Kraftringen först att miljödeklarera drivmedel

Den lagstadgade miljödeklarationen av drivmedel vid pump har fördröjts till 2021. Det skånska energiföretaget Kraftringen tar nu saken i egna händer. Från den 6 juli miljödeklarerar de frivilligt sin biogas och el vid tank- och laddplats. Kraftringen blir först i världen med sådan konsumentinformation.

Vinjettbild: Miljödeklaration på ett av Kraftringens tankställen för biogas i Lund. Foto: Alfred Andersson/Gröna Bilister

—> PRESS RELEASE IN ENGLISH

Från den 1 oktober 2021 måste alla leverantörer miljödeklarera de drivmedel de säljer. Kravet skulle ha införts redan i maj 2020, men sköts upp efter invändningar från EU-kommissionen.

Redan nu väljer Kraftringen att frivilligt miljödeklarera sina drivmedel. Från den 6 juli redovisar de klimatpåverkan i livscykelperspektiv på samma sätt som på den kommande lagstadgade miljödeklarationen. Metoden har bestämts av EU och Energimyndigheten har granskat och godkänt Kraftringens siffror. Dessutom berättar de öppet om råvaror och ursprungsländer.

På Kraftringens tre gasmackar och på alla deras laddstolpar ges en översiktlig miljödeklaration. Fler detaljer ges på deras webbplats.

Gröna Bilister har verkat för miljödeklaration av drivmedel i många år under parollen Jag Vill Veta. Liknande kampanjer har bedrivits på andra håll i världen. Beslut om miljödeklaration har tagits av Sveriges regering. Stadsrådet i Cambridge, Massachusetts, har tagit beslut om klimat- och hälsovarningar på bensinpumparna i staden.

– Men snack och avsiktsförklaringar är en sak, verkligheten en annan, säger Per Östborn, som lett Gröna Bilisters kampanj. Och Kraftringen blir först i världen att verkligen få upp miljödeklarationer på tankställen och laddplatser.

Gröna Bilisters ordförande Marie Pellas fyller i:

– Någon måste ta det första steget och inspirera oss andra. Gröna Bilister hoppas att fler drivmedelsföretag följer Kraftringens exempel. De sår ett litet frö som kan växa till något stort.

Kraftringens pressmeddelande

Gröna Bilisters kampanj Jag Vill Veta

Energimyndighetens förslag på föreskrifter om miljödeklaration av drivmedel

Per Östborn, Gröna Bilister, per.ostborn@gronamobilister.se