Lunds kommuns hållbarhetsarbete har prisats flera gånger. Gröna Mobilisters nya utmärkelse Grönt Föredöme grundar sig på effekten av detta arbete: behovet av fossila drivmedel i Lund minskar snabbt.
Vinjettbild: Lund har länge varit en föregångare i omställningen till fossilfria transporter. Denna bild togs år 2016 till Gröna Mobilisters bok Hållbar mobilitet från Umeå till Malmö. Nu är biogasbussarna ersatta av elbussar.
Gröna Mobilister har granskat omställningen till hållbar mobilitet i alla svenska kommuner. Resultaten presenteras i rapporten Gröna kommuner på väg 2024. Lunds kommun ligger i omställningens frontlinje och tilldelas därför diplomet Grönt Föredöme. Motiveringen lyder:
För minskande biltrafik tack vare satsning på alternativen till bilen och utveckling av stadsmiljöer som prioriterar dessa alternativ, samt för mycket låga koldioxidutsläpp från nya bilar
De goda föresatsernas tid är förbi. Gröna Mobilister jämför kommunerna utifrån verkliga förändringar i transportsystemet med utgångspunkt i en omfattande samling kommunala 2030-indikatorer.
Vi definierar ett index som uppskattar hur mycket användningen av fossil energi i personbilar minskar genom att väga samman omställningens tre ben: Bilen, Bränslet och Beteendet. Den fossila energianvändningen minskar då vi väljer snålare bilar, då vi väljer större andel fossilfria drivmedel, och då vi kör kortare sträckor i bil genom att välja andra färdmedel.
Utifrån detta index definieras ett mål för hur mycket denna fossila energianvändning ska minska från år 2010 till år 2030. Tillsammans med Solna stad är Lunds kommun bäst i Sverige med 97 procents måluppfyllelse redan år 2023.*
Den genomsnittliga energiförbrukningen och koldioxidutsläppen per körd sträcka hos nya bilar i Lund var näst lägst i Sverige år 2023, främst tack vare hög andel laddbara fordon i nybilsförsäljningen. Av de nya bilarna i Lund var 78 procent laddbara, varav 53 procent var rena elbilar. Genomsnitten för hela Sverige var 58 respektive 38 procent.
Den genomsnittliga körsträckan per capita i bilar registrerade i Lund har minskat nästan 16 procent från toppnoteringen år 2016 till år 2023. Motorfordonstrafiken på de kommunala gatorna har minskat 10 procent sedan år 2022 och 35 procent sedan år 2011, medan cyklingen och kollektivtrafiken har ökat.
Enligt Region Skånes resvaneundersökningar har andelen resor med kollektivtrafik bland lundaborna ökat från 17 procent år 2013 till 28 procent år 2023 medan andelen bilresor minskat från 39 till 32 procent.
– Lund visar att det är möjligt att minska bilismen i ett blomstrande samhälle, säger Victor Bärring, generalsekreterare i Gröna Mobilister.
Diplomutdelningen sker i samband med sammanträdet i Kommunstyrelsens miljö- och hälsoutskott kl. 14.30 den 15 oktober 2024 i Lunds stadshus.
Läs mer
*Vi räknar bort effekten av att ett leasingföretag flyttade från Malmö till Lund år 2011, vilket drastiskt ökade körsträckan per capita för personbilar registrerade i Lunds kommun. Denna justering görs genom att utgå från 2011 som basår för Lunds del i stället för 2010. Utan denna justering hamnar Lund ändå så högt som på plats 14 i den kommunala rankinglistan med 86 procents måluppfyllelse.
De kommuner som får utmärkelsen Grönt Föredöme väljs ut enligt sju kriterier. Hittills har Lund, Solna och Vännäs tilldelats detta diplom.
Utmärkelsen är ett led i Gröna Mobilisters projekt Gröna kommuner på väg 2024, som stöds genom Trafikverkets bidrag till ideella organisationer.
I Gröna Mobilisters bok Hållbar mobilitet från Umeå till Malmö skildras omställningsarbetet i Lund i längre perspektiv.
Kontakt
Per Östborn, projektledare, Gröna Mobilister, per.ostborn@gronamobilister.se, 073 819 61 54
Jon Andersson, chef för miljöstrategiska enheten, Lunds kommun, jon.andersson@lund.se, 072 391 55 56