Varför ska inte Blekingepolisen vara ett föredöme?

16/6: Varför ska inte Blekingepolisen vara ett föredöme?

Statliga myndigheter ska köpa 75 procent miljöbilar. Men Blekingepolisen utnyttjar ett kryphål i lagen och köper dieselbilar. Gröna Bilister är starkt kritiska mot att polisen inte agerar föredömligt på miljöområdet.

– Varför ska inte Polisen vara ett föredöme? Numera finns miljöbilar som uppfyller alla Polisens behov, så det finns ingen anledning att köpa turbodieslar. De fyra dieselfordon Blekingepolisen nu visar upp måste följas av miljöbilar som drivs med förnybara drivmedel, säger Mattias Goldmann, styrelseledamot för Gröna Bilister.
 
Blekingepolisen har nyligen köpt fyra dieseldrivna fordon (tre Volvo och en Volkswagen minibuss). Gröna Bilister avvisar kategoriskt alla försök att definiera dessa fordon som miljöbilar – diesel är ett fossilt och oljebaserat bränsle som ska fasas ut för att minska vår klimat- och miljöpåverkan. De fordon Polisen köpt in hade kunnat vara etanol- eller biogasdrivna fordon, med samma eller bättre prestanda, liknande innerutrymmen och till jämförbart pris.
 
– Eftersom såväl Volvo som Volkswagen erbjuder miljöbilar, bör Polisen tillse att de kommande 20 bilarna blir miljöbilar. Det borde vara självklart för Polisen att vara ett föredöme för andra trafikanter.
 
Norrköpingspolisen har i Gröna Bilisters regi testat etanoldrivna Saab med förhöjd effekt till 265 hästkrafter. Efter testet fastslog Polisen att miljöbilar kan uppfylla alla Polisens prestandabehov, samtidigt som innerutrymmen räcker till. Saabs miljöbilar finns nu också med automatlåda, vilket innebär att Polisens sista reservation mot miljöbilen nu kan avvisas.
 
Gröna Bilister är kritiska till att så kallade ”specialfordon” är undantagna från riksdagens beslut om att statliga myndigheter ska köpa minst 75 procent miljöbilar. Specialfordon står enligt Vägverkets bedömning för ungefär hälften av myndigheternas inköp och rimligen för större delen av körsträckan och utsläppen. Undantaget är därmed större än regeln.
 
– När ett kryphål i lagen blir stort som ett bergrum tappar man i effekt. 75 procent miljöbilsinköp blir efter alla undantag totalt drygt 35 procent miljöbilar, en nivå som flera kommuner passerade redan vid sekelskiftet, säger Mattias Goldmann.
 

Gröna Bilisters synpunkter på miljöbilsdefinitionen

För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Mattias Goldmann 070-309 00 45.