändra på detta.

Foto: St1

Gröna Bilister vill att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsmärkas. Därför driver vi kampanjen Jag Vill Veta. Vi bearbetar politikerna för de ska införa en obligatorisk märkning, och vi uppmuntrar drivmedelsbolagen att själva informera om sina drivmedels ursprung och klimatpåverkan på frivillig basis.

St1 tar nu det första steget längs denna väg. Från och med nu finns ursprungsinformation om de drivmedel de säljer på deras hemsida. De fäster också en dekal ute vid pumpen som visar var informationen finns att hämta.

– Gröna Bilister har varit en motiverande och stimulerande ”kravställare” för att vi ska kunna ta detta steg mot ökad transparens om bränslens/råvarors ursprung, säger Jonas Sidenå, VD på St1. Vi kommer att jobba vidare på det utmanande uppdraget att tillföra högre detaljeringsgrad om de olika produkterna samt hur vi avser att målsätta oss om att över tid påverka produktportföljens komposition för att möta högt ställda miljökrav samtidigt som vi får godtagbara kommersiella effekter av vårt miljöarbete.

– Gröna Bilister är mycket glada över St1:s initiativ, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Det är alltid det första steget som är det svåraste. Nu förväntar vi oss att de andra drivmedelsbolagen följer efter, och att politikerna vaknar!

För mer information kontakta:

Per Östborn, Drivmedelsansvarig, Gröna Bilister
per.ostborn@gronamobilister.se