Kia e-Soul 64 kWh (el) – feb 2020

Kia e-Soul 64 kWh

Nu kommer en hel rad folkligt prissatta,
praktiska elbilar med lång räckvidd som visar att elbilen inte längre är för
dyr jämfört med fossilbilen och att räckviddsångesten är över. E-Soul är en av
de främsta – men den som beställer en idag får vänta uppemot ett halvår på att
få den. Är det värt det?

  • Pris: Advance 437 900 kr, Advance Plus 467 800 kr före avdrag för bonus 
  • Säkerhet: Fyra stjärnor i Euro NCAP 
  • Motor: Synkronisk elmotor 204 hk (150 kW) vid 3 800-8 000 varv/minut, max vridmoment 395 Nm från 0 varv/minut. Total maximal uteffekt 390 hk, maximalt vridmoment 640 Nm. 
  • Batteri: Litium-jonpolymer (LIPB), 64 kWh. Vikt 457 kg 
  • Mått: L 420 cm, B 180 cm, H 161 cm, axelavstånd 260 cm 
  • Vikt: Tjänstevikt 1 807 kg, maxlast 373 kg, ej släp 
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 315 liter bagage, 1 339 liter med fällt baksäte. 
  • Kraftöverföring: Elmotor fram, framhjulsdrift. 
  • Laddning: 7.2 kW ombordladdare. Max laddkapacitet CCS 100 kW, laddtid till 80% ca en timma, med 50 kW ca 1.5 timmar. Max 32 A enfas. Med 5.7 kW/25 A laddbox 11.5 timmar, med 3.7 kW/16 A laddbox 17.5 timmar till fullt. 
  • Prestanda: 0–100 km/h 7.9 sek, toppfart 167 km/h 
  • Förbrukning: WLTP: 15.7 kWh/100 km 
  • Räckvidd: 455 km enligt WLTP 
  • Garantier: Nybil och batteri 7 år eller 15 000 mil, vagnskade 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistens 3 år
Lådbil med attityd
Soul kom för drygt tio år sen, och hittade sin nisch som en liten, lådformad och högbyggd bil – en av de tidiga crossover-bilarna. När det blev dags för andra generationen förändrades knappt utseendet, men en elversion tillkom. Nu har Kia hunnit till tredje generationen, utseendet är sig likt men i Europa finns Soul nu enbart med eldrift. 
I Sverige tänker sig Kia att Soul ska vara en slags livsstilsbil med attityd och erbjuder därför bara de högre utrustningsnivåerna och det större batteriet. Prislappen är bara 10 000 kronor lägre än för den större e-Niro, med vilken Soul delar nästan all teknik. 
Stort batteri, lång räckvidd, pigg
Liksom e-Niro har Soul ett 64 kilowattimmars batteripaket under golvet. Det är dubbla kapaciteten mot gamla e-Soul. Samtidigt har Kia finslipat arbetet med att få ner förbrukningen, särskilt när bilen används i svenskt vinterklimat, genom en effektiv värmepump och möjlighet att enbart värma förarsidan. Tillsammans med ett för lådformen förvånande lågt luftmotstånd betyder det att den officiella räckvidden på 45 mil enligt den nya, mer realistiska WLTP-körcykeln faktiskt går att uppnå. 
Soul har fyra körlägen, Sport, Normal, Eco och Eco +. I sportläget ändras bilens instrumentering till ilsket rött och bilen svarar ivrigare på gaspådrag. Det må vara sättet att klara 0-100 km/h på angivna knappa åtta sekunder, men det är inte värt det – körningen blir ryckig och oharmonisk. Normal är vad det låter som, i Eco minskas maxeffekten och gasen reagerar lite men egentligen är det bara skönt – de 204 hästarna behövs inte hela tiden. Dock är det inte kul att köra i Eco vintertid; värmen reduceras för mycket. Eco + är för extremisten, maxfarten begränsas till 90 km/h och det finns knappt någon värme att använda alls. Så mycket ska man inte behöva offra för att köra på el. Lägena ställs in med en diskret knapp långt ner på mittkonsolen, nästan omöjlig att hitta utan att ta ögonen från vägen. 
Förutom de fyra körlägena finns också fyra lägen för bromskraftsåterföringen som byts med paddlar bakom ratten. I nolläget frirullar bilen när gasen släpps, medan det högsta återföringsläget innebär att man för det mesta kan köra helt utan att använda bromspedalen. Bromsenergin går förstås till batterierna, och på instrumentpanelen visas hur många extra meter räckvidd vi fått på det sättet. 
Ladda snabbt, inte långsamt
Kia har övergett Chademo-laddningen och har nu liksom snart sagt alla andra CCS. Upp till 100 kW kan bilen laddas med, och går då från 20 till 80 procent på drygt 40 minuter. Dessutom tål det vätskekylda batteriet upprepade snabbladdningar utan att dra ner på kapaciteten. För de flesta saknar det praktisk betydelse eftersom räckvidden alltså på riktigt är över fyrtio mil och i vart fall trettio mil i motorvägsfart. Vätskekylningen minskar också överföringsförlusten när bilen laddas över natten i kyla, om man bara kommer ihåg att programmera batteriets värmesystem för en viss tid över pekskärmen eller på appen som Kia nu har på samma sätt som de flesta andra elbilar. 
Soul har 7.2 kW enfas-ombordladdare, medan e-Niro redan finns med trefasombordladdare på 11 kW, vilket lär komma till e-Soul när som helst. Då går hemmaladdningen genom wallbox betydligt snabbare än idag; klurar du på en Soul ska du överväga att vänta in denna uppdatering. Kia vill inte att man laddar bilen ur ett vanligt hushållsuttag och skickar inte ens med någon sådan sladd. CCS-sladden är däremot föredömligt lång och har sitt eget fack i bakluckan. Laddluckan är i bilens nos, kanske bästa stället när man ska köra fram till en publik laddare. Dock saknar laddluckan isolering och fryser lätt igen.
Mer komfort än man kan tro
Vi som kört Soul sen första generationen är vana vid en ganska rustik bil, en slags modern Renault 4 för den som förstår referensen. Men nya Soul överraskar, det är ombonat, komfortabelt och mycket läder. En ny multilänkbakaxeln gör bilen bekväm att köra trots den för storleken höga vikten med nästan ett halvt ton batterier. I låg fart finns ett artificiellt ljud för att varna oskyddade trafikanter, och i hög fart bullrar det lite om hjul och av vindbrus.
Den kantiga, upprätta formen avslöjar att innerutrymmena är goda. Och för sina beskedliga yttermått stämmer det verkligen. Inte minst i baksätet, som är långt rymligare och inte minst luftigare än t.ex. nästan jämnstora VW Polo. Bagageutrymmet är också precis som man tror, rektangulärt, djupt och lättlastat, däremot blir det inte alls plant när man fäller baksätet och vi låter det faktiskt vara uppfällt när vi ska lasta mycket. Någon dragkrok går inte att få på Soul.
Säkerheten är hög, med fem stjärnor från Euro NCAP, semi-autopilot som kombinerar filhållarassistent med adaptiv farthållare och en bred palett av säkerhetssystem.
Kraftfull uppvärmning vintertid; Kias elbilar värms faktiskt upp mycket snabbare än de fossildrivna motsvarigheterna. 
Ingen prispressare
I Sverige säljs bara den välutrustade versionen Advance, och den än mer utrustade Advance Plus. En del säkerhetsutrustning, som döda vinkel-varnare finns bara i den dyrare versionen som annars mest bjuder på mer läder i klädseln, elstyrda stolar, men också att baksätet är eluppvärmt – inte bara skönt utan också faktiskt bra för räckvidden eftersom det går åt mycket mer el för att värma en hel kupé än för att värma en stol. Plus-versionen kostar 30 000 kronor mer, vilket det inte är värt, men Kia satsar på att den som väljer Soul inte är särskilt priskänslig. Det vill nog till, för Kia e-Niro är bara en dryg tiotusing dyrare och klart större – åtta av tio som köper elbil från Kia väljer också e-Niro snarare än Soul. 
Nu kommer en hel drös av elbilar i kompaktklassen med lång räckvidd och rimlig prislapp, med Volkswagens ID3 som top-of-mind men spännande konkurrenter från Peugeot, Renault och många andra. Just nu är Soul ett spännande erbjudande, men håll koll på marknaden för nu går det undan!
Vi gillar: Räckvidd, snabbladdning, utrymmen, garantier, köregenskaper
Vi ogillar: Relativt högt pris, säkerhet, leveranstid
Överväg också: 
  • Kia e-Niro: Knappt dyrare, samma teknik, större
  • Hyundai Ionic: Liknande teknik, sämre räckvidd
  • Nissan Leaf: Bästsäljaren genom tiderna
  • Peugeot e-208: Eldrift som en av många versioner 
  • VW ID3: Spännande när den kommer – lever den upp till förväntningarna?
Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, januari 2020


  Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem