BMW Cruise e-bike (2017)

Att biltillverkare gör cyklar vill vi förstås uppmuntra, och när en stark elbilsaktör som BMW satsar på elcyklar blir det särskilt intressant. Vi cruisar med BMW e-Cruise!

  • Ram: Aluminium
  • Gaffel: Suntour NCX-28″
  • Sadel: S1 Selle Royal
  • Däck: Continental Cruise CONTACT, punkteringssäkra
  • Fälgar: Rodi Airline Plus, 28″Bromsar: Hydrauliska Shimano skivbromsar, 180 mm fram, 160 mm bak
  • Växlar: Shimano Deore/XT, tioväxlad
  • Motor: Bosch Performance Line, 250 W
  • Toppfart: 25 km/h på el
  • Assist: Fyra lägen, upp till 275% stöd.
  • Batteri: Avtagbart, låsbart, 400 Wh
  • Laddtid: 3.5 timmar, 50% på 1.5 timmar.
  • Räckvidd: Upp till 120 km i lägsta effektläge, ca 45 km i högsta
  • Vikt: 22.7 kgGarantier: 2 år på ram och batterier
  • Pris: Cirka 32 000 kr beroende på modell

BMW-känsla?

I grunden är detta samma cykel som BMW Cruise, vilket alltid oroar; en bra elcykel byggs från grunden sägs det. Oron förstärks av att flera chattforum är kritiska till ramens utformning; den bakre delen är infäst ovanligt långt ner på den centrala med risk för sämre stabilitet. Men det är inget vi märker av under vårt flera veckor långa test, över stock och sten men främst i storstadens hårda djungel. Däremot tycker vi att BMW gjort ett bra designjobb, och vi är inte ensamma om det – den krämvita cykeln får många positiva kommentarer och fick designpriset Red Dot när den presenterades.

Vi testade faktiskt BMW:s första elcykel som prototyp redan 2013, men sen dess har mycket hänt. Aluminiumramen är omdesignad av BMW själv, resten är plockat från andra håll. Inget konstigt med det, så gör de flesta cykeltillverkarna – det gäller bara att bedöma hur bra delarna är och här är leverantörerna kända kvalitetsmärken. Navmotorn kommer från Bosch, pedalrörelserna avläses över tusen gånger per sekund vilket betyder att motorn träder in direkt jag trampar till, utan den fördröjning som många enklare elcyklar har. Vridmomentet på 60 Nm är också långt bättre än många andra motorer och betyder att effekten kommer smidigt med minimalt behov att växla.

Lättcyklat

Framgaffeln är skönt fjädrad, vilket tillsammans med de rejäla däcken gör att höga trottoarkanter lätt forceras. XT-växlarna trycks i snabbt och distinkt men med ett väl högt klonk-ljud. Att motorn ligger i pedalnavet betyder låg tyngdpunkt och att vikten är centrerad, vilket gör cykeln bättre balanserad och betyder att jag kan briljera med att stå still på cykeln vid rödljusen bra länge innan jag måste sätta ner foten.

Shimanos hydrauliska skivbromsar biter effektivt, vilket är särskilt viktigt på elcyklar eftersom det är lite fler kilon att få stopp på. Med strax under 23 kilo är BMW:n ingen lättviktare, men till skillnad från många andra elcyklar är ramen utformad så att den bekvämt kan bäras utan att skära in i händerna. Pakethållare är inte standard, däremot rejäla stänkskärmar.

Batterikraft

Batteriet sitter på ramen, vilket ser lite klumpigt ut men är lätt att ta loss och ta med in för laddning om man vill det, annars går det också bra att ladda med batteriet kvar på cykeln. Skulle batteriet ta slut, är det lätt att byta mot ett nytt, även om det kostar gott och väl tre tusen kronor.

Varken batterieffekten på 400 Wh eller laddtiden på drygt tre timmar är något att skriva hem om; det är relativt standard och vi väntar spänt på att testa de första elcyklarna som nu kommer med snabbladdning. Laddsladden är lång vilket är bra i cykelgaraget, men den är stor och tung att ha med i ryggsäcken. Någon bromskraftsåterföring eller möjlighet att ladda batterierna under färd genom att trampa extra hårt finns inte, det är bara Smarts elcykel vi testat som har detta.

Cykeln har fem ellägen; avstängt, eco, tour, sport och turbo. Att räckvidden är lång på eco förvånar inte, här är stödet minimalt. Sport-läget är det första där man känner ett tydligt sug i tramporna och vi kör i turbo mest hela tiden. Då är man uppe i toppfarten 25 km/h på ingen tid och kan i huvudsak strunta i växlarna. Även då är räckvidden över fyra mil, vilket för en normal pendlare betyder att det räcker att ladda ett par gånger i veckan.

Att byta effektläge sker med +/- knappar till vänster på styret, och på den lättavlästa, stora displayen mitt på styret ser man direkt hur mycket räckvidd det finns kvar i respektive läge. Här har man också aktuell hastighet, trippmätare och antal trampvarv per minut. Displayen knäpps med fördel av och tas med in när cykeln parkeras, då blir den svårare att stjäla.

Prislapp à la BMW

Många säger att vi nu kommit till elcykelns andra fas, där många har testat tekniken och låtit sig övertygas om att den fungerar och passar deras behov. Nu vill man ha något bättre och är beredd att betala för det. Då är BMW:s elcykel rätt timad, med en prislapp på drygt 32 000 kronor. Några tusenlappar får nog hänföras till själva BMW-märket som finns tydligt placerat på cykeln, men resten handlar om att detta är kvalitet i alla delar och en härlig cykel för både pendling och skogsturer.

Vi gillar

  • Elmotor som ger kraft direkt 
  • Skön att cykla på
  • Bra balanserad
  • Lätt att ladda
  • Snygg

Vi ogillar

  • Dyr
  • Batteriet lite klumpigt monterat
  • Frågetecken för ramens utformning

Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, juli 2017

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem