Ford Focus Ecoboost Flexifuel (etanol) – jan 2014

Ford Focus EcoBoost Flexifuel 1.6 FFV Trend

Miljöbästa Bil 2014 är etanoldrivna Ford Focus Flexifuel. Aldrig tidigare har utmärkelsen rönt så lite uppmärksamhet – för att valet är självklart eller för att det känns fel, i tider av elbilar och laddhybrider? Vi testar den nya versionen av Sveriges genom tiderna mest sålda miljöbil.

  • Drivmedel: Etanol/bensin
  • Pris: 187 400 kr
  • Miljöpåverkan: 136 g CO2/km vid bensindrift, ca 70 g fossil CO2/km vid etanoldrift 
  • Bränsleförbrukning: Blandad körning 6,2 l/100 km (bensin), 8,3 l/100 km (E85), stad 11,4 l/100 km, landsväg 6,5 l/100 km
  • Växellåda: Sexväxlad manuell 
  • Säkerhet: 5 stjärnor i Euro NCAP. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, dubbla krockkuddar fram och krockgardin standard. 
  • Motor: 1 596 cm3, 150 hk (110 kW) vid 1 600 r/m, vridmoment 240 Nm vid 1 600 r/m
  • Mått: L 436 cm, B 182 cm, H 148 cm, axelavstånd 265 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 1 358 kg, maxlast ca 450 kg, släp 1500 kg, bagage 490/1101 l 
  • Tankvolym: 55 l
  • Prestanda: 0-100: 8,3 sek, toppfart 210 km/h
  • Miljöförmåner: Fordonsskattebefriad i fem år, förmånsvärde reducerat till motsvarande bensinbil, gratis parkering i vissa kommuner.
  • Förmånsvärde: 1 943 kr/mån
  • Garantier: Nybil 5 år/10 000 mil, vagnskada 5 år, lack 5 år, rost 12 år.
Kändis har blivit doldis
Historian om Ford Focus Flexifuel är en framgångssaga som berättats många gånger men förtjänar att upprepas: För snart tio år sedan fanns ännu ingen etanolbil i rimlig storlek på den svenska marknaden. Då samlade ett antal kommuner ihop tillräckligt med beställningar på en sådan bil för att svenska Ford bestämde sig för att ta fram en etanol-Focus. Den förväntade volymen på något tusental bilar blev tiotusentals och bilen har sålts på tiotalet europeiska marknader.
Försämrade miljöbilsvillkor ledde till att Focus Flexifuel inte uppdaterades och de senaste åren bara funnits för den som verkligen insisterat – främst kommuner i delar av landet som inte har fordonsgas. Efter att närmast ha prenumererat på Gröna Bilisters utmärkelse Miljöbästa Bil, försvann Flexifuel också härifrån.
Hösten 2013 är Focus Flexifuel tillbaks, med en ny, starkare och snålare motor. Jurygrupperna för Miljöbästa Bil utsåg den omedelbart till vinnare, men från Ford är det tyst – inget pressmeddelande, ingen annons om segern, nästan ingen information på hemsidan om modellen. Märkligt!
Motor i topp
Motormässigt är nya Flexifuel en besvikelse på pappret. Jag hade hoppats att etanolversionen skulle utgå från Ford prisade enliters, trecylindriga motor, särskilt efter att ha samtalat med Fords motorchef Andrew Frazier som slog fast att etanolens höga motståndsförmåga mot knackning gör bränslet särskilt lämpligt för downsizade motorer med hög effekt (läs intervjun på Gröna Bilisters webb).
Besvikelsen lägger sig så fort vi vrider om nyckeln – ja, denna version av Focus har inte startknapp – och kör iväg. Motorn är livlig, drar fint från låga varv och har ett dieselliknande vridmoment, men med den positiva skillnaden att motorn inte tappar flås när varvtalet ökar.  Allt detta ger Focusen sportbilsliknande egenskaper om man så vill, i motsats till tidigare småtrötta Flexifuel-versioner.
För första gången är etanolmotorn kombinerad med den fina sexväxlade lådan som finns i andra Focus-versioner, vilket sänker varvtalet, förbrukningen och bullret. Är man inte sugen på att växla, går det bra att lägga i sexan från 60 km/h, och att hoppa över flera växlar när man kör är inga problem. En indikator på intrumentbrädan visar när det är dags att växla upp och informationen är väl anpassad till etanolmotorns temperament. Någon automatlåda finns inte för Flexifuel.
Etanol ger möjlighet att krama fler hästar ur samma motor, eller sänka förbrukningen. Eftersom det inte finns någon direkt bensinmotsvarighet, är det inte uppenbart vilken väg Ford valt, men Flexifuel har i alla fall blivit riktigt snål. Vi snittar 0,7 liter per mil på E85 trots vinterdäck, kallstarter (om än med motorvärmare) och luftkonditioneringen påslagen. Det är imponerande och klart under det officiella värdet, men vi körde för kort i bilen som Carstedts i Umeå vänligt lånade oss under några dagar. En växelindikator berättar när det är dags att växla upp, men start-stoppsystemet lyser med sin frånvaro.
Praktisk som vanligt
Att vårt testfokus (förlåt!) ligger så mycket på motorn, beror på att vi kört Focus så många gånger förut, och att bilen i övrigt är ganska oförändrad för år 2014 – en helt ny modell är något år bort.
Focus är en stadig bil, bred och med långt axelavstånd, som ligger stabilt på vägen. Fjädring och stötdämpare ger en komfortabel körning, sportig för den som vill, men utan möjlighet att själv ställa in fjädringen.
Alla material har blivit uppgraderade från tidigare Focus plastighet till nästan-prestige. Sammantaget är det ett stort kliv framåt, men byter man direkt från Focus till sprillans nya Golf märker man att Focus inte är den nyaste bilen på marknaden.
Skönt men plottrigt
Bakom ratten sitter man skönt, i stolar som bilpressen hyllat. Stol och ratt ställs in i alla ledder, ratten är skönt läderklädd. Instrumenten är lättavlästa, färddatorn bra, men knappar och reglage är utspridda lite varstans på ett förvirrande sätt. ”Kanske funkar det med tillvänjning” har vi skrivit tidigare, men efter att ha kört många Focus-versioner är det dags att konstatera att många knappar i likadan svart plast, därtill dåligt upplysta i mörker, aldrig är en bra lösning.
Motorvärmare är standard i Flexifuel-versionerna och bidrar till att det snabbt blir varmt och behagligt i kupén vintertid, luftkonditionering är också standard. Den dyrare versionen har luftkanaler till baksätet som snabbt blir varmt, och Ford specialitet med eluppvärmd vindruta är till stor glädje vintertid. Tyvärr är ratten inte eluppvärmd; det har Opel på betydligt billigare bilar.
I baksätet sitter två utmärkt och tre okej. Ford har varken fallit för trenden att ha två individuella bakstolar, eller att dra upp de bakre sidorutorna så högt att barn inte kan se ut. Det finns gott om småfack, dryckeshållare och liknande.
Bagageutrymmet är normalstort för klassen, baksätet lätt att fälla och det blir nästan platt. Vi testar kombiversionen, men förstår att många nöjer sig med halvkombin som redan är praktiskt utformad. Maxlasten är klart tillräcklig, men den som vill dra släp bör tänka två gånger – 800 kilos maxvikt är inte mycket.
Säkerhetsboost
När var och varannan bil får toppbetyg i Euro NCAP:s tester, får man leta efter deras särskilda utmärkelser. Sådana har Ford fått just för Focus, som var först av ”icke-premium”-bilar att ha en rad avancerade säkerhetslösningar.
Active City Stop är det viktigaste, som automatiskt aktiverar bromsarna om man är på väg att krocka. Andra säkerhetstillbehör inkluderar Driver alert, som varnar när den märker att föraren är ouppmärksam eller trött, vingelvarnare som varnar med en vibration om man kör över en spärrlinje eller styr tillbaks in i rätt vägbana, identifiering av trafikskyltar och döda vinkeln-varnare.
Identifieringen av trafikskyltar har ganska liten trafiksäkerhetsmässig betydelse, men är till nytta på vägar där hastighetsgränserna varierar ofta och ologiskt. Dock missar den skyltar som är en bit från vägen. Döda vinkeln-varnaren lyser om någon håller på att köra om en eller av andra skäl ligger snett bakom en. Men det funkar bara halvbra; vid körning på väg med mitträcke varnar systemet konstant. Active City Stop testar vi inte praktiskt; det aktiverar automatiskt bromsarna om man är på väg att krocka. Tyvärr ingår inget av detta i standardutrustningen, vare sig för Flexifuel eller någon annan Focus. City Stop kostar 2000 kronor extra, allt fås i paket för knappt 15 000 kr.
Tyvärr kommer många Flexifuel att vara utan denna utrustning, eftersom kommuner och landsting förväntas bli storkunder och har svårt att få med nytt säkerhetstänk i sina upphandlingar. Det betyder förstås också att den som köper Focus på andrahandsmarknaden om ett par år blir utan denna utrustning.
Prisvärt!
Focus är ett par tiotusenlappar billigare än motsvarande Golf, klassledaren i dubbel bemärkelse. Billigaste Focus är trecylindriga, bensindrivna EcoBoost med 100 pigga hästar – läs vårt test av denna på webben – för 164 900 kr. 20 000 kr till ger Flexifuelmotorn på 50 hästar till, möjlighet att köra på etanol och motorvärmare som standard. Även om EcoBoost är en lysande motor, är Flexifuel klart värt merkostnaden, särskilt som den till skillnad från EcoBoost är miljöbilsklassad och alltså skattebefriad i fem år. Dieseln med lika många hästar rundar 200 000 kr även i sitt enklaste utförande. Gasversionen (se vårt test) är för mycket av en efterhandskonstruktion, därtill dyr.
Lägg till 10 000 kr och du får Titanium-versionen, med bl.a. aluminiumfälgar, ECO mode-förarinformationssystem, elfönsterhissar även bak, eluppvärmd vindruta och backspeglar, farthållare, startknapp, snyggare inredning och ventilation bak… Kort sagt så mycket för pengarna. Vi är mer osäkra på om det är värt att lägga 5000 kr extra på kombiversionen; halvkombin är redan rymlig och dessutom snyggare. Någon sedanversion säljs inte längre i Sverige, inte heller finns Flexifuel som tredörrars halvkombi.
Miljöbästa Bil
Gröna Bilisters Miljöbästa Bil 2014 utsågs av fem jurygrupper, som sammantaget bedömde Focus Flexifuel som det bästa valet. El- och gasbilar är ännu bättre för miljön, men ännu något dyra och med begränsad infrastruktur för laddning/tankning. En snål etanolbil ger nästan samma låga miljöpåverkan, samtidigt som prislappen är rimlig och mackinfrastrukturen väl utbyggd i Sverige – varannan mack har E85.
Efter vårt test får vi konstatera att jurygrupperna tänkt rätt. Focus Flexifuel är ett bra val och kan bli samma succé som föregångaren var för några år sen – om Ford bara marknadsför den!
Vi gillar: 
  • Etanoldrift
  • Snålare och starkare än förut
  • Bra växellåda
  • Bra väghållning
  • Klassledande säkerhet
  • Hög komfort
Vi ogillar: 
  • Säkerhetsutrustning kostar extra
  • Låg släpvagnsvikt, 
  • Att bilen inte marknadsförs!
Överväg också:
  • VW Golf etanol
  • Ford Focus med gasdrift eller som snåldiesel
Text och bild: Mattias Goldmann, jan 2014

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem