Kia Optima Sportswagon PHEV laddhybrid – juli 2017

Kia Optima Sportswagon PHEV
laddhybrid

Laddhybrider är
tjänstebilsfavoriter och Passat kombi är bästsäljaren. Men nu utmanas den av
Kia Optima Sportswagon, med liknande utrymmen, rejäl räckvidd på el, attraktiv
prislapp och omfattande utrustning. 

  • Pris: Komfort PlusPaket från 404 900 kr
  • Drivmedel: El, bensin (laddhybrid)
  • Miljöklassning: Supermiljöbil. Euro 6
  • Förbrukning: 1.4 liter/100 km, stad 0, landsväg 5.2 liter/100 km,
  • 12.4 kWh/100 km (NEDC)
  • Klimatpåverkan: 33 g CO2/km (NEDC)
  • Räckvidd: 62 km på el, totalt 1 120 km
  • Säkerhet: 5 stjärnor i Euro NCAP (gäller normalversionen). Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, sju krockkuddar inklusive för förarens knän
  • Motor: 2.0 liters bensinmotor, 156 hk (115 kW) vid 6 000 r/m, max vridmoment 189 Nm vid 5000 r/m. Elmotor max effekt 67 hk (50 kW) vid 2 300-3 300 r/m, max vridmoment 375 Nm vid 0-2 330 r/m. Max total uteffekt 205 hk, max totalt vridmoment 375 Nm
  • Växellåda: 6-växlad automat
  • Batteri: Litium-polymer batteri, 11.26 kWh, 360V
  • Laddtid: 10A/2,3 kW: 5 h. Laddbox16 A 3 h 10 min. Ingen snabbladdning. Typ 2, max 3.3 kW, 15 A
  • Mått: L 485 cm, B 186 cm, H 147 cm, axelavstånd 281 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 1 740 kg, maxlast 530 kg, släp 1 500 kg, bagage 440 l / 1 754 l
  • Prestanda: 0-100: 9.7 sek, toppfart 192 km/h, 120 km/h på el
  • Miljöförmåner: Supermiljöbilspremie 20 000 kr, 40% reducerat förmånsvärde, fordonsskattebefriad i fem år, gratis parkering och laddning i vissa kommuner
  • Förmånsvärde: Från 1 304 kr/mån (50% skatt)
  • Garantier: Nybil 7 års, vagnskada 3 år, lack 5 år, genomrostning 12 år, assistens 3 år, batterier 7 år

Elen räcker långt

Svensken kör sin personbil i snitt 3,4 mil per dag och 75 % av dessa bilresor är kortare än två mil. Nästan alla laddhybrider kan alltså klara det mesta i vardagen, men större batterikapacitet betyder förstås att andelen avgasfria mil ökar. Därför är Optimas uppgivna räckvidd på 62 km mycket intressant, särskilt som den visar sig nästan stämma. Vi kommer upp i över fem mil på en laddning i blandad körning med både stadstrafik, landsväg och motorväg. Vintertid är räckvidden avsevärt kortare, bland annat för att bilen inte värms med värmepump, och det går inte att säkerställa att bensinmotorn inte går igång, även om man kör på prioriterad eldrift (EV-läget). Det kan vara för att få upp kylvattentemperaturen, värma kupén eller ge extra kraft. Efter ett par minuter stänger motorn av sig, men under tiden har Optiman diskvalificerat sig för att köra in i framtida miljözoner där man måste kunna vara garanterat utsläppsfri.

När batterierna är tömda, eller när jag trampar riktigt hårt på gaspedalen i uppförsbacke, träder bensinmotorn in. Den samspelar fint med elmotorn, och driver framhjulen via en sexväxlad automat som man kan växla manuellt men det finns strängt taget ingen anledning. Jämfört med en ren elbil, som arbetar utan växlar, märker man små ryck under acceleration även vid eldrift, när bilen växlar.

Batterierna laddas när man bromsar och något lite när man släpper gasen och frirullar, men långt mindre än många andra och utan möjlighet att reglera bromskraftsåterföringen. Kraften som samlas betyder att man snart kan köra en bit avgasfritt igen, vilket bidrar till att hålla nere förbrukningen också på långfärd.

Vi förbrukar cirka 1.4 kWh per mil, vilket är samma nivå som rena, effektiva elbilar som Nissan Leaf – men vårt test var sommartid med bara två i bilen. Eftersom vi prioriterar eldrift får vi inte någon tillförlitlig förbrukning på bensin, men det står klart att detta inte är den snålaste av motorer utan en ganska konventionell tvåliters-insprutnings bensinare. I tyska ADAC:s sammanställning över laddhybrider förbrukar Optima 20.6 kWh per 100 km, något mindre än Passat (21.9), men har något högre förbrukning av bensin, 6.3 l/100 km mot 6.1. Båda bilarna kritiseras för höga partikel- och kväveoxidutsläpp när motorn är kall, och ADAC konstaterar att förbränningsmotorn ju träder in omedelbart vid högbelastning, och då normalt sett är kall. Därtill går bilen till en början på bensin när det är kallt ute, vilket betyder att utsläppen blir höga korta sträckor vintertid.

Laddningen sker genom en lucka på vänster framflygel, med en föredömligt lång laddsladd på drygt sju meter som när den inte används har en prydlig förvaringsväska. Sladden är godkänd för upp till 15 ampere vid laddning, med vanliga tio ampere tar laddningen fem timmar; bilen är alltså alltid fulladdad efter en arbetsdag eller på morgonen när man ska iväg. En kabel för laddstation kostar 3 500 kr extra, vilket är billigt, medan en wallbox som gör att laddningen bara tar drygt tre timmar kostar ungefär 8 000 kr, men i nuläget erbjuder inte Kia någon egen box. En liten lampa i bilens vindruta visar om bilen laddar, men inte – som många andra – hur laddad bilen är. I färddatorn kan man programmera när laddningen ska börja, däremot inte i någon app – i alla fall än så länge. Liksom de flesta andra laddhybrider, kan Optima inte snabbladdas.

Elmotorn räcker

50 kW eller 67 hästar låter inte mycket för en stor, tung bil men faktum är att elmotorn för det mesta räcker till för att framföra bilen på egen hand. Jämfört med Volkswagen, som med sina laddhybrider velat ge snabba omkörningar, samverkar de båda motorerna mycket mindre ofta och i stort sett bara på kommando även om bensinmotorn lite tråkigt slår på i början när systemet är kallt, och förstås när man trycker hårt på gasen. Kör man snabbare 120 km/h, sker det alltid på bensin. När motorerna samverkar blir den sammanlagda maximala effekten 205 hästar och vridmomentet 375 Nm, som en stark diesel och med snabba omkörningar som följd.

Det går att välja EV, som prioriterar eldrift, eller hybriddrift, då bilen själv väljer vad som funkar bäst. Däremot går det inte att aktivt välja att spara el för senare användning.

De 130 kilos extravikt ligger främst över bakhjulen men känns inte när bilen körs, den känns inte baktung eller särskilt tung över huvud taget.

Minimalt lasttapp

Kia gör en stor sak av att laddhybriden kännetecknas av unika detaljer och finesser, men skillnaderna mot den normala kombin är begränsade. Grillen, sidokjolarna, den bakre stötfångaren och delar av bottenplattan är annorlunda utformade jämfört med standardmodellen, allt för att minska luftmotståndet. Den viktigaste skillnaden är att grillen fått aktiva luftspjäll, som normalt sett är stängda men öppnas när temperaturen i motorutrymmet överstiger 80 °C eller när farten överstiger 150 km/h, för att optimera kylningen och undvika värmeförlust. Det tillsammans ger en något förlängd räckvidd.

Desto viktigare är att också innerutrymmena är praktiskt taget oförändrade. Baksätet är stort och rymligt, med plats för tre även om mittplatsen är något upphöjd. Bagageutrymmet är mycket stort, Passat-klass, tack vare att bilen har en riktig kombi-form; namnet Sportswagon antyder ju en sluttande form men det är bakrutan som dragits uppåt istället för taklinjen neråt. Batterierna ligger under lastrumsgolvet och kollar man noga kan man se att golvet en bit in lutar uppåt en dryg centimeter. Extrautrymmena under lastgolvet är borta på plug in-versionen, vilket innebär att lastvolymen med uppfällt baksäte krympt från 552 till 440 liter – men i praktiken märks förlusten knappt. I sedan-versionen kan baksätet inte fällas, här går det lätt i 40/20/40-proportioner och golvet blir nästintill plant och lättlastat. Extravikten från batterier och elmotor gör att maxlasten begränsats något, men bilen får fortsatt dra 1,5 ton släp.

Lyxig och finessrik basbil

Kia är en favorit hos de som betalar bilen med egna pengar, men nu är det tjänstebilsförarna man riktar in sig mot. Det märks på hur Optiman är inredd, och hur rikligt den är standardutrustad.

Förarmiljön är lättbegriplig, med ett tydligt tecken att vi kör laddbart i att varvräknaren är utbytt mot en stor effektmätare om hjälper föraren att köra effektivt. Information om energiflödet finns direkt på instrumentpanelen och en mängd kompletterande information på pekskärmen mitt på instrumentbrädan. Här kan man bl.a. se hur bilen drivs för stunden, hur mycket el och bensin som går åt, samt i procent få bedömt hur ekonomiskt, normalt eller aggressivt man kör, på en tiogradig skala bli eko-bedömd samt se ett grönt träd växa fram utifrån hur grönt bilen framförs.

Navigationssystemet med Kia Connect visar vägen till laddstationer och uppdaterar sig själv när det kommer nya. Ladd-informationen är utförlig och så vitt vi kunnat kolla korrekt.

Med Apple Car Play och Android Auto kan mobiltelefonens innehåll speglas på skärmen, men i övrigt är det väldigt många väl lika knappar på ratten, till vänster om ratten och på mittkonsolen, där knappen för att prioritera eldrift är gömd bland de andra.

Läderklädsel är standard, framstolarna eljusterbara och ventilerade, baksätets ytterplatser är eluppvärmda, och vår testbil har ett stort panoramaglastak som extrautrustning som gör kupén ljus och luftig men stjäl lite takutrymme.

Tryggt och säkert

Optiman har autobroms, adaptiv farthållare, aktivt filövervakningssystem, filbytesassistent och dödavinkelvarnare samt skyltskanning som visar vilken hastighetsgräns som gäller. Den varnar också för bakomvarande trafik när jag backar ut från en p-plats. Allt fungerar mycket väl, och betyder att man korta stunder kan låta bilen vara helt självkörande; den håller sig i sin fil, håller hastigheten, håller avståndet till bilen framför och bromsar automatiskt om det behövs”. Men efter ungefär tjugo sekunder är det roliga slut, och ett ilsket pip ljuder tills jag åter har händerna på ratten.

Tyvärr är inte all säkerhetsutrustning standard, men alla har sju airbags och redan basversionen har med god marginal fått fem stjärnor i Euro NCAP.

En ny tjänstebilsfavorit?

Optiman imponerar med sin fina eldrift och långa avgasfria räckvidd. Dessutom är Optima rejält utrustad i den svenska basversionen Komfort Plus, som åtminstone i nuläget är basversion i Sverige. Den har eluppvärmd ratt, elvärme i baksätet, elinställd förarstol, Harman Kardon-högtalare, parkeringssensorer fram och bak, röststyrd navigator, trådlös mobilladdare och mycket annat. Med Pluspaket 2, som testbilen har, får man också bl.a. det stora och öppningsbara glastaket, elmanövrerad baklucka och självparkeringssystem.

Optima PHEV är 25 000 kr billigare än närmaste konkurrenten Passat laddhybrid. De är tekniskt likvärdiga, har liknande utrymmen och nästan på grammet samma officiella utsläpp och ungefär samma verkliga räckvidd på el, men Optiman är bättre utrustad, har billigare service och bättre garantier – även om det inte är exakt klart när sjuårsgarantin på batterierna träder in.

Det som främst ligger Kia i fatet är just att det är Kia, de är inte inarbetade på tjänstebilssidan och har ett mycket svagare återförsäljarnät. Ändå känns Kias prognos på 2 500 ladd-Optima de första tolv månaderna som realistisk, och förstås också att nästan alla är kombin – sedanen är bara 10 000 kr billigare, har mindre batteri och därmed kortare räckvidd och ett litet och svårlastat bagageutrymme.

Vi gillar: 

  • Lång el-räckvidd
  • Komfort
  • Utrustning
  • Garantier
  • Säkerhet
  • Lågt förmånsvärde

Vi ogillar: 

  • Bensinmotorn kliver in lite fult
  • Förbrukning på bensin kunde varit lägre

Överväg också: Volkswagen Passat GTEladdhybrid, Skoda Octavia G-Tec fordonsgas, BMW 330e, Volkswagen GolfSportscombi fordonsgas

Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, juli 2017

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem