Livelo (elcykel)

Livelo är något så ovanligt som en lätt, trehjulig och elassisterad lastcykel utrustad med en bänk och bälten för två barn. Lever Livelon upp till rollen som den sportiga trehjulingen?

PrisCa 57 000 kr
MåttL 199 cm, B 88.5 cm
ViktCa 39 kg
MaxlastKorg 80 kg, sadel 100 kg (inkl ev pakethållare)

Första intrycket är att den ser snabb och aggressiv – ja, nästan lite elak ut. Väl på sadeln känns det att första intrycket stämde ganska bra, sittställningen är sportig och framåtlutad i jämförelse med en klassisk upprätt position. Ackermannstyrningen, d.v.s. att framhjulen svänger istället för hela lådan, ger en rapp och lätt känsla. Bromsarna är de kraftfullaste jag hittills upplevt på en lastcykel. Det sitter hydrauliska skivbromsar på alla hjul och den har parkeringsbroms. Allt detta ger en cykel som en van träningscyklist känner sig trygg och bekväm med men som kanske upplevs lite ryckig till en början för den som är ovan vid en så pass alert cykel. Som alltid; ”practise makes perfect” och det brukar gå snabbt att vänja sig.

Elmotorn är en navmotor placerad i bakhjulet och tillsammans med kraftsensorn ger den en väldigt följsam assistans som upplevs ha gott om kapacitet i uppförsbackarna. Displayen är stor och tydlig med relevant information. På modellen jag provar känns hjälpen tydligt upp till 20 km/h men planar ut lite upp till 25 km/h. Jag skulle föredra att känna samma assistans hela vägen. Det beror förstås på personliga preferenser och lokala förutsättningar. Jag är van att cykla snabbt och färdas mest i mindre samhällen utan rödljus eller överbefolkade cykelbanor. Med andra ord ligger jag över 20 km/h nästan hela tiden och vill därför känna av assistansen i den farten. Räckvidden anges till 8 mil på lägsta assistans vilket verkar rimligt med tanke på specifikationen, eftersom provcyklingen skett i kallare väder testades inte räckvidden. Överlag kan man räkna med ungefär halva räckvidden på vintern jämfört med sommaren men det är många faktorer som spelar in.


Cykeln har 9 utanpåliggande växlar vilket jag gillar då det ger lägre förluster än navväxlar om systemet sköts om och är enkelt att serva för den som vill. Nackdelen är förstås att det ofta krävs lite mer underhåll. Utväxlingen passar cykeln och tillsammans men den låga vikten är detta en av få trehjulingar där jag inte får panik om batteriet tar slut. Motorplaceringen i bakhjulet fungerar bra och har fördelen att drivlinan inte slits lika snabbt som med en mittmotor. Det blir däremot ett extra moment att hålla reda på om bakhjulet ska tas loss för att byta däck, laga en punktering eller liknande. Inget stort men ändå mer än med mittmotor. Det kompenseras något av att det brukar vara enklare att demontera bakhjulet med utanpåliggande växlar än navväxel.

Det mest spännande med den här cykeln är att den är stöpt i en ny form. Många andra lastcyklar är mindre variationer på samma design. Livelo har försökt bygga en ny lastcykel efter sina egna önskemål och vision. Det märks inte minst på själva lastutrymmet där barnen sitter omgivna av en störtbåge på varje sida. Lådan har ett vattentätt lock som fälls ner och fästs för att användas som bänk vid barntransport. Lock och sidor är gjorda av ett behandlat textilmaterial, tänk presenning eller båtkapell, som är mycket lättare än trälådor och följsamt vilket kan vara bekvämt när något otympligt och kantigt ska lastas. Designen innebär också att cykeln är väldigt kort för en lastcykel och det blir enklare att få plats på avsedda parkeringsytor och lyfta runt den efter behov. På denna senaste version går det till och med att använda elassistansen för att backa, en funktion som än så länge är ganska ovanlig men kan vara användbar.

Utöver en sittställning som inte passar alla innebär de nätta måtten på cykel och låda att det inte går att lasta lika mycket som i många andra trehjulingar. Utan barn finns ganska mycket plats att fylla men det finns inte så mycket utrymme för matpåsar eller väskor om barnen är med. Jag anar också att barnen ganska snart kommer slå huvudet i det medföljande kapellet som annars är väldigt lätt och smidigt att trä över störtbågarna. Genom att cykeln nästan har en ”aluminiumbur” framtill finns det gott om utrymme att fästa lås, flaskhållare med mera på. Många cykeltillbehör som är gjorda för att klämmas fast på ram eller styre går att fästa. På andra cyklar med trälådor finns istället möjligheten för en kreativ cyklist att skruva fast det mesta i form av tillbehör och design direkt på lådan.

Utöver backfunktionen har denna uppdaterade modell några andra nya lösningar. Bland annat integrerade lampor som är kopplade till elassistansen och en stöldskyddsfunktion med gps. Lamporna är en liten detalj men som jag klart föredrar mot separata lampor som ska laddas och slås på var för sig. Det gör helt enkelt vardagscyklingen enklare. Stöldskyddet är en större funktion som cyklisten i den bästa av världar inte har någon nytta av men kan vara värt sin vikt i guld om den avskräcker eller hjälper upphittandet av en försvunnen cykel.

Magnus Hellstrand

Vi gillar: 

  • Den innovativa lådan
  • Den låga vikten 

Vi ogillar:

  • Det lite mindre packutrymmet
  • Höjden på kapellet när längre barn ska skjutsas

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem