Växjös förslag till lokal miljöbilspremie får beröm – och konkreta förslag

6/2: Växjös förslag till lokal miljöbilspremie får beröm – och konkreta förslag

Växjös politiska majoritet har gett kommunchefen i uppdrag att utreda en kommunal miljöbilspremie som tar vid när den nationella miljöbilspremien avslutas vid halvårsskiftet. Utmärkt, tycker Gröna Bilister som poängterar kommunernas betydelse i miljöbilsomställningen och ger Växjö fem rekommendationer.

Den nationella miljöbilspremien har varit en stor framgäng, och har en viktig del i att Sverige nu har den högsta miljöbilsandelen i nybilsförsäljningen och den snabbast minskande klimatpäverkan frän nya bilar. Trots det väljer regeringen att avveckla den till 1 juli i är, ett halvär tidigare än riksdagen beslutade. Växjö utreder nu att införa en lokal miljöbilspremie, vilket Gröna Bilister uppskattar.

– Växjös borgerliga politiska ledning har förstätt vad landets borgerliga politiska ledning inte har greppat; att en snabb omställning till grönare bilism behöver tydlig, uthällig och förutsägbar stimulans. Vi förutser nya miljöbilsrekord i Växjö, som redan tidigare är en av Sveriges absolut ledande miljöbilskommuner. Dessutom räknar vi med en helt ny form an turism när andra kommuner ska besöka Växjö för att se hur de gjort, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz.

Gröna Bilister ger kommunen fem förslag för den lokala miljöbilspremien:

1. Utgå från faktisk klimatnytta. Den nationella miljöbilspremien är 10 000 kronor för alla miljöbilar, vilket är orättvist mot biogas- och elbilar med mycket läg klimatpäverkan. Premien bör vara större ju större klimatnytta man gör, vilket kan ske utan större totalkostnad för kommunen.

2. Omfatta alla. Den nationella miljöbilspremien gäller endast privatpersoner, trots att exempelvis taxi har mängdubbelt högre körsträcka per är och alltsä gör större klimatnytta när de byter till miljöbilar. Växjös premie bör omfatta alla bilar.

3. Kräv rätt tankning. Den nationella miljöbilspremien utgär till etanol- och gasbilister även om de tankar 100 % bensin. Begär att man tankar minst 70 % ”rätt”, och kolla upp med stickprov.

4. Ge pengarna direkt. Den nationella miljöbilspremien betalas ut efter sex mänader, vilket är ett onödigt hinder för en snabb omställning. Den som kan visa att hon/han köpt miljöbil, bör fä ersättning direkt.

5. Inkludera konvertering. Den nationella miljöbilspremien omfattar bara nya bilar, trots att den som konverterar en befintlig bensinbil till etanol- eller gasdrift gör minst lika stor nytta. Det kan ske t.ex. hos Växjöföretaget BSR.

Gröna Bilister har granskat över hundra kommuner ur miljöbilsperspektiv, och utsett Växjö till ”Miljöbilsbästa kommun”, tillsammans med bl.a. ÷stersund och Göteborg.

– En ledande miljöbilskommun gör inte bara allt efter regelboken, utan överraskar oss med nydanande initiativ. Det gör Växjö med sin planerade lokala miljöbilspremie, som vi hoppas se förverkligad redan till halvärsskiftet, och som vi önskar att andra kommuner tar efter, säger Jakob Lagercrantz.

För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Jakob Lagercrantz, 0708-173 808 (kansliet 018-320 220). Gröna Bilisters granskning av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv finns pä www.gronamobilister.se.