Ännu en el-kickbike, men denna gång med flera av de funktioner vi efterfrågat: Äntligen kan man komma undan det höga minutpriset. Men det finns för få Glydes!
- Antal elskoters: Drygt 100
- Geografisk placering: Stockholm, fler städer tillkommer men Glyde vill inte ange vilka
- Antal platser: Obegränsat, flytande system
- Tillgänglighet: Året runt, cirka 7-22
- Anmälningsavgift: Ingen
- Kostnad: 5 kr i startavgift, sedan 1.80 kr per minut, billigare med abonnemang
- Fordon: Eldriven skoter/kickbike
- Räckvidd: 40 km (angivet)
- Toppfart: 21 km/h (testat)
- Åldersgräns: Från 18 år
- Betalsystem: Kreditkort via app
Namnet Glyde är lite olyckligt, googlar man det eller slår in glyde.com hamnar man hos en stor kondomtillverkare. På den mindre självklara Glyde.pm får man svar på en del av sina frågor – men Glyde är märkbart mindre öppna med vem som ligger bakom och vad de har för planer än konkurrenterna. Glyde avböjer intervjuer och man får inte veta vilka städer som står på tur – dumt av dem, eftersom just tillgången till el-kickbikes i många städer är ett argument när man väljer vilket abonnemang som passar bäst. Men kanske är vi hur som helst på väg in i en situation där man inte väljer mellan Voi, Lime, Tier eller Glyde – utan har alla i sin app; och snart kommer förhoppningsvis en gemensam app så att man slipper ha fyra öppna på samma gång.
Mest begränsade
I Stockholm finns en lång rad zoner där man inte får lämna ifrån sig sin Glyde, t.ex. nästan hela Gamla Stan, hela Riddarholmen, samt de flesta parker. Det betyder förstås att man inte heller kan hitta en Glyde där. Därutöver är det inte självklart var Glyde-kartan slutar; t.ex. räcker det till strax bortom Gröna Lund på Djurgården och en liten bit av Liljeholmen. Det är en allvarlig begränsning jämfört med konkurrenterna, liksom att det finns färre Glyde – åtminstone i dagsläget.
Ofta billigast
Nu har prispressen börjat bland el-kick-bikesen. Glyde kostar fem kronor i startavgift och sen 1.8 kronor i minuten, med samma minutkostnad om man vill parkera ett par minuter. Det kan vara praktiskt eftersom man då vet att Glyden finns kvar och blir dessutom marginellt billigare vid korta stopp eftersom man slipper betala ny startavgift.
För korta resor blir Glyde billigare än konkurrenterna. På tio minuter är skillnaden ganska stor mellan billigast och dyrast:
Glyde: 5kr + 10×1,8=23 krVoi: 10kr + 10×1,5 = 25 krTier: 10kr + 10×1,5 = 25 krLime: 10kr + 10×3 = 40 kr
Efter 17 minuter är Voi och Tier billigare, på grund av Glydes något högre minutpris – men det gäller om man inte köper någon av Glydes abonnemang. Lime är alltid dyrast, utan att tillföra så mycket.
Till skillnad från andra, så har Glyde också förbetalda abonnemang, precis som vi efterfrågat. Glyde Anywhere med 95 krediter, värda lika mycket i kronor, kostar 80 kronor, Novice Glyder med 155 krediter kostar 120 kr och Intermediate Glyder med 200 krediter kostar 150 kr – det sistnämnda antyder att det också finns ett större paket eller kanske ett obegränsat abonnemang men i nuläget gör det inte det.
Man får också 25 krediter, motsvarande 25 kronor, för varje person man värvar. Det går också att hyra Glyde ett dygn, för 100 euro, men eftersom räckvidden är fyra mil och man inte själv får ladda Glyde, blir det inte särskilt spännande. Parkeras Glyden utanför området eller inom ett låst område, t.ex. att man tar med den in på gården, är böterna 500 kronor – utmärkt eftersom just detta är ett stort hinder för en effektiv användning av el-sparkcyklarna.
Flera körlägen
Glyde är lysande brandgula, vilket gör det lätt att hitta dem på håll. I övrigt är de ungefär som övriga kick-bikes, men med en skyddsbur runt batteriet som ser rörig ut men minskar risken att det skadas eller stjäls. Dessutom har Glyde en högtalare som både hälsar välkommen och tar farväl. Det är inte så dumt som det verkar; då fattar man lättare vilken Glyde som är min om det står flera bredvid varann och då behöver jag inte oroa mig för om bokningen är avslutad eller inte. Dessutom säger Glyde högljutt till om man försöker ta den utan att ha gjort rätt för sig.
Att köra Glyde är mycket lätt. När jag väl låst upp är det bara att fälla upp stödet och ta etvå-tre sparktag med foten samtidigt som jag trycker ner gasen med höger tumme. På styret kan jag se hur mycket ström som finns kvar, med en till fem pluppar. Här visas också hur snabbt jag kör. Vänster tumme reglerar bromsen, men bromsverkan är svag så ska jag stanna snabbt blir det till att trycka ner bakre stänkskydd över hjulet eller helt enkelt sätta ner foten i backen. Ställningen är upprätt, med gott om plats för fötterna på brädan och ett greppvänligt styre.
Elmotorn driver på framhjulet, toppar 20-25 km/h ”beroende på lagstiftning”, men så vitt jag kan förstå tillåter Sverige 25 km/h men Glyde går ändå bara 21 km/h. Glyde anger att elsparkcykeln har tre körlägen, som man växlar mellan genom att dubbelklicka på Power-knappen. Ett rött S ger högst fart, på bekostnad av räckvidden, vitt S sänker hastigheten något och inget S alls förlänger räckvidden men ger den klart långsammaste körningen. På de Glyde vi testar lyckas vi aldrig ställa om, vi misstänker att den faktiskt är låst i röda S-läget som hur som helst är det man vill köra i.
Glyde är godkänd för max 100 kilo och bara en person; ser man någon som har ungen med sig är det mot reglerna. Ett extra batteri har numera blivit standard på både Glyde och konkurrenterna och gör nog att de fyra angivna milen är fullt realistiska.
Snygg, enkel app
Glyde sköts genom en app som laddas ner på din smartphone på nolltid. I appen anger jag mitt kreditkortsnummer och kan sedan i princip sparka igång. Jag måste vara 18 år, men det kontrolleras inte och på gatorna möter vi många användare som ser ut att vara långt under 18. Jag rekommenderas att använda hjälm, men liksom med de andra skotrarna så är det knappast någon som faktiskt har det. För att appen ska funka måste jag ha platstjänsten påslagen, men i motsats till en del andra märken behöver jag inte slå på Bluetooth och jag behöver inte heller tillåta appen att få tillgång till min kamera som hos Tier.
I appen ser jag var närmaste Glyde finns och när jag klickar på den får jag ett förslag på hur jag bäst tar mig till den. Kartan är noggrann nog för att se på vilken sida av gatan Glyden står, och i motsats till Tier så stämmer det faktiskt. På kartan ser man direkt hur laddad Glyden är, i form av en liten batteristapel, som när man klickar på symbolen visas i exakta procent. Glyden öppnas genom att dra ikonen i sidled.
Glyde är liksom övriga kickbikes tillgängliga ungefär mellan 7 på morgonen och 22 på kvällen; någon exakt tidsangivelse ges inte men vi ser hur de försvinner på kartan på kvällen för att laddas. Logiskt sett blir Glyde allt sämre laddade ju längre dagen går, men även framåt niokvällen har de Glyde jag hittat varit väl laddade.
Glyde är registrerade i Sverige, men mejladressen är internationell och korrespondensen med dem är på engelska. De svarar dock snabbt; plåster på såren när de dragit 1600 kronor från mitt konto istället för de avtalade 80 för abonnemanget. Inom en vecka ska pengarna vara tillbaks på mitt konto; oacceptabelt tycker jag men inte Glyde.
Billigast hittills – men välj fler
Glyde duger inte att ha som enda kick-bike; det finns för få och det är för många ställen den varken kan hämtas eller lämnas – och då pratar jag bara om Stockholm. I övriga Sverige är expansionsplanerna oklara. Dessutom sätter jag ett frågetecken för hur de sköter sina betalningar; att ha blivit av med 1600 kronor på kontot duger inte alls även om de återbetalas.
Men Glyde är billigast och fullt ut lika bra som de andra när man väl hittar en – så ha den och någon av de andra i din app, och vänta ivrigt på att en och samma app ska kunna hantera alla!
Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, april 2019
Gillar du våra tester?
Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!
Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap