Honda Civic 1.6 i-DTEC (diesel) – aug 2013

Biltest: Honda Civic 1,6 i-DTEC Diesel

Honda dröjde länge med att ta fram en duglig diesel, men prisas nu för dieseln de satt i nya Civic. En utmärkt bil, som med lätthet klarar miljöbilsgränsen.

  • Pris: Från 206 900 kr
  • Miljöpåverkan: 94 g CO2/km 
  • Bränsleförbrukning: 0,37 liter diesel/mil. Euro 5. 
  • Säkerhet: 5 stjärnor i Euro NCAP. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar och sju airbags standard. 
  • Motor: 4 cylindrar, volym 1597 cm3, 120 hk vid 4000 varv/minut, vridmoment 300 Nm vid 2000 varv/min
  • Mått: L 430 cm, B 177 cm, H 147 cm, axelavstånd 265 cm. 
  • Vikt: Tjänstevikt 1 440 kg, maxlast 430 kg, släp 1 500 kg
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 467 l, 1200 /1368 l med nedfällt baksäte
  • Kraftöverföring: Framhjulsdrift, manuell växellåda med sex växlar
  • Prestanda: 0–100 km/h 10,5 sekunder, toppfart 207 km/h
  • Miljöförmåner: Fordonsskattebefriad 5 år
  • Garantier: 3 års nybil, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti samt 3 års lackgaranti
Tillbaks till normal
Förra Civic såg ut som ett rymdskepp. Nya Civic ser mer vanlig ut, när vi ställer den bredvid den gamla på en p-plats tar folk fel på vilken som är nyast. Men nya modellen har bättre komfort, styrning, bakåtsikt och bullrar mindre. Och framför allt är den miljöbilsklassad genom nya dieselmotorn 1,6 i-DTEC.
Smartaste motorn
Nya dieseln ska i Civic-utförande nöja sig med 0,36 l/mil, koldioxidutsläpp på 94 gram per kilometer, vilket tillsammans med en effekt på 120 hk och ett vridmoment på 300 Nm imponerar. Motorn är hela 47 kilo lättare än den större dieseln och väger inte mer än motsvarande bensinmotor, bl.a. genom att topplock och motorblock är av aluminium med ovanligt tunna cylinderväggar och minimerad rörlig massa, till exempel finns ingen sekundär balansaxel. Med låg friktion minskar förbrukningen samtidigt som körglädjen ökar eftersom gasresponsen blir mer direkt. En liten turbo träder in vid 1 400 r/min för att få god effekt redan vid låga varv.  Den nya sexväxlade manuell lådan är också kompakt, sju kilo lättare och mer lättväxlad än den till 2,2 litersmotorn.
Snålt och skoj
Kanske är jag gammaldags som fortsatt anmärker på dieselknatter; man får väl vänja sig vid att dieslar låter så? Men Civic diesel gör det inte, det är lätt att glömma att man kör diesel.
ECO Assist uppmuntrar mig att köra miljövänligt; då lyser instrumentpanelen grönt, blått om jag fulkör. Stopp/startsystemet stänger av motorn vid rödljuset, men inte förrän bilen står helt stilla, däremot tål det att stanna och starta gång på gång i riktigt tät kökörning utan att mattas. I snitt ska utsläppen minskas med fem gram per kilometer, men givetvis beror det på hur man kör – i tät stadstrafik blir nyttan större, på landsväg närmast ingen alls.
En växelindikator hjälper mig växla rätt, allt sammantaget betyder det att vi snittar 0,42 när vi agerar följebil till Elbilsrekordet under 100 omväxlande mil genom Sommarsverige. Det är ganska nära det officiella värdet, som i sin tur är nära att vara snålast i klassen – Renault Megane diesel slår den med en centiliter, men är en långsammare bil. I Civic har vi kul samtidigt – den känns som en riktig sportbil om man vill. Motorns starka vridmoment kommer tidigt men inte abrupt, fjädringen är fast men inte stötig, styrningen direkt, växellådan rapp och bilen just den snabba respons vid gaspådrag som motorns minskade friktion ska ge. 120 hästar är ju inte längre imponerande, men dessa är verkligen på bettet, och dieseln är faktiskt sportigare inställd än bensinversionerna. 
Därtill är Civic välisolerad mot buller, och har ett system som aktivt sänker lågfrekventa ljud, med ända upp till tio decibel för frekvensområdet under 100 hertz.
Rimligt rymlig, riktigt ombonad
Parallellt med Civic testar vi Honda Insight, med plastig, gammaldags inredning. Civic är något helt annat, känns som en BMW med snygga instrument, fina material och sköna stolar. Ratt och växelspak ligger bra, en riktig handbroms istället för en liten el-knapp uppskattas och man får bra information om hur snålt man kör hela tiden. 
Civics design gör att den inte vinner några tävlingar i att lasta flest läskbackar – finns såna ens längre? – men den är rimligt rymlig och riktigt komfortabel. I baksätet är det med reservationen att man ska vara en bit under 180 cm, och att man ska undvika mittenplatsen. Bagageutrymmet har plats för 401 liter, och sätena fälls helt platt till ett drygt 1200 liter stort utrymme, därtill med 70 extra liter under golvet. Hondas egen baksäteskonstruktion Magic Seats gör det enkelt att frakta skrymmande föremål genom att stolarna förutom den vanliga fällningen kan vikas ihop bakåt-uppåt. Därmed kan en tvättmaskin ställas inne i bilen. Men inredningen är både ömtålig och lite mörk, och ett panoramatak finns inte ens som tillval.
Säkerheten i högsätet
Civic klarar toppbetyg också i nya, skärpta Euro NCAP, med gott betyg inte minst för fotgängarsäkerhet. Det är den första modellen av alla märken i C-segmentet som kan utrustas med autobroms, som först varnar för kollisionsrisk, sedan bromsar lätt och i sista hand nödbromsar automatiskt. För detta har Honda fått Euro NCAPs specialutmärkelse Advanced. Men det är bara tillval och finns bara för den som redan valt det dyra Executive-utförandet. Den aktiva säkerheten är i topp, med aktivt kurvtagningssystem, adaptiv farthållare och effektiva bromsar.
Begränsat urval, men rätt
Civic finns bara som femdörrars halvkombi. Bensinversioner finns från 171 900 kr, den miljöbilsklassade dieseln från 206 900 kr. Miljöbilsförmåner och lägre bränslekostnader räcker inte för att tjäna in merkostnaden, men dieselmotorn är så bra att alla bör överväga den. Däremot går den stora dieseln på 2.2-liter bort, den kostar 20 000 mer, de extra hästkrafterna behövs inte och den extra förbrukningen är inte välkommen. Tyvärr har inte hybridtekniken från gamla Civic sedan letat sig in i nya Civic, därtill känns den ganska åldersstigen, men modernare hybridteknik väntar runt hörnet. 
Basversionen S finns inte för dieseln, som börjar med Comfort som har fullt tillräcklig utrustning, Sport har därtill bl.a. farthållare, regnsensorer, parkeringskamera och större hjul, medan Lifestyle därtill har parkeringssensorer bak och fram och bättre stereo. Lyxigaste versionen Exeuctive finns bara med stora dieselmotorn och går bort.
Vi är bekymrade över den höga andelen dieslar i våra städer, och där kommer Civic troligen att rulla mycket. Men nu går det att tanka diesel med 30 procent förnybar råvara, så att klimatpåverkan minskar ytterligare och Civic närmar sig att vara en verklig miljöbil. En riktigt bra bil är det i alla fall.
Vi gillar: 
  • Snål
  • Sportig
  • Kul
  • Komfortabel
  • Säker

Vi ogillar: 
  • Relativt dyr
  • Mörk inredning
Överväg också:
  • Miljöbilsklassade Ford Focus
  • Renault Megane snåldiesel
  • Opel Astra eller VW Golf
  • Nissan Leaf
Mattias Goldmann, aug 2013

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem