Biltest: BMW 320d EfficientDynamics Edition – stark snåljåp
”Efficient Dynamics” är BMW:s gröna modeller, lägg till ”Edition” så blir det lite grönare ändå. Men 320 d i denna version har faktiskt blivit mindre snål än när vi testade förra versionen för fem år sen. Har utvecklingen gått bakåt?
|
På väg åt fel håll?
För fem år sen testade vi BMW:s 320d Efficient Dynamics Edition. Då var ”Efficient Dynamics”-loggan förbehållen de snålaste versionerna, och ”Edition” var en extremsnål version. Nu räknar BMW snart sagt alla 3-seriemodeller som Efficient Dynamics, och ”Edition” är en ganska normal snålversion, ungefär vad Efficient Dynamics var förut…
Jämfört med förra modellen har 3-serien vuxit ungefär en decimeter, varav huvuddelen mellan hjulaxlarna. Tyvärr har den också blivit tyngre, drygt 100 kilo – tvärtemot den positiva trenden att bilar viktbantar. Den ökade vikten är huvudboven i att förbrukning och utsläpp faktiskt är högre än för fem år sen. Tack vare att bilen är så tung så räcker det ändå för miljöbilsklassning.
Många andra treserie-bilar har fått nya motorer sen sist, främst är det de sexcylindriga varianterna som fått stryka på foten till förmån för fyrcylindriga motorer, och så är den minsta bensinmotorn numera trecylindrig. Den klarar dock inte miljöbilsklassningen – det gör bara snåldieseln, som är samma som för fem år sen, en rak fyra som jämfört med den vanliga 320 d har tappat lite hästkrafter men behållit det mäktiga vridmomentet.
Inte supersnål
Edition är den enda 3-serieversionen som klarar mijöbilskassningen, som ju är viktbaserad och därför premierar 320 d EDE för att den blivit hundra kilo tyngre i generationsväxlingen – märkligt, kan tyckas. Sedan-versionen kvalar in på magiska 99 gram koldioxid per kilometer, medan kombin vi testar behöver ett par gram till. Testbilen har den åttaväxlade automatlådan som faktiskt ska vara ett par centilitrar snålare än den sexväxlade manuella lådan, vilket verkar helt rimtligt eftersom den är av senaste, effektivaste slaget. Bilen har lättrullande däck på mindre fälgar än normalt, vilket pressar ett par centilitrar till – dock inte testversionen som har feta däck på stora fälgar. Motorns luftintag öppnas bara när motorn verkligen behöver kylas, och bilen är något sänkt jämfört med övriga versioner, vilket pressar luftförbrukningen. Sammantaget har BMW gjort betydligt mer än de flesta andra för att göra grönversionen riktigt grön.
Men tekniken är inte allt. Hur man kör bilen är minst lika viktigt och därför har bilen ett Eco Pro-läge, som förändrar flera av bilens körparametrar. Den växlar upp tidigare och är ovillig att växla ner när man trampar på gasen, som också i sig har en annan och mer försiktig respons än i andra lägen. Därtill ändras instrumenteringen i varvräknarens nederkant till att visa hur mycket energi som går åt respektive återförs, och bilen anger hur många extrakilometer man tjänat jämfört med normal körning – lite otydligt hur det räknas ut, men efter fyrtio mils helgresa har jag tjänat närmare tre mil. Därtill tjänar man stjärnor på ”acceleration” och ”förutseende”, där det senare mest handlar om att inte bromsa hårt. Att få maximala fem stjärnor är inte särskilt svårt, men tryck hårt på gasen och de sista stjärnorna ryker illa kvickt. Sammantaget ska detta minska förbrukningen med uppemot 20%, vilket inte märks i de officiella förbrukningssiffrorna men kan betyda skillnad i verkligheten. För mig gjorde det i alla fall det – väl så roligt som att trycka på gasen är nu tt undvika det!
Tyvärr startar bilen inte i Eco Pro-läget, utan i ”Comfort”, där alla dessa egenskaper är neutraliserade. Det är visserligen bara ett enkelt knapptryck bort, men borde inte Efficient Dynamics vara effektiv som default? Det finns också två sportlägen med rappare gasrespons och snabbare nedväxling, kul en liten stund men snabbt tröttsamt. Oavsett vilket läge man kör i, stängs motorn av när bilen står still, om motorn är tillräckligt varm och ett antal andra kriterier är uppfyllda, och återför en del kraft till batterierna när man bromsar – men batterierna är inte kraftfulla nog för att det verkligen ska avlasta förbränningsmotorn och minska förbrukningen.
Drygt fyrtio mil under en novemberhelg, med halvfull bil, väldigt blandad körning och sommardäck ger en snittförbrukning på drygt 0,55 liter milen, en liten besvikelse efter all spännande teknik som bilen har. Hur de lokala utsläppen av kväveoxider och partiklar är, har vi inte möjlighet att mäta, men vi noterar att BMW efter VW-skandalen med skärpa markerat att ”vi fuskar inte”.
BMW-kul att köra
Många väljer nog BMW för körglädjens skull, och kan då oroas över hur den påverkas av den bränslesparande tekniken. Men man behöver inte oroa sig. Chassiet är det samma, viktfördelningen fortsatt idealiska 50:50 och sammantaget är väghållningen utmärkt. Styrningen är effektiv och inte för lätt.
Krocksäker – för de i bilen
Euro NCAP har krocktestat 3-serien med toppbetyget fem stjärnor och mycket högt betyg för en krockzon som inte deformeras, pedaler som inte tränger in i karossen vid en krock och starkt skydd vid sidokrockar. För barnsäkerhet fick bilen 39 av 49 möjliga poäng. Fotgängarskyddet var närmast uselt, med fyra av 36 poäng, men det övriga skyddet är så gott och fotgängarskyddet så lågt viktat att det inte hindrade det samlade toppbetyget.
Mycket av den bästa säkerheten i BMW:n kräver dock att man frikostigt kryssar i extrautrustningslistan. Autobroms kostar 3400 kr, vilket inte är väldans dyrt – men många billigare bilar har det som standard. Vi testar aldrig tekniken i skarpt läge, mer än att en röd lampa lyser i instrumentpanelen när den tycker att jag är lite för nära framförvarande bil.
Vingelvarnare med vibration i ratten går på 5 500 kr, men vibrationen är diskret och systemet missar flera gånger den breda kantlinjen på motorvägen. Aktiv fartpilot, som inte bara håller farten utan ser till att man också håller rimligt avstånd till bilen framför, går på 10 800 kr, och fanns inte på testbilen, som däremot hade en vanlig farthållare som fungerade bra med enkel skötsel via knappar på ratten. Adaptiva led-strålkastare kostar 17 500 kr.
Sitt fint
Vi har sedan länge tappat räkningen på vilken 3-serie i ordningen BMW hunnit till, men för varje ny omgång förfinas konceptet utan några stora förändringar. Man känner igen förarmiljön, och som är effektiv och trivsam på samma gång, allt finns där man tänker sig och den orangea instrumentbelysningen är skön på kvällen. Småmissar är att blinkersen antingen bara blinkar en gång eller hur många som helst, inte de tre blink som andra har, och att bakrutetorkaren saknar intervalltorkning – ja ni hör, det är inga stora plumpar i protokollet. Också informationsskärmen på mittkonsolen, som navigeras med ett vred mellan stolarna, är lätt att hantera, med bra navigator om man tycker det är värt den hutlösa merkostnaden, och omfattande information om bilen, förbrukningen, serviceläge och mycket annat.
Körställningen är bra och dessutom lätt att variera eftersom både stol och ratt kan ställas i alla ledder. Ratten har också elvärme (tillval), vilket är superskönt en kulen dag men tyvärr är värmen alltför kraftig. Handbromsen är av manuellt slag, vilket jag uppskattar. Testbilen har de dyra sportstolarna med utdragbart lårstöd, och möjlighet att ställa in sidostödet så att man sitter som klistrad i stolen. Jag sitter perfekt men undrar hur man sitter om man är lite större och tyngre än jag.
Baksätet har vunnit av att 3-serien växt. Två personer av normallängd sitter bra, mittplatsen är förstås sämre, särskilt eftersom det går en kardantunnel där. Baksätet har friskluftskanaler, men värmen kan inte ställas in separat från framsätets önskemål, och det finns heller ingen värme i sätena. Sidorutorna är inte högt uppdragna, utan man ser ut bra även om man är barn, och båda ytterplatserna har Isofix-fästen för barnstolar. Baksätet är fällbart 40-20-40, men har inte den smarta fällmekanismen som framför allt franska kombi brukar ha.
Bagageutrymmet är rimligt stort, även om det inte är så lättlastat eftersom formen är oregelbunden genom att hjulhusen tränger in så långt i kupén. Det finns ett ganska stort extrautrymme under golvet och mängder av fästen, krokar och nät för att hålla bagaget på plats. Med tillvalet Comfort Access öppnas bagageluckan utan att man behöver använda händerna; genom att ”vifta” med foten under bakre stötfångaren öppnas luckan. Den stängs sedan med en knapp på bagageluckans insida.
Dyrköpt snålis
320d Efficient Dynamics Edition kostar från 339 500 kr i kombiversion, 1 500 kr mer än för normala, icke-miljöbilsklassade 320 d. Det är ett lätt val, eftersom den känns absolut tillräckligt pigg och tack vare miljöbilsklassningen är ett par tusen kronor billigare per år i slopad fordonsskatt.
Edition finns också som fyradörrars sedan, till lägre pris – men sju av tio svenska kunder väljer kombin. Edition finns däremot inte som coupé, cabriolet eller med fyrhjulsdrift. Automatlådan vi kör kostar 23 000 kronor extra, visserligen gillar vi den men det är ändå mycket när den manuella lådan är så bra.
Priset stiger en hel del innan du lämnat bilhallen; BMW är snåla med utrustningen. Till exempel kostar det 600 spänn att kunna fälla de bakre nackstöden, för att få förvaringsfack på baksidan av framstolarna måste man betala 1500 kr extra. Navigator kostar över 20 000 kronor, stort glassoltak 14 700 kr, däremot är Internet närmast ett fynd för bara en tusenlapp, helljusassistent kostar bara 1 500 kr. Vår version är en Sportline, med större fälgar och därmed högre förbrukning, sportstolar, sportratt och en lång rad andra detaljer – inget självklart val, särskilt som stolarna kan köpas separat.
3-serien finns också som laddhybrid, men då i kombination med bensindrift och endast för sedanversionen. 3-seriens ärkekonkurrenter Audi A4 och Mercedes C-klass finns också i miljöbilsklassade snålversioner, Audin dessutom som etanolbil och i kombination med fyrhjulsdrift, både som sedan och kombi. Också Volvo har snåldieslar, men mer spännande är deras motorstarka gasversion av V60, även om den förstås bara är relevant där det finns gas.
Sammantaget är 320 d Efficient Dynamics Edition inte längre lika imponerande, både för att den blivit fetare sen sist och för att konkurrenterna skärpt sig.
Vi gillar
- Hög effekt men låg förbrukning
- Komfort
- Körglädje
- Vägegenskaper
Vi ogillar
- Snål utrustning
- Usel fotgängarsäkerhet
- Inte snål nog
- Varför är inte Eco Pro+ förvalt läge?
Överväg också
- Snålversioner av Audi A4
- Mercedes C-klass
- Volvo V60 gas
Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, nov 2015