Kia Ceed Plug-In Hybrid (laddhybrid) – juli 2021

Kia Ceed Plug-In Hybrid

En gång i
tiden var Bilen Bil en Volvokombi. Nu är det en Kia Ceed, som återkommande
varit den mest sålda bilen till privatpersoner och i juli faktiskt var mest
sålda bil i Sverige, alla kategorier. Vi testar – kan konsumenten ha rätt?  

  • Version: Kia Ceed 1.6 DCT Plug-In Hybrid Advance Plus
  • Drivmedel: El och bensin (laddhybrid)
  • Pris: Advance 341 900 kr före bonus, Advance Plus 359 800 kr, Advance Plus 2 389 700 kr,
  • privatleasing från 2 995 kr/mån (kampanjpris, ordinare pris 3 995 kr/mån)
  • Förmånsvärde: från 1 994 kr/mån, Advance 2 2 239 kr/mån vid 50% marginalskatt 
  • Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP. Skydd av vuxna 88%, skydd av barn 85%, oskyddade trafikanter 68%, förarstödsystem 73%. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, autobroms som även fungerar vid backning och för gående/cyklister, döda vinkel-varnare, filhållningsassistens, kollisionsvarnare och trötthetsvarnare standard. 
  • Motor: Fyrcylindrig bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, turbo. 1 580 cm3, 105 hk (77 kW) vid 5 700 r/m, max vridmoment 147 Nm vid 4 000 r/m. Elmotor 60 hk, vridmoment 170 Nm. Total maxeffekt 141 hk (104 kW), max vridmoment 265 Nm vid 4 000 r/m
  • Batteri: 8.9 kWh, litiumjon polymer 
  • Laddning: Mode 2, typ 3. 3.6 kW ombordladdare. 0-100% 2.25 timmar. Med 2.3 kW 5 timmar 40 min.
  • Mått: L 461 cm, B 180 cm, H 146 cm, axelavstånd 265 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 1 676 kg, totalvikt 2 030 kg, max släp 1 300 kg
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 437- 1 506 l
  • Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexstegs dubbelkopplingslåda
  • Prestanda: 0–100 km/h 10.8 sekunder, toppfart 171 km/h, 120 km/h på enbart el
  • Förbrukning: Blandad körning 0.13-.015 l/mil
  • Utsläpp: 29-33 g CO2/km i blandad körning
  • Räckvidd: 50 km på el (WLTP), 47 km med 17-tums fälgar
  • Miljöförmåner: Klimatbonus ca 28 093 kr vid inköp, förmånsvärde reducerat till närmast motsvarande bensinbil
  • Garantier: Nybil 7 år eller 15 000 mil, vilket för batterierna innebär att kapaciteten garanteras vara minst 70 % av ursprunglig kapacitet. Rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 5 år, assistans 3 år.

Ett bilmärke som sänker sig

När detta test görs är statistiken för nybilsregistreringar i juli 2021 det senaste vi har att tillgå. Det är fin läsning för Kia. Testbilen Ceed toppar statistiken, före Niro, likaledes Kia. Och listan över laddbara modeller är en trippelsegerför Kia, med e-Niro, Ceed och Xceed. Kia har nu lägst CO2-utsläpp per kilometer av alla stora biltillverkare, och redan i år ska deras nybilsförsäljning ha ett snitt på under 50 g CO2/km. 80 % av försäljningen beräknas bestå av laddbara bilar i år, med den nya elbilen EV6 som flaggskepp men Ceed som bas.

Kias framgångar beror mycket på att det är så normala bilar, som passar alla, uttryckt väl av vår kollega Teknikens Värld när just Ceed SW Plug-In Hybrid vann deras Stora Bilpris 2021: ”I stenhård konkurrens där finalutmanarna överglänser varandra sticker den vardagliga Kia ut ur mängden. Praktisk, funktionell, säker, ekonomisk och framförallt rätt miljömässigt år 2021 balanserar bilen sig säkert ända fram till förstaplatsen. Kia Ceed SW Plug-in Hybrid är alltid redo som en hjälpsam extra familjemedlem – med rätt räckvidd till rätt pris!”

Ta det lilla lugna

I hästkraftsraseriets tidevarv är det lite befriande att Ceed bara har141hästar och tar nästan 11 sekunder på sig för att nå 100 km/h om man ger full gas. Det gör man ogärna, för bilen låter plågad och närmast tigger om att köras lugnare. När bensinmotorn stängs av och bilen går bara på el blir det riktigt tyst; bilen är välisolerad utom från motorn. Men för att kunna köra bara på el får man ta det riktigt lugnt, för elmotorn har inte mer än 60 hästar. Dock går det även i EV-läget att ”trampa igenom” för att snabbt väcka bensinmotorn och klara omkörningen eller uppförsbacken. Tacksamt nog stängs bensinmotorn av snabbt igen, i motsats till Volvos laddhybrider där den kan brumma på en lång stund efteråt.

Också Kia vill att deras bilar ska vara sportiga, så Ceed är onödigt hårt fjädrad, vilket förstärks på toppmodellen av de större fälgarna med lågprofildäck. Det passardåligt med bilens övriga karaktär, men ska heller inte överdrivas – vi har åkt i långt stötigare bilar.

Normal räckvidd

För ett par år sedan hade vi lyft fram fem mils räckvidd på el som väldigt positivt, nu är det mer normalt. Tyvärr lyckas vi aldrig köra någon längre sträcka på enbart el, dels för att bensinmotorn alltså behövs också för helt normala fartökningar, dels för att bensinmotorn ibland går igång för att kyla kupén; det finns inget sätt att säkerställa 100% eldrift.

Med ett par droppar bensin att ta till protokollet snittar vi ungefär 1.6 kWh el per mil, vilket är bra för en så pass stor bil. När batteriet är tomt, träder hybridtekniken ofta in och håller nere bränsleförbrukningen som utan större problem hålls kring 0.5 liter bensin per mil.

Kias Coasting Guide analyserar rutten och berättar när det är dags att ta foten från gaspedalen, det funkar bra från första stund. Behovet av energiförbrukande kylning och uppvärmning av kupén minskar dels genom att man kan välja ”Driver Only” för luftkonditioneringen, dels genom rattvärme och effektiv kylning och uppvärmning av stolarna både fram och bak. Däremot kan bromskraftsåterföringen inte regleras med t.ex. paddlar bakom ratten, så det går varken att köra med en pedal eller ”segla”. När bilen går på bensin, kan man växla manuellt genom att föra växelspaken framåt-bakåt, däremot inte med paddlar.

Laddningen sker genom en lucka på vänster framflygel, en bra placering för att nå tilluttaget. Kia skickar med två långa sladdar, en för DC-laddning och en för hushållsuttaget som Kia inte varnar mot att använda. En indikator ovanpå instrumentbrädan visar om bilen laddas eller är fulladdad, och med nya appen UVO Connect får man info i mobilen om laddstatus och mycket annat.

Rymdbil

Vi kommer direkt från livsstilsbilen Xceed, som med sitt trånga inre var en besvikelse. Kombiversion av Ceed är istället en riktig rymdbil, och här har man igen att formgivarna inte ägnat sig åt några extravaganser utan gett bilen en upprätt form.

Fram sitter man komfortabelt, i stolar som huvudsakligen ställs in elektriskt, baksätet är rymligt och eftersom batterierna är bakom ryggen inkräktar de inte på benutrymme eller pressar sätet uppåt på takhöjdens bekostnad. Baksätet har egen ventilation, värme i sätena och uttag för mobilen. Dock ska man hålla koll; kylningen av batterierna sker genom luftintag på sidorna av baksätet. Om de blockeras, kan batterierna överhettas.

I bagageutrymmet gör batterierna att det extra utrymmet under golvet försvinner, men det finns ett stort och lättlastat utrymme kvar. Dessutom finns det mängder av praktiska och rymliga fack i kupén. För den som vill, kan Ceed som laddhybrid dra släp på upp till 1 300 kilo, vilket ju räcker för en medelstor husvagn – men utan att ha testat tror vi att det blir en trött och seg upplevelse.

Lättskött förarmiljö

I toppversionen är instrumenteringen helt digital, i övriga är mätarna analoga, kompletterade med en drygt tio tum stor pekskärm som trots att det nu börjar bli självklar standardutrustning ser ut som att den köpts på Media Markt och limmats fast.

Den som i modern tid kört andra bilar från Kia känner igen förarmiljön direkt, och även andra känner sig snart hemtama. Förarmiljön är lättbegriplig, och Kia har hittat en bra mix mellan vad som sköts med touchknappar på den lagom stora pekskärmen och vad som hanteras med riktiga knappar och vred. Dock har touchfunktionerna en sådan fördröjning att jag oftast hunnit trycka en gång till när bilen reagerar. Också vad som visas på mittkonsolen och vad som finns framför föraren är huvudsakligen logiskt, även om en del information omförbrukning finns ett snäpp för långt ner i undermenyerna för min smak. Laddning och annan batterirelaterad information kan skötas och avläsas på mobilen via Kias UVO-app.

Säkerhet är standard

Ceed fick toppbetyg hos Euro NCAP, all basal säkerhetsutrustning är standard, men du måste välja Advance Plus för att få dödavinkelvarning & varning för bakomvarande trafik, och du måste se till att få 2022 års modell (och inte en kvarvarande 2021 års lagerbil) för att få Kias nya aktiva system för att undvika kollisioner.

Vår enda anmärkning i övrigt är på skyltavläsningen som funkar riktigt dåligt. Den får flera gånger plötsligt för sig att det är 60 km/h på motorvägen utan att det dykt upp någon hastighetsskylt alls.

Också den aktiva säkerheten känns bra, med ett tryggt uppförande i trafiken och – som framgått vid det här laget– en måttlig motorstyrka som uppmanar till att köra lugnt och säkert.

Ointressant men tryggt

Kia har redan flera riktiga elbilar och fler är på gång. Men för den som inte är redo att ta klivet, är Ceed en av de vettigaste laddhybriderna. Att den testade kombiversionen – kallad Sportswagon men något sportigt går inte att förnimma –är storsäljaren är lätt att förstå. För bara 8 000 kronor mer än halvkombin får man klart större utrymmen och de pengarna får du igen när du säljer. Men medan en Ceed kombi går att få från 209 000 kronor, börjar laddhybriden på 341 900 kr. Även om modellerna inte är direkt jämförbara, pekar det på att det tar tid att köra in merkostnaden för den som köper laddhybriden. Privatleasar du är läget ett helt annat. Leasingkostnaden är lägre, driftskostnaderna mycket lägre och bilen bättre – superenkelt val!

I Sverige är Advance den lägsta utrustningsnivån, och den är långtifrån barkrapad. 20 000 kronor extra ger Advance Plus, med bl.a. dödavinkelvarning & varning för bakomvarande trafik och eluppvärmt baksäte. Lika mycket pengar till ger 2:an, testversionen, med bl.a. elmanövrerad baklucka, fullt digital instrumentering, trådlös mobilladdning och panoramaglastak. Alla färger utom vitt kostar extra.

Oavsett version är det värt att säkerställa att du får en 2022:a, med marginella skillnader i design in- och utvändigt men också förbättrade assistanssystemen, främst ett aktivt system för att undvika kollisioner. Söker du en inspirerande, rolig bil letar du vidare, är du redo för en riktig elbil finns mycket att välja på, men vill du ha en trygg laddhybrid så är detta en utmärkt kandidat.

Vi gillar: Okej räckvidd på el, Låga driftskostnader och goda garantier, Låg förbrukning på el och bensin, Goda utrymmen, Enkel att ha att göra med

Vi ogillar: Bullrig, Trött, Lite gammaldags

Överväg också:

Text och bild: Mattias Goldmann, Gröna Bilisters testpilot, juli 2021


  Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap