MG ZS (el) – aug 2021

MG ZS

Slutsåld utan
garanterat leveransdatum för den som beställer nu… Att MG gått från brittiska
sportbilar till kinesiska el-SUV:ar verkar vara ett lyckokast, i alla fall när
prislappen är låg – men hur bra är bilen?

  • Version: MG ZS Luxury
  • Drivmedel: El
  • Pris: Comfort 339 900 kr, Luxury 359 900 kr
  • Privatleasing från 1 990 kr/månad för 36 månader, 1 000 mil/år, inklusive service och assistens, Luxury 2 280 kr/mån. 1500 mil/år kostar 150 kr mer per månad.
  • Mått: L 431 cm, B 181 cm, H 165 cm, axelavstånd 259 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 1 522 kg, totalvikt 1 966 kg, bagageutrymme 448-1 166 l, ej släp 
  • Motor: Synkron permanentmagnetmotor, 360 V, max effekt 105 kW/141 hk, max vridmoment 353 Nm.
  • Kraftöverföring: Motor fram, drivning fram, automat
  • Batteri: Litium-jon, 44.5 kWh brutto, 43.4 kWh netto
  • Räckvidd: 263 km enligt WLTP
  • Förbrukning: 1.86 kWh/mil
  • Laddtid: Laddningstid 0-80% 40 min med 50 kW. Ombordladdare 6.6 kW
  • Säkerhet: Fem stjärnor av Euro NCAP (2019), 90% för skydd av vuxna, 85% för skydd av barn, 64% för skydd av oskyddade trafikanter, 70% för förarstödsystem
  • Prestanda: 0-100 km/h 8.2 sek, toppfart 140 km/h
  • Miljöförmåner: Bonus 70 000 kr, förmånsvärde reducerat till närmast motsvarande fossilbil,
  • gratis laddning på åtskilliga ställen
  • Garantier: 7 års/15 000 mils nybilsgaranti inklusive elektronik

Bekant yttre

När vi hämtar ut MG ZS står den bredvid Nissans bästsäljande SUV Qashqai. Likheterna är slående både i design och proportioner. Detta är en design som ska påminna om annat och göra kunden trygg snarare än att etablera ett nytt formspråk. Det är också lite av gårdagens formspråk; ZS må vara ny i Sverige men lanserades som diesel- och bensinbil redan 2017.

Inget skvallrar om att bilen är kinesisk, inte heller att det är en elbil – tvärtom har den en stor fejkad kylare. Inte heller antyds släktskapet med gamla tiders brittiska MG annat än den oktagonala loggan i fronten, som också döljer ladduttaget.

Även på insidan känns allt tryggt och bekant, förarplatsen signalerar ”tuta och kör”, med mycket som känns igen från den tre-fem år gamla bil som de flesta köpare förmodligen lämnar i inbyte. Här finns riktiga vred och knappar och huvudinstrumenten är hederligt runda med riktiga nålar som visar hastighet och effektuttag, ungefär som en varvräknare. Allt är ordentligt men lite billigt utfört, fast med några detaljer som ger lite guldkant. Det är växelväljaren som är ett snyggt runt vred i mittkonsolen, och de tre vippreglagen just framför den, som reglerar körläget, bromskraftsåterföringen och batteriinformationen. På mittkonsolen finns den numera obligatoriska skärmen med navigator och annat, väl integrerad i designen men lite gammaldags i sitt utförande.

Framstolarna ser inbjudande ut och funkar för mig, men sitter man inte bra från början är det kört eftersom inställningsmöjligheterna är så begränsade. Det gäller också ratten, som bara är vippbar.

  I baksätet gynnas man av den upprätta formen och sitter helt okej – eller alldeles utmärkt jämfört med andra elbilar för samma pris. Batterierna ligger under baksätet, men i motsats till flera andra elbilar med liknande lösning, inklusive dyra Mercedes EQA, så har sätet inte behövt höjas till orimliga nivåer.

Eftersom ZS på andra marknader också finns som bensinbil stör en liten kardantunnel den som sitter i mitten. Att det inte är högsta prisklass på bilen märks på avsaknaden av luftventiler och att man får dela på ett enda USB-uttag, däremot är det gott om fack för prylar. Baksätet är enbart delbart 60/40, utan genomlastningslucka. 

Bagageutrymmet är stort och enkelt, dock med onödigt stora invändiga hjulhus med tanke på att hjulen är så pass små. Krokar och öglor lyser med sin frånvaro, men under golvet finns ett extra fack där laddsladdar kan läggas. Under motorhuven finns det massor av plats, men MG använder den inte för att erbjuda någon frunk. Dragkrok finns som tillval, men med 75 kilos maxlast är den enbart för att fästa en cykelhållare.

MG-känslan får man leta efter

Om ZS ska kunna bära MG-loggan med något slags stolthet måste den ha sportiga egenskaper. Elmotorn ger förutsättningarna, tillsammans med en för elbilar relativt låg vikt, och i Sportläget som känns naturligast för en MG är det en pigg bil. Däremot innebär inte Sportläget att styrningen eller fjädringen skärps till, vilket är synd för styrningen är seg och oprecis. Vill man maximera räckvidden bläddrar man förbi Normal-läget till Eco, som ger ett par mil extra men på bekostnad av allt som heter prestanda eller körglädje.

Bromskraftsåterföringen regleras i tre steg genom en vippknapp på mittkonsolen, jag föredrar paddlar bakom ratten eftersom man då kan byta snabbare. Tyvärr är det mildaste läget inte ett riktig frihjuls- eller seglarläge, och det mest kraftfulla är inte starkt nog för att man ska kunna köra med en pedal.

Det kanske är lite gammaldags av oss, men vi tänker fortsatt att SUV ska betyda bättre egenskaper på sämre vägar, terrängbil light ungefär. Det räcker med grusväg med stenbumlingar och vattenhål för att inse att det inte gäller för ZS, som med små och lättrullande däck och låg markfrigång är gjord för asfalt.

Ingen långmilare

Någonstans måste man spara in för att kunna hålla priset så lågt, och i en elbil är batterierna den största kostnaden. Med 45 kWh batterier och en snittförbrukning på strax under 2 kWh per mil landar räckvidden på cirka 25 mil. Det sjunker ytterligare något om man måste använda luftkonditioneringen eller kupévärmaren, särskilt som ZS av kostnadsskäl inte har någon värmepump. I gengäld har lyxversionen ett stort öppningsbart tak för snålare svalka, och båda versioner kan förvärmas medan den laddar. Det måste dock göras manuellt, någon app så att laddningen kan skötas via mobilen eller datorn finns inte.

ZS laddar med CCS, där maxkapaciteten 50 kW är en annan besparing jämfört med konkurrenter som kan ladda med 100 kW. Men de flesta snabbladdare kan ännu inte ge mer än 50, så förlusten är begränsad. Också AC-laddningen är måttligt snabb, och laddbox får man lösa själv.

Laddningen sker under MG-loggan i fronten. Det är ett bekvämt ställe när man kör fram till laddaren, men också utsatt för småkrockar, och hur lätt MG-loggan blir att öppna i frost och snö återstår att se – ZS har visserligen sålts i Storbritannien i ett par år men för nordbor blir detta den första vintern.

Krocksäker utan spets

En billig kinesiskbil som lanserades redan 2017, hur bra kan det vara ur säkerhetsperspektiv? Riktigt bra, visar det sig. När ZS först testades av Euro NCAP fick den mediokra tre stjärnor, men MG skärpte sig och i ett nytt test 2019 blev det full pott. Det var bensinversionen som krockades, men betyget gäller alla utföranden.

Tyvärr finns en del av säkerhetsutrustningen vi testar bara i det dyrare utförandet, och oavsett version är betyget för krocksäkerhet för oskyddade trafikanter svagt.

Given succé

        MG importeras av Hedin Bil som numera också ansvarar för Ford i Sverige. De siktar på 4 000 MG redan under 2021, och att ZS ska vara landets mest sålda elbil inom tre år. Det börjar bra; MG ZS klev direkt in på förstaplatsen bland nybilsregistreringarna och i skrivande stund finns bara strö-ex att köpa. 2022 blir ZS dyrare, men får samtidigt ett större batteri på drygt 70 kWh och en räckvidd på uppemot 50 mil. För direkt leverans finns MG:s SUV i laddhybridsutförande, men vi har svårt att se vad den tillför.

Att utrusta sin ZS är enkelt; det finns bara två versioner att välja mellan. Luxury som vi testar tillför öppningsbart glastak, större fälgar, bättre högtalare, elektriskt inställbart förarsäte och – kanske viktigast – stolsvärme. En del säkerhetsutrustning får du också dumt nog bara med den dyrare versionen; filbytesvarnare, dödavinkelvarnare och trafikvarnare vid backning. Därefter kan du välja mellan fem olika färger och ett par fälgar, sen är du klar.

Drygt nio av tio som väljer ZS tar privatleasingerbjudandet. Knappt 2 000 kronor i månaden inklusive service och assistens är närmast ofattbart billigt, bara drygt hälften av vad du får ge för en Nissan Leaf och klart billigare än en enkel Renault Zoe. I det hyperlåga priset ingår bara 1 000 mil per år, men vill du gå upp till mer normala 1 500 mil per år så kostar det bara 150 kronor mer i månaden.

Också den som köper bilen betalar efter bonusen på 70 000 kronor inte så mycket mer än småbilspengar. Visserligen är andrahandsvärdet för nya märken alltid osäkert, men med lågt pris och bra garantier bör det inte vara en särskilt stor oro.

Återstår att se om den som kommer i en kinesisk el-ZS är välkommen i puritanernas MG-klubb. Någonstans måste vi också resonera kring hur försvarbart det är att köpa en kinesisk bil, men ur ett rent användarperspektiv är den som lagt vantarna på en ZS att gratulera.

Vi gillar: Priset!, Rymlig, Relativt snål, Okej säkerhet

Vi ogillar: Enkelt utförande, begränsad räckvidd, obefintlig MG-känsla, dålig tillgång på bilar

Överväg också:

  • VW ID3: Elbil med tysk kvalitet och tysk prislapp
  • Mazda MX-30: Liknande utrymmen, något dyrare, ännu kortare räckvidd
  • Kia e-Soul: Egensinnig mini-SUV på el, längre räckvidd
  • Peugeot e-208/e-2008: Högre pris, längre räckvidd, bättre komfort, sämre utrymmen
Text och bild: Mattias Goldmann, Gröna Bilisters testpilot, augusti 2021


  Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem