Hur funkar det egentligen att åka till och från fjällen med elbil under intensiva resdagar?Gröna Mobilister bestämmer sig för att testa och tillhandahåller några tips på vägen!
Vi minns bilderna från kvällspressen när många elbilister skulle åka hem från jullovet samma
dag – de långa köerna till Teslas snabbladdningsstation i Malung väckte minst sagt
uppseende. Gröna Mobilister testar därför skarpt om det verkligen innebär problem att åka
till fjällen med elbil och erbjuder samtidigt några tips på vad man kan göra för att i så fall
undvika dem.
På väg norrut
Vi startar från Stockholm på söndag morgon den första sportlovshelgen – en riktig
stugbytardag. Konvojen av familjebilar på väg norrut med takboxar är påtaglig. Vårt redskap
för resan är en Renault Scenic E-Tech – andrapristagaren i Gröna Mobilisters Miljöbästa Bil
2025 och utsedd till ”Årets Bil 2024”. En helektrisk familjebil som är snäppet mindre än en
Volkswagen ID.4 och dessutom väger drygt 200 kilo mindre vilket visar sig ha stor påverkan
på den faktiska räckvidden.

Vi startar resan med fullt batteri för att ha många valmöjligheter ifall det skulle vara långa
köer till laddstationerna. Skidorna lastar vi inne i bilen för att slippa ha en takbox som
kraftigt förkortar räckvidden – mittsektionen av baksätet i Scenic går att fälla helt vilket är
lämpligt för ändamålet. Bilen är framhjulsdriven och känns trygg i vinterväglag men
elmotorns placering fram ger ett tydligt och lite irriterande vinande ljud på förarplatsen.
Vi är på väg till Funäsdalen i Härjedalen och väljer att svänga av från E4 vid Tönnebro strax
norr om Gävle istället för att fortsätta till Hudiksvall. Vi misstänker nämligen att många
kommer att försöka ladda där samtidigt vid lunchtid. Dessutom blir förbrukningen betydligt
lägre när vi svänger av från motorvägen – det gör stor skillnad att köra kring 90 km/h istället
för 110 km/h. I Bollnäs är det dags för lunch och då det inte är någon kö till Allegos
snabbladdare så passar vi på att ladda, trots att vi har en hel del räckvidd kvar. I och med att
vi har ställt in en snabbladdare som slutdestination i bilens navigationssystem så har bilen
automatiskt förvärmt batteriet och snabbladdningen börjar på 148 kW, nära bilens max på
150 kW. Laddköerna är obefintliga och bilen hinner ladda fullt under tiden vi äter. Annars är
rekommendationen att ladda upp till max 80 procent – både för att spara tid och för att inte
ta upp en plats vid laddstationen längre än nödvändigt.

Framme!
Väl på plats i härliga Härjedalen så passar vi under en skiddag på att ladda på Chargenodes
smarta ”laddningsbalk” – en destinationsladdare med en mängd uttag som erbjuder upp till
22 kW. Renault är ett av få märken vars ombordladdare kan ta emot den effekten och det
räcker därför med några timmars skidåkning innan batteriet är fullt igen.
Scenic har även en effektiv värmepump vilket gör att den extra förbrukningen för starta upp
en kall bil uppe i fjällen inte är särskilt hög. Bilen erbjuder också möjligheten att med hjälp av
paddlar på ratten snabbt kunna ändra hur mycket bromskraftsåterföring man vill ha. Det är
särskilt användbart i fjällen med sina stora höjdskillnader.

Vi vänder hemåt
Efter en vecka är det dags att vända hemåt igen. Vi hinner komma till Sveg innan barnen är
lunchhungriga. På Ionity är fem av tolv laddningsplatser lediga och vi laddar tillräckligt för att
kunna ta oss hela vägen hem till Stockholm. På vägen hem snittar Scenic ca 1,65 kWh per mil
innan vi åker upp på motorvägen strax före Gävle. Inte dåligt för en fullastad familjebil
vintertid. Totalt blir snittförbrukningen ca 1,8 kWh innan vi är hemma igen. Jämfört med en
Volkswagen ID.4 är förbrukningen påtagligt lägre.
Slutsats: På det hela taget en problemfri resa där den extra tid som krävdes för att ladda
var nära noll. Med lite planering och med hjälp av appen Chargefinder, där man kan se var
det finns snabbladdare tillgängliga, går det att undvika laddköer även under vinterns mest
intensiva resdagar.
Tips för fjällresor med elbil vintertid:
Starta resan med fullt batteri för att maximera räckvidden och därmed öka antalet
alternativa ställen för snabbladdning. På så sätt minskar man risken att tvingas ladda
där många resenärer vill ladda samtidigt.
Välj att snabbladda på ställen som inte är de ”klassiska stoppen”.
Snabbladda upp till 80 procent – de sista 20 procenten tar onödigt lång tid.
Välj andra vägar än motorvägarna. Det gör stor skillnad för räckvidden att köra 90
km/h istället för 110 km/h.
Om möjligt – lasta skidorna inne i bilen istället för att använda takbox. Takbox har
stor negativ påverkan på förbrukningen.
Om bilen erbjuder möjlighet – se till att förvärma batteriet innan snabbladdning. Det
gör väldigt stor skillnad för laddhastigheten vintertid.
Text & bild: Stefan Andersson