Citroën C4 Blue HDi 120 (diesel) – jun 2016

Citroën C4 Blue HDi 120 

C4 kom 2011 och uppdaterades 2015, främst med uppdaterade motorer för att klara Euro 6-kraven, men också med några av tidens tecken som LED-belysning och en pekskärm i instrumentbrädan. Tillsammans med en låg prislapp har det gjort C4 till en uppstickare i Golf-klassen värd att titta på.

  • Pris: Feel eller Happy Edition 189 900 kr, Shine 226 900 kr, Feel och Happy Edition 15 000 kr extra för EAT6 automatlåda, ingår i Shine.
  • Miljöpåverkan: 95-98 g CO2/km
  • Miljöklass: Euro 6
  • Bränsleförbrukning: Blandad körning 3.8 /100 km, landsväg 3.5 l/100 km, stadskörning 4.4 l/100 km. Miljöbilsversion: 3.3, 3.1, 3.7 l/100 km.
  • Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar och airbags fram, i sidan och som gardiner standard. Autobroms, backstartshjälp och däcktrycksövervakning standard. 
  • Motor: Fyra cylindrar, 1 560 cm3, 120 hk (88 kW) vid 3 500 varv/min, max vridmoment 300 Nm vid 1 750 varv/min. 
  • Mått: L 433 cm, B 179 cm, H 152 cm, axelavstånd 261 cm 
  • Vikt: Tjänstevikt 1 490 kg, maxlast 390 kg, släp 1 450 kg
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 408 l, 1 183 l med fällda säten
  • Kraftöverföring: Framhjulsdrift, manuell växellåda med sex växlar eller (testbilen) sexväxlad automat (EAT6)
  • Prestanda: 0–100 km/h 11.1 sek, toppfart 197 km/h
  • Garantier: Nybilsgaranti 3 år eller 100 000 km, lack 3 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år
  • Miljöförmåner: Miljöbilsklassade och därmed fordonsskattebefriad 5 år
O-Citroënig
På gott och ont så räknar man med en speciell upplevelse när man sätter sig i en Citroën. Ibland genialiskt, ibland bara knasigt. Men C4 är helt normal. Allt funkar som man tänkt sig, vilket är rimligt i den stenhårda Golf-klassen, men också lite av en besvikelse. Vi hade inte räknat med gamla tiders superkomfortabla gasfjädring, men kanske i alla fall vindrutan som går att utöka i överdelen som på C4 Picasso, ratten där navet inte rör sig utan sitter fast, som på gamla C4, instrumenten i taket som på DS5 eller alla viktbesparande lösningar som på C4 Cactus. Men C4 bjuder inte på någon överraskning alls. 
C4 kom 2011 och uppdaterades 2015, främst med uppdaterade motorer för att klara Euro 6-kraven, men också med några av tidens tecken som LED-belysning och en pekskärm i instrumentbrädan. Tillsammans med en låg prislapp har det gjort C4 till en uppstickare i Golf-klassen värd att titta på. 
I Västeuropa finns bara denna femdörrars halvkombiversion, i andra delar av världen finns också en sedan men någon kombiversion finns inte, till skillnad från syskonet Peugeot 308, från Ford Focus, Opel Astra och Volkswagen Golf. 
Mjukfranska
C4 delar teknik med Peugeot 308 vilket betyder att Citroëns unika gasfjädring inte finns här. Det är inte mycket av en nyhet, den är dyr och sedan länge förbehållen de mest exklusiva modellerna. Men C4 är mjukt fjädrad för en komfortabel körning, med baksidan att den tar lång tid på sig att hitta formen igen efter ett gupp eller ett potthål. Den som söker hårt och sportigt får vända sig någon annanstans, till exempel lockar Citroën själva med undermärket DS3 och DS4. 
Framsätena är rymliga och komfortabla, i baksätet är takhöjden på gränsen för en fullvuxen och det är snålt om utrymme för benen och. Det är tydligt att man prioriterat bagageutrymmet, som är störst i klassen. I toppversionen försvinner tyvärr mycket av utrymmet för att högtalare tar stor plats. Kupén har ett gäng smarta förvaringsfack; alltifrån att facken i dörrsidorna faktiskt är rymliga till att det finns en låda under framsätena.
Förarmiljön är bra om än rätt normal. Det mest speciella är att nålen som visar hastigheten inte är fäst i mitten, utan i utsidan av instrumentet. För säkerhets skull visas hastigheten också digitalt. Ratten är stor och knubbig, med en farthållare som är mycket enklare att hantera än till exempel Mercedes spakar. Handbromsen är tyvärr ersatt av en knapp, nyckelvredet är i den topputrustade testbilen ersatt med en startknapp långt bak mellan sätena. Den haussade pekskärmen funkar bra men imponerar inte särskilt för iPad-generationen. 
Snåla motorer – men var är tryckluften?
Nya bilar från Peugeot-Citroën har lägsta utsläpp av alla tillverkare, och de snåla dieselmotorerna är en viktig del. Snålaste versionen av C4 släpper officiellt bara ut 86 gram per kilometer och förbrukar 0,33 liter per mil, med lite fler hästar och större hjul ökar förbrukningen lite och i verkligheten är det förstås ett snäpp uppåt till. Men att snitta 0,45 är inga problem. Förbrukningen hålls nere av start-stopp-systemet, som dock först träder in när bilen står absolut still i motsats till de bästa systemen som stänger av någon sekund tidigare. Motorn startar i alla fall snabbt och utan tvekan; det finns ingen anledning att stänga av systemet ens i tät stadstrafik.
Nästan lika snål och faktiskt mer spännande är den nya, lätta och effektiva trecylindriga bensinmotorn, som vi är ivriga att testa längre fram. Förhoppningsvis väntar ännu lägre utsläppssiffror i framtiden, där Peugeot-Citroëns lufthybrid väntar, där tryckluft används som ett slags hybrid-light och förbrukningen kommer ner kring 0,2-strecket. Men just eftersom märket ändå klarar utsläppskraven så är det osäkert om den supersnåla versionen blir verklighet. 
Vår testbil har den automatiserade lådan på sex växlar, där man kan växla själv genom att föra växelspaken framåt/bakåt, däremot finns inga paddlar bakom ratten. Den är ett stort steg framåt jämfört med den gamla gummibands-automaten som Citroën envisats med, men det är fortfarande inte särskilt smidigt, accelerationen går långsammare, förbrukningen ökar och prislappen stiger. Välj alltså hellre den sexväxlade manuella lådan, eller välj en annan bil om du behöver automat. 
Fem gamla stjärnor
C4 testades hos Euro NCAP redan år 2010 och fick då fem stjärnor, bland annat tack vare sina sex airbags, men lågt betyg (43%) för fotgängarsäkerhet. Eftersom betygskriterierna skärpts, är det oklart om det hade räckt till toppbetyg idag, bland annat för att C4 i motsats till DS3 inte har Active City Brake-systemet som automatiskt bromsar för hinder. Här finns döda vinkeln-varnare, starthjälp i backe och statiskt kurvljus, men inte mycket mer. 

Billig och vanlig
C4 är billig jämfört med konkurrenterna. Det är lite tråkigt att Citroën nu så tydligt säljer på pris, medan undermärket DS är för den som vill betala mer för en större upplevelse. C4 finns i utrustningsnivåerna Feel, Happy Edition och Shine, alla tre låter som riktiga budgetalternativ men det är bara Feel som är barskrapad. Den kan man i nuläget i praktiken räkna bort eftersom Citroën kör en långtidskampanj där Happy Edition inte kostar extra, trots pekskärm, klimatanläggning, parkeringssensorer bak, regnsensorer bak och mycket annat. Shine tillför nyckellöst system och inte så mycket mer, men är kravet för en del tillval man kan vilja köpa till. 
Eftersom C4 inte är ett prestandaval, kan man lika gärna spara lite pengar och ta den mindre dieseln, som på köpet är snålare. Det kan också vara värt att snegla på bensinversionerna, PureTech med 110 eller 130 hästar och näranog samma låga förbrukning som dieselbilarna. Tyvärr finns inte längre någon BioFlex-etanolversion, inte heller någon hybrid. 
C4 går en svår balansgång. Den som vill ha en Citroën blir besviken på att C4 är så alldaglig, medan den som söker en billig bruksbil i Golf-klassen knappast ens överväger en Citroën. De sistnämnda bör ge C4 en ärlig chans.
Vi gillar: 
  • Billig att köra
  • Låg förbrukning
  • Komfortabel
  • Rymlig
Vi ogillar: 
  • Tråkig
  • Enkel start-stopp, ingen hybridisering
  • Trångt baksäte
Överväg också: 
  • Peugeot 308 med samma teknik men lite roligare
  • Toyota Auris hybrid med snålare, smartare teknik
  • Ford Focus eller Opel Astra snåldiesel
  • VW Golf gas eller laddhybrid, om än med högre prislapp
Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, juni 2016