Flextrafik i Sjöbo

Kollektivtrafik på landsbygden är en stor utmaning. Nu kommer On Demand-trafik i allt högre utsträckning till Sverige, Gröna Mobilister har testat hur den här flexibla versionen av kollektivtrafik fungerar i Piratens hemby Vollsjö utanför Sjöbo.


I Sverige är On demand-trafik antagligen mest känt från Värmlandstrafik med sin X-linje, ett framgångsrikt initiativ som har fortsatt flera år. Jag personligen introducerades till konceptet via K2 i Lund, när jag fick höra resultat från bland annat Helsingfors. Detta var runt 2018 och redan då konstaterades att tekniken var enkel och den minsta barriären, i Helsingfors var bekymret snarare platsen. Med tanke på att det redan fanns god kollektivtrafik fyllde On demand-trafiken ingen funktion och blev därför sparsamt använt. Runt om i Europa är On demand trafik på frammarsch numera och därför är det glädjande att konceptet testas i Skåne. Konceptet är enkelt och den observanta kommer notera hur kollektivtrafik i och med detta närmar sig taxi-verksamhet. Även om det finns likheter så är de nog mest i teorin, i verkligheten är det fortfarande väldigt mycket kollektivtrafik.

I grund och botten kan On demand-trafik beskrivas som dynamiska busslinjer som gör sina rutter efter behov och därmed inte har fasta linjer. I Skåne testas det bland annat i delar av Sjöbo och Tomelilla, vi snackar landsbygd där centralorterna i sig snarare är större byar än städer. I mitt fall ville jag ta mig till Piraten-muséet en tidig vårdag för att sedan hinna tillbaka till Lund för en födelsedagslunch med min farmor.

Att åka till Sjöbo från Lund är en baggis, en gång i timmen går en bekväm buss där jag susar förbi ett blomstrande lantligt Skåne. Väl i Sjöbo är vi tre personer som ska åka buss mot Vollsjö, i detta fallet linjebuss. Med det sagt, att planera en resa till destinationen är sällan utmaningen utan det är att komma hem.

I Vollsjö möts jag av en skylt som berättar att muséet bara har öppet under sommaren, inget konstigt och jag hade nästan det på känn trots att internet gav mig falska förhoppningar. Med tanke på att solen skiner och våren känns kommen så är jag rätt nöjd med att få spankulera lite i Vollsjö istället. Efter att jag spanat in Pumphuset och publika konstverk i Piratens anda så känner jag mig mycket tillfreds. Innan jag börjar vandra mot torget börjar jag planera min resa till Lund, jag behöver hinna bussen till Lund som går 11:30 ifall jag ska hinna till födelsedagslunchen. Klockan är lite innan 10 när jag börjar bekanta mig med appen för Skåneflex.

I appen testade jag funktionen att söka resa som är framme i Sjöbo senast 11.25. Det gick ingen vidare, den kunde inte hitta den resan till mig. Inga bekymmer tänker jag och bokar en resa med så snar avgångstid som möjligt istället, tidigast 30 minuter från bokningstillfället. Jag får bråka ett tag med appen, den har nämligen inga begränsningar i vilka orter jag kan söka resor till och från, däremot har den har väldigt strikta gränser för vilka resor den kan genomföra. I mitt fall ville den gärna auto-korrekta mig till fel orter eller för den delen bara jäklas med mig. Men jag lyckas slutföra en bokning och meddelas att jag kommer få sms när resan är bekräftad. Den bekräftelsen tar 20 minuter vilket gör att jag i praktiken behövde jag ha 50 minuters framförhållning med min bokning. I just det här fallet innebar det att jag kom fram till Sjöbo klockan 11.25, just den resan som appen tidigare sagt var omöjlig att genomföra.

Jag kan hålla koll på fordonet i en Live-karta och jag får reda på registreringsnummer för fordonet, vilket ökar tryggheten för mig som inte vet hur fordonet ser ut. När den lilla bussen eller stora bilen anländer möts jag av en glad chaufför som hälsar mig välkommen med mitt förnamn, mycket trevligt. Fordonet har plats för 14 passagerare och även yta för större bagage eller dylikt. Vi är återigen tre stycken som åker samma fordon ihop, denna gången i ett för resan mycket mera ändamålsenligt fordon. Resan i sig är inte mycket att skriva om, trevlig och jag gladdes extra av att chauffören uppvisade flexibilitet för den passagerare som råkat kryssa i fel destination. ”Dit du ska ligger ändå på vägen så det löser vi hur enkelt som helst.” 10 poäng.

Med tanke på att jag jobbat som personlig assistent så känner jag igen delar av formatet och kan inte förstå varför detta inte bara rullas ut i större omfattning. Landsbygdens kollektivtrafik brottas med utmaningen att det är för litet reseunderlag vilket försämrar utbudet. Detta gör att färre kan nyttja kollektivtrafik, till slut finns det bara en symbolisk gest till reseutbud genom stora bussar som rullar tomma som alla ser på med stor vrede. On demand-trafiken var i mitt fall kritiskt för att jag skulle kunna besöka Vollsjö denna vårdag och även passa på att köpa blommor i deras blomsterhandel. Eller rättare sagt jag hade inte kunnat vara både i Vollsjö och min farmors födelsedagslunch genom att åka kollektivtrafik om det inte vore för On demand-trafiken.

Jag må vara naiv och utan ekonomisk insyn men det är svårt att föreställa sig hur detta inte är det mest ekonomiskt rationella alternativet, kanske mest centralt av allt gillar jag att det ger landsbygden en ärlig chans att nyttja alternativ till privatbilism. Ingjuten med hopp blev jag nyfiken att åka till Lövestad och andra närliggande orter, tiden fanns inte denna gången men däremot så fanns faktiskt möjligheten vilket är ett stort steg i rätt riktning.

Låt mig återkomma till hur konceptet skiljer sig från taxi. Med en taxi så får du punktlighet, eget fordon och en rad andra bekvämligheter. Med On Demand-trafik får du möjligheten till resa genom kollektivtrafik, vilket innebär att förseningar kan uppstå och du kan behöva dela fordon med andra människor. Med tanke på att On demand-trafik körs specifika tider och med geografiska gränser så är det verkligen bara en mer dynamisk version av kollektivtrafik som gör livet utan egen bil möjligt på orter så som Vollsjö, en plats jag länge skjutit upp att besöka men den 7/3 2025 bättrades jag och verkligen besökte platsen.


Text & bild: Victor Bärring

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem