Ford Fiesta Econetic (diesel) – aug 2013

Biltest: Ford
Fiesta Duratorq ECOnetic Diesel

Vem behöver en större bil? Det är den självklara frågan efter en vecka med Fiesta, som i dieselversion klarar sig på under 0,4 liter per mil. 


  • Pris: Från 149 900 kr
  • Miljöpåverkan: 87 g CO2/km 
  • Bränsleförbrukning: landsväg 0,31 liter per mil, stadstrafik 0,38 liter per mil, blandad körning 0,33 liter per mil. Diesel, Euro 5. 
  • Säkerhet: 5 stjärnor i Euro NCAP. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar och sju airbags standard. 
  • Motor: 4 cylindrar, 1,6 liter, 95 hk vid 4000 varv/minut, vridmoment 200 Nm vid 2000 varv/min
  • Mått: L 397 cm, B 172 cm, H 150 cm 
  • Vikt: Tjänstevikt 1 117 kg, maxlast 448 kg, släp ej tillåtet 
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 290 l, 960 l med nedfällt baksäte
  • Kraftöverföring: Framhjulsdrift, manuell växellåda med fem  växlar
  • Prestanda: 0–100 km/h 12,9 sekunder, toppfart 178 km/h
  • Miljöförmåner: Fordonsskattebefriad 5 år
  • Garantier: 5 års nybil, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, 1 års Ford Assistans.

Liten med attityd
Fiesta har funnits sen sjuttiotalet, tillverkats i femton miljoner exemplar, men det är först på sistone som den kaxat till sig. Designen har anor av första Focus, sen i våras är fronten som hämtad från Aston Martin och signalen är tydlig; tycker du att en Polo är för trist är Fiesta något för dig. Men det är inte design för sakens skull, den kantiga, upprätta formen ger gott om utrymme både i baksäte och bagageutrymme.
Snåltrimmad men pigg
Vi, och många med oss, har hyllat Fords trecylindriga bensinmotor, som också finns i Fiestan men denna gång är det snåldieseln vi kör. Dieselknattret avslöjar den direkt, annars är den nästan lika alert även om den är seg på riktigt låga varv. Att den är snåltrimmad med höjd utväxling och lättrullande däck märks aldrig, inte heller störs man av att chassiet sänkts och aerodynamiken fintrimmats  – varför är inte alla Fiestor så här?
För föraren
Instrumenteringen känns i stort sett igen från större Ford-bilar, men med snyggt ljusblått i belysning och instrumentnålar. Tyvärr känns också överflödet av likadana, obelysta knappar igen – knappast idealiskt för en bil som i stor utsträckning ska köras tillfälligt av många personer; som hyrbil, i kommunala fordonsflottor och liknande. Materialen känns påkostade, även om det som vid en första anblick ser ut som aluminium förstås är plast. Ford är världsledande när det gäller att använda återvunnet och biologiskt material i bilinredningen, och Fiesta är inget undantag.
En växelindikator visar när det är dags att växla upp och färddatorn ger bra information om snittförbrukning och hur mycket bilen drar just nu. Stopp/startsystemet stänger av motorn vid rödljuset och tål åtminstone sommartid att stanna och starta gång på gång i riktigt tät kökörning utan att mattas. Bilens kantighet borde göra det lätt att fickparkera, men runtomsikten är inget vidare och backspeglarna är för små. 
Gott om plats för pick och pack
Körställningen är utmärkt, inte minst genom att ratten kan ställas in i alla ledder – inte alls självklart i denna klass. I baksätet sitter man också bra, även om mer plats för både huvud och fötter hade varit välkommet för storväxta. På långa resor blir det tröttsamt genom det höga bullret från vägbanan. Ta tåget!
 
Bagageutrymmet är inte imponerande stort, och fäller man baksätet får man inget plant lastutrymme. Här är flera konkurrenter bättre.
Ligger bra trots enkelhet
Små bilar får inte bli för dyra och Fiesta har sparat in på chassit, som delas med B-Max och Mazda 2. Allt är konventionellt, men allt funkar bra. Bilen ligger fint på vägen, trots att den är ganska högsmalt byggd. Fjädringen blir lite studsig när bilen är tom medan bilen går lite tungt när den är fullt lastad, men det är anmärkningar i marginalen. Potthål och ojämnheter sväljs enkelt och bilen är alltid ”på tå”.
Säkrast i klassen – om du betalar
Fiesta har förstås toppbetyg hos Euro NCAP, med sju krockkuddar för de åkande inklusive en som skyddar förarens knän. Euro NCAP ger en särskild eloge för Active City Stop, som automatiskt bromsar bilen när kollision hotar. Systemet funkar i stadstrafikfarter, men är tyvärr tillval även om det är billigt, cirka 2500 kronor. Det betyder att den som hyr en Fiesta med största sannolikhet inte får denna viktiga säkerhetsdetalj. Euro NCAP har också särskilt prisat MyKey, med upp till åtta programmerade ”nycklar” för olika förare som reglerar toppfart, möjlig volym i ljudanläggningen och möjligheten att koppla ur anti-sladdsystemet. Därmed ökas körsäkerheten för unga förare. Om bilen är inblandad i en olycka ringer den automatiskt upp en larmcentral och meddelar sig på språket i det land man befinner sig.
Dyrt med diesel 
Fiesta finns från 115 000 kronor, men då har den en gammal, seg motor på 60 trötta hästar. Trecylindriga Ecoboost kostar från 130 000 kronor och är en långt bättre bil. Econetic kostar 20 000 kronor mer, vilket miljöbilsklassning och lägre bränsleförbrukning aldrig kan tjänar in. Den svagare dieseln på 75 hästar förbrukar för mycket för att vara miljöbilsklassad och går bort i vår jämförelse. Vi väljer också bort tredörrarsversionen; att få fem dörrar bör bilen mycket ”större” och betalar med råge igen sig när bilen ska säljas begagnad. Automatlåda finn inte att få, tyvärr inte heller någon version för förnybara bränslen – i motsats till Focus har Fiesta aldrig sålts som Flexifuel, och någon gasversion är inte aktuell.
Basversionen Trend har den utrustning man förväntar sig i en hyrbil, Titanium tillför bättre säten, luftkonditionering, färddator och en eluppvärmd vindruta som är suverän vintertid – kupévärmen kan då riktas mot de åkande istället för vindrutan. Toppmodellen Titanium X tillför mest kosmetika. Slutbudet: Välj en Ecoboost på bensin, men jämför noga med konkurrenterna – det finns många superkompetenta superminis nu.
Vi gillar: 
  • Snål, 
  • Sportig
  • Kompetent
  • Ganska rymlig
  • Skön att köra
Vi ogillar: 
  • Merkostnad för diesel
  • Ganska litet bagageutrymme
Överväg också: 
  • Peugeot 208
  • Renault Clio
  • VW Polo
Mattias Goldmann, aug 2013

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem