Test av Link elsparkcyklar för uthyrning

  • Antal elskoters: Ca 2 000 i Stockholm, kommer på flera ställen i Sverige 
  • Geografisk placering: Stockholm med omnejd, 30-tal städer i Europa, USA 
  • Antal platser: Obegränsat, flytande system 
  • Tillgänglighet: Året runt, dygnet runt 
  • Anmälningsavgift: Inget abonnemang, ingen startavgift, 2.50 kr per minut
  • Fordon: Eldriven skoter/kickbike 
  • Räckvidd: 90 km 
  • Toppfart: Ca 20 km/h 
  • Åldersgräns: Från 18 år 
  • Betalsystem: Kreditkort via app 

Ännu en…

Har vi kanske kommit till tredje fasen med elsparkcyklarna? Den första var okritisk eufori, den andra kritik mot hur de användes och krav på begränsningar och den tredje kan vara ansvarsfulla aktörer och medvetna brukare?

Bostonbaserade Pedestrian med varumärket Link för sina elsparkcyklar menar det. De har jobbat med artificiell intelligens och elektrifierad fordonsteknik sen 2012, med 35 patent. Sen 2020 finns de också på elsparkcykelmarknaden, genom att de köpte Zagster vars Spin-scooter de vidareutvecklat. Nu finns de i ett 30-tal städer i USA och Europa och har uppemot 2 000 elsparkcyklar i Stockholm.

Uppkopplat, avancerat

Links elsparkcyklar ska med hjälp av artificiell intelligens vara mer trafiksäkra och användarvänliga. De har 73 sensorer och 5 mikroprocessorer som gör 1 000 kontroller av fordonet per sekund. Upptäcks något av de över 100 säkerhetskritiska problem som kan uppstå under en färd kan elsparkcykeln direkt tas ur bruk och därmed undvika kortslutning, batteribrand eller havererade bromsar. På något sätt får det inte mig att känna mig säkrare, snarare tvärtom – jag hade ingen aning om att så mycket kunde gå fel med en så enkel farkost.

Liksom en Tesla, som Link inte har något emot att bli jämförda med, så kan elsparkcykeln uppdateras över nätet. Den kan också direkt slå larm om den välter, både när någon kör och när den är parkerad, så att den inte blockerar cykelbanor eller trottoarer. Det finns en miljöaspekt i detta; över 95% av alla Link som satts ut rullar fortfarande, eftersom Link lyckas hålla vandalisering och skador nere. Därtill är Link sedan hösten 2020 ett klimatneutralt företag, som kompenserar för alla sina utsläpp. I motsats till Moow utlovar Link däremot inte att laddningen sker med grön el, och berättar inget om hur den görs hållbart – men scootern är utformad så att man snabbt kan ta av batteriet för laddning och alltså inte måste ta med sig hela fordonet.

Numera har alla elsparkcyklar geofencing, så att de inte kan köras på vissa ställen och måste köras sakta på andra. Men Links geofencing är lagrad direkt i scootern, i realtid. Normalt gör det rimligen ingen skillnad, men det kan betyda att tillfälliga begränsningar i framkomlighet skickas direkt till fordonet.

Snäppet bättre

All denna avancerade teknik till trots, hur annorlunda kan en elsparkcykel egentligen bli? Inte väldigt, är känslan efter ett antal körningar. Men snäppet bättre än de flesta andra är den.

Redan innan körningen börjar det bra. Liksom hos konkurrenterna kan jag i appen på en karta se var närmaste scooter är, och hur laddad den är. Under våra testveckor fanns det i Stockholms innerstad alltid en Link inom något kvarter, alltid laddade 50 procent eller mer. När jag närmar mig den jag vill ha kan jag med ett tryck på min mobil få den att blinka och pipa.

I appen kan jag också anmäla om en Link är skadad och ge feedback på körningen. Det finns också en e-postadress till kundservice, men när jag skriver dit får jag direkt ett standardsvar på dåligt översatt engelska (”Tack för att du nådde ut!”) och sen hör jag inget mer från dem. I själva appen finns dock svar på de flesta vanliga frågor man kan ha.

Vill jag bara ta en Link direkt på gatan, så lyser den grönt om den är tillgänglig, rött så är den inte det – jag slipper kolla på appen och förgäves försöka starta en med för dålig laddning eller som redan är bokad. Jag låser upp genom att appen läser av qr-koden eller att jag manuellt skriver in densamma. Sen kör jag iväg med de gängse två-tre bensparkarna och står därefter på en ovanligt stor, stadig bräda. Styret är också brett och rejält, med en rejäl ringklocka, däremot varken mobilfäste, mugghållare, krok för handväskan eller något av det andra som flera av konkurrenterna har.

Gasen regleras med höger tumme, det är lätt att hitta lägen också mellan ingen gas och full gas, vilket inte alltid är fallet. Släpper jag gasen, bromsar Link sakta in, vill jag bromsa snabbare finns två separata handbromsar. Link anger att deras scooter har 37 procent kortare bromssträcka än snittet i branschen; några exakta tester har vi inte gjort men bromsarna tar i alla fall bra.

Hjulen är jämnstora med de andras, framhjulet är fjädrat vilket gör farten över små gupp och ojämnheter mindre vådlig. Genom att batteriet sitter i bottenplattan så är tyngdpunkten lägre än för många andra. Link har reflexer både fram och bak, dessutom en stark lampa framåt och en liten baklykta.

Link har ingen instrumentpanel alls; man får varken se hur snabbt man kör eller hur mycket batteri det finns kvar. Med hjälp av egen gps får jag toppfarten till 20 km/h, vilket den dessutom klarar att hålla också i uppförsbackarna. Där geofencingen kräver det sänks farten även om några tidiga Link inte hade regleringen från början. Vi hittar ingen Link med nästan urladdat batteri, vilket brukar betyda sänkt hastighet, men eftersom det stora batteriet ska ge en räckvidd på hela 98 kilometer så lär det inte inträffa särskilt ofta.

När det är dags att parkera är Link också smartare än de andra – gasreglaget lyser rött om jag är i en zon där jag inte får parkera. När jag hittat en bra plats, avslutar jag turen i appen och Link lyser grönt för att bekräfta att turen verkligen är avslutad. I motsats till en del andra sparkcyklar behöver jag inte bekräfta att jag parkerat säkert genom att fotografera sparkcykeln.

Billig men utan deals

Det är gratis att låsa upp Links elsparkcyklar vilket är bättre än en del konkurrenter som fortfarande har en startavgift på tio kronor. Sedan kostar Link 2,50 kronor i minuten att åka med, och alla gånger vi tagit Link har tidsåtgång och kostnad återgetts korrekt.

Därmed är Link billigare än de flesta konkurrenter, men jämförelser försvåras av de olika aktörerna inte tar betalt på samma sätt, och av att det finns mängder med sätt att få ner priset. Andra aktörer belönar den som värvar kunder, det gör inte Link. Flera har lägre pris för den som förskottsbetalar, det hade Link till 15 juli med 200 kronor extra för den som sätter in 200 men det verkar inte återuppstå. Andra har de första resorna gratis, det har inte Link. Liksom konkurrenterna saknar Link tyvärr en koppling till kollektivtrafiken som hade stärkt påståenden om att sparkcyklarna är ett komplement för ”the last mile”. Och faktiskt är det inte säkert att det i framtiden kommer att vara gratis att låsa upp Link; det kallas för ett förlängt introduktionserbjudande men har inget slutdatum.

Rimliga avtalskrav

Det går snabbt att komma igång med appen som jag laddar ner på de vanliga appställena. I våra tester läser vi också allt det finstilta, som finns på svenska om man skrollar ner en bit – det är viktigt att läsa denna eftersom den engelskspråkiga versionen inte gäller vår marknad. Jag måste vara arton, man får bara vara en person på fordonet, jag får inte köra på landsväg, jag måste vara nykter och jag bör använda hjälm, är de viktigaste förhållningsreglerna – samma som hos de andra.

En skadad eller stulen Link kan kosta upp till tio tusen kronor, att det kan kosta måttliga 100 kronor att använda Link utanför godkänt område och att alla eventuella böter som Link får för t.ex. en dåligt parkerad scooter skickas vidare till brukaren, med ett tillägg på 200 kronor.

Global till ingen nytta

Att Link finns på så många håll i världen är inte någon stor fördel för användaren här hemma; det är olika system så appen funkar inte i Barcelona, Hamburg eller Boston. I Sverige finns Link ännu bara i Stockholm, men jag räknar med att de snart finns på fler ställen – och att samma app då kan användas överallt.

Vi gillar: 

  • Avancerat uppkopplad
  • Välfungerande app
  • Viss miljöprofil
  • Stabil och säker att köra
  • Ingen startavgift

Vi ogillar: 

  • Inga fästen för handväska, mobil etc, 
  • Inga rabattsystem
  • Finns i Sverige ännu bara i Stockholm
  • Ingen koppling till andra länders Link
  • Ingen garanti för grön el-laddning

Text och bild: Mattias Goldmann, Gröna Bilisters testpilot, augusti 2021

Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem