Fiat Ducato Natural Power Nordic Skåp (gas) – sep 2019

Fiat Ducato Natural Power Nordic Skåp L2H2 3.0
Biogas 136 hk

Inte många av oss uppmärksammar den, men år ut och år in ligger Fiat
Ducato kring topp-tio på svenska fordonsförsäljningslistan. Den finns i ett
otal olika utföranden, som skåpbil och minibuss, och nu finns den med gasdrift. 

  • Pris: 358 625 kr, före 10 000 kr avdrag för bonus. Billigaste version 299 400 kr 
  • Säkerhet: Ej testad av Euro NCAP. 
  • Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, förarkrockkudde standard, krockkudde för passageraren tillval. Vingelvarnare standard, autostopp ej tillgängligt. 
  • Motor: Fyra cylindrar, 3 000 cm3, 136 hk (100 kW) vid 3 500 varv/minut, max vridmoment 350 Nm vid 1 500 varv/minut. 
  • Mått: L 541 cm, B 205 cm, H 252 cm, axelavstånd 340 cm 
  • Vikt: Tjänstevikt 2 499 kg, maxlast 1 055 kg, släp 2 250 kg 
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 3 platser, 10-17 m3, testad version 11.5 m3 
  • Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda 
  • Prestanda: 0–100 km/h 13.9 sekunder, toppfart 155 km/h 
  • Förbrukning: 8.6 kg/100 km blandad körning (11.6 m3/100 km) 
  • Direkta utsläpp: 234 g Co2/km (WLTP, normalgas), vid ren biogasdrift ca 25 g CO2/km 
  • Miljöklass: EU6AG
  • Tankvolym: 37.4 kg gas (220 liter), 15 liter bensin 
  • Räckvidd: 400 km på gas, 100 km på bensin 
  • Miljöförmåner: Bonus 10 000 kr, 40% reducerat förmånsvärde, skattebefriat drivmedel (biogas) 
  • Garantier: Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år.
Hur du än vill ha den
Modellbeteckningen för skåpbilen vi lånar är hur lång som helst, för att Ducato finns i ett otal utföranden. Olika längd, olika höjd, plåtskåp, inglasat skåp, kombi med säten, olika dörrkonfigurationer… Alla går att få som gasutförande, från 10 till 17 kubikmeters lastutrymme, med 340 eller 403 centimeters hjulbas.
Vidareutvecklad – men bara motorn
Första generationen Ducato kom 1981, andra 1993 och tredje 2007, utvecklad i nära samverkan med Citroën och Peugeot vars Jumper respektive Boxer är väldigt lika Ducato. Men gasversionen har Fiat tagit fram själva, ingen av de andra finns med gasmotorn som däremot letat sig ner i Fiats systermärke Ivecos skåpbil Daily. 2014 uppdaterades bilen kraftigt, med en ny nos och ett mer personbilslikt utseende. Därefter har motorn utvecklats, för att klara Euro 6-kraven. 
Fokus på gas
Fiat har jobbat länge med gasbilar och Ducato har funnits i gasversion sedan 2011. Det märks; detta är inte en av de bilar som verkar ha gjorts om till gasdrift på en fikarast. Den är också tydligt optimerad för gas, och startar alltid på gas oavsett utetemperatur. Det går inte heller, som på vissa gasbilar, att manuellt ställa om till bensindrift.
Gastankarna ligger under golvet, två cylindrar på 8.5 kilo var och tre på 6,8 kilo var, vilket totalt ger 37,4 kilo, 220 liter eller 49 kubikmeter gas. Tankarna ligger väl skyddade innanför plåtar. Bensintanken är på 15 liter, vilket betyder en räckvidd på gas på 40 mil, på bensin 10. När Ducato ställer om till bensin, begränsas effekten till 100 hästkrafter och toppfarten till 90 km/h – detta är en gasbil man vill köra på gas. 
Vi klarar drygt 30 gasmil i blandad körning med halvfullt skåp, förbrukningen ökar snabbt i stadstrafik, särskilt som bilen inte har start-stopp-funktion. 
Lättkörd – men kräver flitigt växlande
Gasversionen väger uppemot 400 kilo mer än dieseln; den har ju dubbla system och stora, tunga tankar för gasen. Med lite last blir det lätt tre tons vikt, lite mer och B-körkortet räcker inte längre till. Då räcker inte heller 136 hästar särskilt långt; låg utväxling, bra vridmoment i den stora men alltså inte särskilt starka motorn och en villig turbo gör att den är pigg i låga farter men uppemot 80 km/h tappar den flås och den behöver 14 sekunder för att nå 100 km/h. Ett klistermärke i vindrutan påstår att den är begränsad till 90 km/h men så är det inte. 
I låga farter blir det ett flitigt växlande, tur att växelspaken är så fint placerad mitt på instrumentbrädan. Men så fort man är ute på landsväg kan man lägga i sexan och låta den ligga i resten av resan. Därför saknar man bara en automatlåda om man kör mycket i stan. Då undrar man varför den finns för Ducato i dieselversion men inte för gasversionen – däremot för Iveco på gas, som har samma motor som Ducato… Detta tror vi är en tung nackdel när varubud och andra som kör mycket i stan ska fundera på om de ska köpa gas-Ducato eller ej. 
Tresitsig med komfort
Att köra gasbilen är komfortablare än den diesel de flesta kommer att jämföra med; den går tystare och vibrerar mindre. Som förare sitter jag oavsett version utmärkt, med fin utsikt åt alla håll och när både stol och ratt kan ställas in är det inte svårt att hitta en bra position. Det finns plats för tre i kupén, och även mittplatsen har gott om plats.
Växelspaken är smidigt placerad på instrumentbrädan, handbromsen lite ovant till vänster om förarstolen. Stora backspeglar hjälper mig att positionera det drygt två meter breda fordonet, backkameran hjälper till att ha koll på var jag hamnar när jag ska bakåt. 
Instrumenteringen är lätt att fatta, men den digitala displayen känns minst tio år gammal och det är svagt att mängden gas bara anges i fyra pluppar medan bensinen visas med en exakt mätare. Inte heller kan jag se förbrukningen, vare sig momentant eller i snitt. 
Ducato ska fungera som ett rullande kontor och därför är avlastningsytorna stora och plana, facken i dörrsidorna och handskfacket enorma. Däremot saknar jag ett fack ovanför vindrutan, som Fiat Doblò har, och är besviken på att testbilen inte har USB-uttag eller mobilladdare. 
Lasta mycket, men inte tungt
Vi börjar med att öppna bakdörrarna för att inspektera lastutrymmet. Här står en fyrhjuling som någon glömt, men det finns massor av plats kvar ändå. Vår version är ändå långt ifrån den största; den har inte längsta hjulbasen men väl det förhöjda taket som ger god ståhöjd i lastutrymmet. Bakdörrarna öppnar 50/50, till hela 270 grader, med en skjutdörr på höger sida, in mot trottoaren. Lasthöjden är mycket låg, och trots att gastankarna ligger under golvet så har det inte behövt höjas. Golvet är helt plant, väggarna likaså, allt oömt utformat – som det ska se ut i en skåpbil helt enkelt. Svagheten är att maxlasten inte är mer än just över ett ton; klart lägre än för dieseln och en avgörande nackdel för åtminstone vissa kundgrupper. 
Välj gas eller el
Förutom att gas-skåpbilar numera är berättigade till premie på samma sätt som personbilarna, så kommer åtminstone Stockholm att begränsa tillträdet till innerstaden för dieselfordon medan gas-skåpbilen är välkommen. Det är absolut en faktor att ta med för den som funderar på vilken skåpbil hen ska välja. 
Utbudet av eldrivna skåpbilar är mycket sämre än på personbilssidan, särskilt för lite större transportfordon som Ducaton. De har gjort ett bra jobb att gömma undan gastankarna, få upp räckvidden och få bilen att gå bäst på gas, vilket allt pekar i rätt riktning för Natural Power-varianten. Största nackdelarna är begränsad maxlast i kilo räknat, och att den inte finns med automat. Kan du leva med det, ska du titta på Ducato.
Vi gillar: 
Måttlig merkostnad mot diesel, gasoptimerad, lång räckvidd på gas, oförändrade lastutrymmen, lättkörd
Vi ogillar: 
Finns ej med automat, begränsad maxlast i kilo, långsam i högre fart
Överväg också: 
  • Iveco Daily: Samma gasmotor, liknande skåpbil, finns med automat
  • Mercedes e-Sprinter: Eldriven skåpbil
  • Renault Master ZE: Eldriven skåpbil
Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, september 2019


  Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem