SKODA ENYAQ är Miljöbästa Bil 2021. Polestar är bäst på livscykelanalys och transparens

Sju finalister i Gröna Bilisters tävling Miljöbästa Bil 2021 fick idag diplom i den värmländska byn Borgvik. Juryn utsåg SKODA ENYAQ till Miljöbästa Bil 2021. Gröna Bilister utsåg Polestar till det märke som är bäst på att informera om biltillverkningens miljöpåverkan.

Bild: Pressansvarig Hanna Westrin på SKODA tar emot diplom av rallyprofilen Tina Thörner (t.v.), Värmlands landshövding Georg Andrén (t.h.) och Gröna Bilisters ordförande Marie Pellas

Gröna Bilister nominerade fyrtio bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2021. En oberoende expertjury valde ut sju finalister bland dessa.

Nu har vinnaren utsetts och alla finalister har fått diplom av rallyprofilen Tina Thörner och landshövding Georg Andrén vid ett evenemang i den värmländska byn Borgvik. Juryn skulle i sin bedömning ta hänsyn inte bara till bilens miljöpåverkan, utan också till säkerhet, användbarhet och ekonomi.

Miljöbästa Bil 2021: SKODA ENYAQ med det mindre batteriet

Övriga finalister: Hyundai IONIQ electric, Hyundai KONA electric, Kia e-Niro, Peugeot e-Traveller, Tesla Model 3, VW ID.4 med det mindre batteriet

Juryns motivering till vinnaren: SKODA ENYAQ visar att elbilen inte längre är en uppoffring och att den som tidigare avvisat eldrift får tänka om. Här finns stora utrymmen och hög komfort, möjligheten att dra tunga lass, rejäl räckvidd och möjlighet till bra snabbladdning. Säkerheten är på topp och prislappen är rimlig. ENYAQ har en mycket god totalekonomi —långt bättre än för likvärdiga alternativ med förbränningsmotor. Bilen passar lika bra för företag, kommuner som för en aktiv familj och finns även i fyrhjulsdrivna utföranden. Vi förutspår att Miljöbästa Bil 2021 SKODA ENYAQ blir en riktig Sverigefavorit.

– Gröna Bilister är lyckliga över att kunna utse en så praktisk och ekonomisk elbil som SKODA ENYAQ till Miljöbästa Bil 2021, säger Gröna Bilisters ordförande Marie Pellas. Tänk så långt utvecklingen kommit sedan Gröna Bilister grundades 1994 och utsåg Miljöbästa Bil för första gången.

Marie Pellas fortsätter:

– Vi ser alla finalister som vinnare, som medlemmar i en exklusiv klubb för de bästa miljöbilarna. Vi skulle kunna bjuda in fler miljöbilar till denna klubb, varför inte några biogasbilar och någon vätgasbil bland de 40 bilmodeller vi nominerade.

LCA-expert Frida Röyne på Polestar tar emot diplom av rallyprofilen Tina Thörner (t.v.), Värmlands landshövding Georg Andrén (t.h.) och Gröna Bilisters ordförande Marie Pellas.

Påverkan på klimat och miljö vid biltillverkningen kan vara minst lika stor som vid körningen. En färsk rapport från Gröna Bilister visar att det är svårt att få information om hur hållbar biltillverkningen är. Några biltillverkare visar framfötterna och nominerades i den separata tävlingskategorin livscykelanalys och transparens.

Miljöbästa Bil 2021 – Bäst livscykelanalys och transparens: Polestar

Övriga finalister: Volvo Cars, Volkswagen

Gröna Bilisters motivering till vinnaren: Polestar är det enda bilmärket som publicerar ambitiösa livscykelanalyser av alla sina elbilsmodeller och låter transparens om biltillverkningen vara en bärande del i sin marknadsföring. De uppmuntrar bättre spårbarhet i leveranskedjan för att förhindra rovdrift på människor och miljö vid utvinning av råvaror till batterier och elmotorer. De påtalar bristen på öppenhet i branschen och utmanar andra biltillverkare att bli mer transparenta. Polestar är en sann föregångare – just en sådan bilindustrin behöver i detta kritiska skede när elektrifieringen tar fart.

Så sent som förra veckan publicerade Polestar en livscykelanalys som jämför alla versioner av elbilen Polestar 2. Den visar bland annat hur ett mindre batteri minskar klimatpåverkan vid tillverkningen, liksom att avstå från två elmotorer och fyrhjulsdrift.

Landningssida för tävlingen Miljöbästa Bil 2021

Om juryn och dess arbete

Ett collage i text och bild från prisutdelningen vid hyttruinen i Borgvik

För ytterligare information, kontakta:

Per Östborn, projektledare Miljöbästa Bil 2021, per.ostborn@gronamobilister.se