VM i Åre valde bort miljöbilarna

7/2: VM i Åre valde bort miljöbilarna

VM i Åre har valt Audi som mästerskapets officiella bilmärke. Audi har inte en enda bil som klarar Vägverkets definition av miljöbilar och inga modeller som kan köras på förnybara drivmedel. Gröna Bilister är kritiska till arrangörens obefintliga klimattänk på bilområdet.

– Valet av Audi som officiellt bilmärke innebär att man aktivt har valt bort en rad märken som tar tydligt klimatansvar till förmån för ett av allt färre företag som inte har en enda miljöbil. Klimatförändringarna hotar framtida skidåkning och alpina VM, och därför borde Åre-VM ha valt miljöbilar, säger Kristina Birath från Gröna Bilister.

Gröna Bilister anser att klimatfrågan bör styra valet av fordonssponsor för större evenemang, särskilt de som är beroende av att klimatförändringarna hejdas. Åres ignorerande av klimatfrågan står i skarp kontrast mot såväl senaste vinter-OS som kommande sommar-OS i Beijing, där man aktivt satsar på minskad klimatpåverkan.

– Sverige är bäst på miljöbilar i Europa men det märks tyvärr inte i Åre. Det hade varit på sin plats att lyfta fram fordon som går på förnybara drivmedel och visa vägen mot minskade utsläpp, nu när världens blickar är riktade mot Åre, säger Kristina Birath.

Bland annat Ford, Opel, Saab, Toyota Volkswagen och Volvo har attraktiva, säkra miljöbilar. Det är alltså inte brist på alternativ som tvingat Åre-VM att välja ett av de miljösämre bilmärkena på marknaden. Dessutom finns tankställe för etanol i Åre, så det hade gått utmärkt att välja bilar framförda med förnybara drivmedel.

För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Kristina Birath 070-349 06 15 (presskontakt Mattias Goldmann 070-309 00 45).