IKEA vikbar elcykel

IKEA har ju ett visst rykte om sig. Alla har väl suttit och försökt bygga ihop deras möbler, oftast med goda resultat men ibland med en hel del svett och svordomar. Sedan en tid säljer man nu också elcyklar, åtminstone i vissa varuhus. Lågt pris och hyfsad prestanda är väl det man förväntar sig. Och det får man också. Sex och ett halvt tusen för en helt ok elcykel. Den stora överraskningen kom när man öppnade paketet – cykeln var redan monterad.

  • Pris: 6 595 kr med IKEA Family kort
  • Motor: 250 W, 80 Nm kraft
  • Batteri: Litium-jon, 36 V, 11 Ah
  • Laddtid: 3.5 timmar
  • Toppfart: 25 km/h
  • Räckvidd: Upp till 90 km
  • Växlar: Shimano Alfine 8
  • Bromsar: Tektro V-broms fram, fotbroms bak
  • Ram: AluminiumVikt: 23,3 kg, varav batteri 2,8 kg
  • Mått: Ram 53, 57, 61 eller 65 cm
  • Hjul: 28 tum, punkteringsskyddade
  • Garanti: Två års garanti på cykeln, alla elektriska komponenter och motorn. 700 laddcykler för batteriet

Sedan ett par månaders tid har jag använt min elcykel, inköpt i Uppsala, unisexmodell, till och från stationen i Märsta. Runt 14 kilometer enkel resa som bilen får stå. Kamprad hade varit glad om han visste hur mycket man sparar per resa (jag med). Själv är jag mest nöjd över att ha ett bra alternativ som gör att jag kan få röra på mig och få se lite natur och djur på vägen. Mitt skäl till att använda elcykel istället för vanlig cykel är främst att jag ska sitta på tåget en bra stund in till Stockholm och då är det inget vidare att komma fram svettig. För min del fungerar det mer än väl. I Märsta har Sigtuna kommun fixat ett låst cykelhus som man betalar 80 kr i månaden för och där man dessutom kan låsa in batteri, hjälm och annat. 

IKEAS elcykel är robust och relativt tung, drygt 23 kilo. Dämpad framgaffel, breda däck, många växlar och bra bromsar. Inte den vassaste tekniken men helt ok. Det känns som en bra hybrid för att transportera sig till och från jobb helt enkelt. Batteriet är relativt litet och sitter under sadeln, låsbart och lätt att ta på och av. Laddningen indikeras med röd lampa på transformatorn som blir grön när det är fulladdat. Sträckan 14 kilometer tar ca en tredjedel av batteriet lite beroende på hur mycket hjälp man tar av elmotorn. Total räckvidd verkar ligga runt 50-60 km med mycket elhjälp. Det är trögt när man kommer till 25 km/h, känns nästan som motorn bromsar eller är det inbillning? 

Cykeln kom i princip fullutrustad med lyse, reflexer och annat. Det som saknas är pakethållare och stänkskärmarna är för korta för att hindra ordentligt stänk. Jag köpte pakethållare och monterade och satte dit längre stänkskärm där bak. Eldriften styrs enkelt med knappar som sitter på styret där man väljer elhjälpsnivå från 1-6. På en liten display som sitter på styret ser man hastighet, sträcka, kvarvarande batteri mm. 

Ett viktigt skäl till att jag valde denna cykel framför andra var, förutom pris och helhetsintryck, att den går att vika ihop på mitten. Den går precis in bakluckan på den bil jag använder så kombinationsresor underlättas. 
Sammanfattningsvis är det en bra cykel till ett mycket bra pris – för jobbpendlaren kan den verkligen rekommenderas. 
Gillar: 

  • Har det man behöver för att ta sig till jobbet till ett överkomligt pris. 
  • Vikbar gör att den är flexibel att ta med sig.

Ogillar: 

  • Saknar tillräckliga stänkskärmar och pakethållare (men det kan man köpa till i lämplig sportaffär).
  • Varför så trögt över 25 km/h? 

Gröna Bilisters testambassadör Jens Johansson, juni 2018

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem