Vi berömmer Gävles elbilssatsning – och ställer krav

15/6: Vi berömmer Gävles elbilssatsning – och ställer krav

Gävle Energi, Jämtkraft och Mälarenergi har signerat en deklaration om att lyfta Sverige till ett föregångsland när det gäller elbilar. Inom tre år ska det rulla 1 000 elbilar i Gävleregionen. Gröna Bilister är positiva – men ställer också krav.

I Gävle-Sandviken finns samverkansprojektet ”Shopping Circle” som låter vanliga familjer testa elbilar. Projektet har varit igång i över ett år och forskare vid Högskolan i Gävle analyserar resultaten inför framtiden. 15 laddstationer har satts upp. Förutom Gävle Energi och Sandviken Energi ingår Samkraft Vind, Gävle kommun, Sandvikens kommun, Midroc Electro och Teknikparken i satsningen.Gröna Bilister berömmer initiativet.

– Elbilen ger nollutsläpp i närmiljö och ger oss en tystare gatumiljö där det går att samtala utan att skrika. Men för att elbilen ska slå igenom krävs rejäla elbilssatsningar som den i Gävle, säger Cecilia Carlqvist, VD för Gröna Bilister.
Organisationen betonar att huvudarbetet med elbilar inte handlar om att sätta upp laddstolpar, och är glada att Gävles samarbete har ett bredare anslag.

– Det är väldigt populärt att sätta upp laddstolpar just nu, det kostar inte mycket och ger bra bilder i tidningen. Men elbilens fördel är just att den inte behöver en särskild infrastruktur, utan kan laddas från ett vanligt hushållsuttag i hemmet eller genom motorvärmaruttaget. Så vill också de flesta ladda sin bil, behovet av laddstolpar på stan är nog större ur pr- än ur brukarperspektiv, säger Cecilia Carlqvist.

Organisationen varnar också för elbilar som inte krocktestats offentligt, och uppmanar alla aktörer att enbart välja elbilar som är fullt ut lika säkra som andra typer av fordon. De poängterar också vikten av att elbilar och laddhybrider går på förnybar el, och slår fast att det måste innebära ny grön el specifikt för detta.
Gröna Bilister påpekar också att elen för elbilar kan få vara gratis till en början, men att det sedan är viktigt att ta betalt för detta på samma sätt som för andra drivmedel för bilar.

– Elbilen är underbar eftersom den inte har några utsläpp i närmiljö. Men det är problematiskt att den rörliga milkostnaden är så låg att det kommer att upplevas som billigare att ta elbilen än att åka buss eller tåg. Det förvärras om elbolaget bjuder på elen, säger Cecilia Carlqvist.

Gröna Bilisters granskningar av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv finns på www.gronamobilister.se/kommunranking-2010