Leksand får miljöpris för minskande bilism och bättre cykelvägar

Gröna Mobilister har granskat omställningen till hållbar mobilitet i alla svenska kommuner. Leksand ligger i frontlinjen bland landsbygdskommunerna och tilldelas nu diplomet Grönt Föredöme. Körsträckan i bil per capita har minskat 10 procent sedan år 2010. Samtidigt har gång- och cykelvägnätet fått bättre standard och har vuxit från 30 till 45 km.

Vinjettbild: För att underlätta pendling med cykel finns planer på att bygga ut cykelvägnätet i Leksands kommun ytterligare och koppla samman Siljansnäs och andra mindre byar med centralorten. Foto: Leksands kommun

Gröna Mobilister har nyligen publicerat rapporten Gröna kommuner på väg 2024, som tar ett helhetsgrepp på omställningen till fossilfria transporter ur ett kommunalt och regionalt perspektiv. Analysen bygger på en omfattande samling kommunala 2030-indikatorer.

De goda föresatsernas tid är förbi. 2030-indikatorerna jämför kommunerna utifrån verkliga förändringar i transportsystemet. Vi definierar ett index som uppskattar hur mycket användningen av fossil energi i personbilar minskar genom att väga samman omställningens tre ben: BilenBränslet och Beteendet. Den fossila energianvändningen minskar då vi väljer snålare bilar, då vi väljer större andel fossilfria drivmedel, och då vi kör kortare sträckor i bil genom att välja andra färdmedel.

Leksands kommun uppnår hela 85 procents uppfyllelse av målet definierat av detta index, vilket ska jämföras med 71 procent för Sverige som helhet. Leksand tilldelas nu utmärkelsen Grönt Föredöme. Motiveringen lyder:

För minskande körsträckor i bil tack vare målmedveten satsning på gång- och cykelvägar, samt för låga koldioxidutsläpp från nya bilar

Körsträckan per capita i bilar som är registrerade i Leksands kommun har minskat nästan 10 procent från år 2010 till år 2023, betydligt mer än de drygt sex procent som körsträckan per capita har minskat i riket som helhet under samma tidsperiod.

Det har inte genomförts några trafikmätningar eller resvaneundersökningar i Leksand som kan sätta de minskande körsträckorna i samband med ökat resande med andra färdmedel. Med tanke på att kommunen har genomfört målmedvetna satsningar på sina gång- och cykelvägar sedan början av 2010-talet är det dock mycket sannolikt att det skett en överflyttning från bil till cykel. I kommunens senaste cykelplan från år 2021 läser vi:

”Sedan förra cykelplanen antogs 2012 har mycket hänt i kommunen som ger förutsättning för både ökad och säkrare cykling. Under perioden har cykelvägnätet i kommunen vuxit från cirka 30 kilometer 2012 till dagens cirka 40 kilometer, belysningar har förnyats, standarden på beläggningen har höjts på långa sträckor, samt att det har förbättrats och tillskapats nya passager för att höja trafiksäkerheten.”

Till den höga måluppfyllelsen i Leksand bidrar också det faktum att den genomsnittliga energiförbrukningen per körd sträcka i nya bilar som registreras i kommunen har minskat 49 procent från år 2010 till år 2023, att jämföra med 37 procent i hela Sverige. Detta är nära förknippat med snabbt minskande koldioxidutsläpp ur avgasröret, vilket till stor del förklaras av snabbt ökande andel laddbara fordon i nybilsförsäljningen.

– Vår analys visar att landsbygden är på väg att komma i kapp storstaden i omställningen till fossilfria transporter, säger Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson. Leksand är ett bevis på att landsbygdskommuner till och med kan köra förbi städerna i omställningen.

Diplomutdelning och webbinarium

Leksands kommun tar emot diplomet Grönt Föredöme av Gröna Mobilister den 27 november 2024 kl. 13.15. Kontakta kommunikationschef Kent Byman enligt nedan för att få reda på plats i Leksand. Välkomna!

Före diplomutdelningen bjuder Gröna Mobilister och Leksands kommun in till webbinariet Stadsplanering för hållbara beteenden, kl. 10.30 den 27 november 2024. Anmäl dig här.

Läs mer

De kommuner som får utmärkelsen Grönt Föredöme väljs ut enligt sju kriterier. Priset ska gå till minst en landsbygdskommun, en pendlingskommun, samt en större stad eller storstad. Minskande körsträckor i bil är en viktig faktor – men de får inte bero på ekonomisk tillbakagång utan ska vara en följd av framsynt mobilitetsarbete. Förutom Leksand har även Lund, Solna och Vännäs tagit emot detta pris.

Utmärkelsen är ett led i Gröna Mobilisters projekt Gröna kommuner på väg 2024, som stöds genom Trafikverkets bidrag till ideella organisationer.

Kontakt

Per Östborn, projektledare, Gröna Mobilister, per.ostborn@gronamobilister.se, 073 819 61 54

Kent Byman, kommunikationschef, Leksands kommun, kent.byman@leksand.se, 0247 – 801 85