Honda Insight (elhybrid) – aug 2013

Biltest: Honda Insight

Svenska Honda är närmast förvånade över att vi vill testa Insight; på miljösidan är det Jazz i hybridversion och snåldieselversionen av Civic de satsar på. Men Insight är fortsatt en Prius-liknande bil till lägre pris och med utsläpp under 100 gram per kilometer. Därtill nyligen uppdaterad på en rad punkter. Klart vi vill testa!


  • Pris: Comfort 214 900 kr, Elegance 227 900 kr, Elegance Navigation 253 900 kr
  • Förmånsvärde: 2650 kr/mån
  • Miljöpåverkan: 96-99 g CO2/km beroende på version
  • Bränsleförbrukning: Stadstrafik 0,41-0,43 liter/mil, landsväg 0,40-0,42 liter/mil, blandad körning 0,41-0,43 liter/mil. Euro 5. 
  • Säkerhet: 5 stjärnor i Euro NCAP (2009). Antisladdsystem, låsningsfria bromsar och sju airbags standard. 
  • Motor: 4 cylindrar, 1,3 liter, 88 hk vid 5800 varv/minut, vridmoment 121 Nm vid 4500 varv/minut, elmotor 14 hk, 78 Nm vid 1000 varv/minut
  • Mått: L 440 cm, B 170 cm, H 142 cm, axelavstånd 255 cm. 
  • Vikt: Tjänstevikt 1 276 kg, maxlast 374 kg, ej släp 
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 408 l, 584 l med nedfällt baksäte
  • Kraftöverföring: Framhjulsdrift, CVT-växellåda 
  • Prestanda: 0–100 km/h 12,5 sekunder, toppfart 182 km/h
  • Miljöförmåner: Inga
  • Garantier: 3 års nybil, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti samt 3 års lackgaranti
Prius-light på ålderns höst
Grunderna först: Insight är en parallellhybrid., med en liten elmotor på 14 hästkrafter som hjälper bensinmotorn på 88 hk när extra kraft behövs, till exempel under acceleration och i uppförsbackar. Elmotorn kan också ensam driva bilen kortare sträckor i upp till 50 km/h men inte alls i samma utsträckning som en Prius. Till skillnad från Toyota, som successivt ökat storleken på bensinmotorn i Priusen, har Insight en liten bensinmotor på blott 1,3 liter, men som är tekniskt avancerad. Ventilerna varieras i både lyfthöjd och öppningstid, och frikopplas helt när förbränningsmotorn inte behövs genom att ventilerna styrs av alternativa cirkulära kamnockar. De förblir alltså stängda för att eliminera pumpförlusterna. Vid motorbroms ställer elmotorn om till att fungera sim generator. 
Hur väl funkar detta i praktiken då? Nja, för några år sedan var allt detta nytt, nu är miljönyttan så pass liten jämfört med andra bilar att Insight inte ens kvalar in som miljöbil. Bensinmotorn är på nästan jämt, ofta även vid rödljusen där hybridtekniken inte är effektivare än ett högst ordinärt stopp-startsystem, och när man rullar iväg är det alltid på bensin. Elmotorn har nyligen effektiviserats men inte fått fler hästar och det hade behövts för att verkligen ge understöd åt förbränningsmotorn. Nu är accelerationen slö och bullrig, delvis på grund av samma CVT-växellåda som Toyota insisterar på och som håller motorvarvet uppe. Det finns en Econ-knapp, som sänker effekten med knappt 5 %, vilket är för lite för att göra någon verklig skillnad på förbrukningen, men bilen blir faktiskt ännu något slöare. Någon laddhybridversion, som hos Toyota, gives icke.
Honda är väl medvetna om tillkortakommandena och har redan visat upp ”Sport Hybrid i-DCD”, där elmotorn ensam ska kunna driva bilen i upp till 70 km/h, med fem kilometer el-räckvidd., en ny fyrcylindrig 1,5-liters bensinmotor som arbetar enligt Atkinson-principen och en sjustegad dubbelkopplingslåda. Vi kan inte vänta!
Prius-lookalike i hårdplast
Att Insight togs fram för att konkurrera med Prius är uppenbart när man tittar på den. Karossformen är samma på gott och ont. Det ger ett lågt luftmotstånd och halvkombiformen gör att bagageutrymmet är vettigt. Stora rutor ger bra sikt framåt och åt sidorna, dock är den för lågt skuren i överkant, snett bakåt är den skymd av kraftiga plåtpartier och rakt bakåt är det – precis som i Prius – störande att rutan är delad i två. I framsätet sitter man bra, men körställningen blir inte riktigt rätt eftersom ratten bara kan vippas. Bak får man inte vara över 170 cm, annars slår man huvudet i det alltför sluttande taket, och att kliva in är inte det enklaste. Tre i bredd blir på gränsen eftersom Insight är ganska smal. Kupén är ljus och luftig, men inredningen blir lätt smutsig och ful. Batteriet är litet och ryms under bagageutrymmet, som är relativt stort, men det blir bara marginellt större när sätena fälls – Insight har inte samma smarta säteslösning som Jazz och Civic. 
Ambitionen att vara klart billigare än Prius syns i varenda vrå.  Det är mycket ful, grå hårdplast och delar av instrumenteringen har grå-svart display som känns nittiotal. Lite piggar det ändå upp att instrumentbrädan har en ljusbåge som lyser grönt om man kör miljösmart, blått om man kör för hårt. Instrumentpanelen är tvådelad, med hastighetsdisplayen nära vindrutan så att man inte ska behöva fokusera om med blicken lika mycket, men det betyder tyvärr att den är skymd av ratten. Att fortfarande starta med nyckel känns gammaldags men är ingen egentlig nackdel.
Tråkigaste Hondan på väg
Honda lyfter ofta fram körglädjen som ett argument för sina bilar, och Insight delar chassi med sportbilen CR-Z och lilla pigga Jazz, men fjädringen känns utsliten redan när bilen är ny; att den uppdaterats för 2012 års modell märks inte. Trycker man på gasen blir bullret störande utan att bilen rör sig särskilt mycket fortare. Att Honda sänkt ljudnivån jämfört med tidigare innebär bara att den tidigare bilen måste varit väldigt bullrig – av elbilens tystnad märks inte mycket. Fjädring och stötdämpning är säkert bra – vi utsatte inte bilen för några hårdare prov och tror inte att genomsnittsanvändaren gör det heller.
Det finns paddlar bakom ratten att växla med, men eftersom bilen har steglös växellåda är det artificiella lägen som dessutom ofta blir något annat än man tänkt; växla ner ett steg från sjuan och du är plötsligt i fyran, eller tvärtom. I övrigt är förarmiljön bra, med en skön ratt som lätt ställs in i rätt läge.
Inte så säkert längre
Insight fick högsta betyg hos Euro NCAP när den testades, men det var 2009 och sen dess har kraven skärpts. Helt klart är i alla fall att Insight saknar det senaste i säkerhetsteknik; ingen vingelvarnare, adaptiv farthållare, city stopp eller aktivt fotgängarskydd finns att få. Därmed kommer Insight automatiskt att få lägre betyg nästa gång den testas.
Miljöbil? Icke 
Miljöbilsgränsen går vid 95 gram koldioxid per kilometer, Insight släpper ut från 96. Ändå är Insight en bra bit från att miljöbilsklassas, eftersom gränsen numera är viktbaserad och Insight är en lätt bil. De dyraste versionerna förbrukar dessutom någon centiliter mer än de andra genom att de har 16-tums fälgar istället för 15 tum. 
Vi snittar strax över 0,5 liter milen i vår provkörning, sommartid men med mestadels fullpackad bil. Liksom för Prius är förbrukningen låg i stan, medan man på landsväg har ganska liten nytta av elmotorn och förbrukningen blir mer normal. Tyvärr kan inte Insight köras på något förnybart bränsle. 
Välj… Prius, Civic, Jazz…
Hondaimportören har rätt. Uppdateringen av Insight var alltför blygsam, modellen har med råge passerat bäst före-datum, särskilt som den inte ens är miljöbilsklassad längre. Prius är en väldigt mycket bättre bil och bara lite dyrare, Yaris Hybrid är mycket billigare och bättre på allt utom vissa innerutrymmen, det samma gäller Hondas egen Jazz Hybrid. I USA kostar Insight från 140 000 kronor, med det priset hade läget varit ett annat. 
  • Vi gillar: Andra bilar
  • Vi ogillar: Inte särskilt låg förbrukning, seg, bullrig, inte senaste säkerheten, plastig
  • Överväg också: Toyota Prius, Toyota Yaris Hybrid, Honda Jazz Hybrid, Honda Civic snåldiesel
Mattias Goldmann, aug 2013

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem