En mellanstor laddhybrid-SUV är inte mycket mer spännande än mellanmjölk, men Volvo-kusinen Lynks prenumerationserbjudande är unikt. Hur intressant är det – för plånbok och som helhetserbjudande?
Pris | 440 000 kr, prenumeration 5 500 kr/mån, förmånsvärde 5 143 kr |
Säkerhet | Fem stjärnor i Euro NCAP. 92% för vuxna i bilen, 86% för barn i bilen, 82% för tekniskt stöd. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, autostopp, airbags fram, krockgardiner och sidoairbags standard |
Motor | Elmotor 60 kW (82 hk), max vridmoment 160 Nm. Trecylindrig turboladdad bensinmotor, 1 477 cm3, max 132 kW (180 hk) vid 5 500 varv/minut, max vridmoment 265 Nm vid 1500-4000 varv/minut, Samlad maxeffekt 261 hk, 425 Nm |
Mått | Längd 454 cm, bredd 186 cm, höjd 169 cm, axelavstånd 273 cm |
Vikt | Tjänstevikt 1 954 kg, totalvikt max 2 350 kg, max släp 1 800 kg |
Utrymmen | 5-sitsig, bagageutrymme 466 liter, 1 213 liter med nedfällt baksäte |
Kraftöverföring | Framhjulsdrift, 7-växlad automatlåda |
Prestanda | 0–100 km/h 8 sekunder, toppfart 210 km/h, 120 km/h på el |
Förbrukning | 1.2 l/100 km (WLTP), ca 0.7 l/mil med tömt batteri |
Batteri | 17.6 kWh, 14.1 kWh tillgängligt, litiumjon |
Laddning | Mode 2, typ 3, max 3.6 kW, laddtid 5 timmar med 230 V |
Räckvidd | 69 km på el (WLTP) |
Utsläpp | 27 g CO2/km |
Miljöförmåner | Bonus 22 263 kr vid inköp, förmånsvärde reducerat till närmast motsvarande bensinbil |
Garantier | Nybilsgaranti 4 år, rostskyddsgaranti 12 år, lackgaranti 4 år, vagnskadegaranti 3 år, batteri 8 år/12 000 mil |
En Volvo… NOT
En stor del av detta biltest kommer att handla om kalkyler och ekonomi. Men låt oss trots allt börja med bilen! Det är en laddhybrid-SUV, som till utseendet påminner om en Volvo XC40 som fått jäsa lite längre. Lite längre och bredare, lite rundare i formerna.
När jag kliver upp i bilen, möts jag av en väldigt Volvolik förarmiljö, vilket är ett gott betyg. Jag känner igen mig och hittar det jag söker direkt, vilket är särskilt värdefullt för en bil som många kanske ska dela på. Och när jag inte hittar reglagen, använder jag röstkommandot som funkar bra för de flesta vardagsfunktioner, inklusive navigatorn.
Också framstolarna känns Volvo, vilket just för stolar är ungefär det finaste man kan få höra. Stol och ratt kan ställas in i alla ledder, elektriskt respektive manuellt, dock är nackstöden fasta vilket ovanligt långa eller korta personer bör uppmärksamma så de sitter bekvämt.
Baksätet är rymligt och luftigt, delvis tack vare det stora, öppningsbara glastaket som sträcker sig ända bak, men också just för dessa extra decimeter jämfört med XC40 som Lynk 01 har. Tyvärr finns en rejäl kardantunnel mitt i bilen som försämrar bakre mittplatsen rejält – här ligger batterierna vilket ur säkerhets- och viktfördelningssynpunkt å andra sidan är utmärkt.
Bagageutrymmet är relativt stort och lättlastat, även om det inte når upp till rena elbilar som Skoda Enyaq eller VW ID4. Tyvärr är baksätet bara fällbart 60/40 utan genomlastningslucka, i gengäld får Lynk dra rejäla släp.
Laddhybrid av normalslaget
I miljöns namn ställer vi in bilen i Pure-läget för ren eldrift. Då ska jag vara garanterad att bilen håller sig till el – eftersom uppvärmningen är elektrisk slår inte förbränningsmotorn plötsligt på när kupén ska värmas som på Volvos tidigare laddhybrider. Men trycker jag hårt på gasen så träder bensinmotorn in för att hjälpa till. Det är förvisso välkommet eftersom elmotorn med sina 82 hästar inte är den starkaste i klassen, men jag hade önskat ett tydligare läge man måste ”trampa igenom” så att jag kunnat hålla mig helt avgasfri när jag vill. I normal trafik räcker elmotorn till både i stan och på motorväg, upp till 120 km/h. På el är bilen tyst, lättkörd och trivsam.
Men underbart är kort, batterierna är tömda efter ungefär sex mil, vilket är en mil mindre än det officiella värdet och klart mindre än i Volvos nya laddhybrider som fått större batteri. Då träder den trecylindriga bensinturbon in, med buller och vibrationer som från en svunnen tid. Förbrukningen blir då ungefär 0.7 liter milen, inte alls särskilt snålt.
I Power-läget får du denna tveksamma njutning hela tiden; då har du 180 hästar till som kompletterar eldriften och då är bilen rejält pigg. I läget Hybrid väljer Lynk själv hur den bäst ska framföras.
Den automatiska bromskraftsåterföringen är närmast obefintlig. Bilen seglar när du släpper gasen, vill du bromsa så får du vackert trycka på bromspedalen och då återförs energin till batterierna. Att enkelt kunna ställa in olika lägen inklusive ett enpedals-läge hade varit att föredra.
Lynk har en sjuväxlad automatlåda som man med gott samvete lämnar åt sig själv, den gör inget väsen av sig och pockar inte på uppmärksamhet. Körningen underlättas också av den adaptiva farthållaren som fungerar ända ner till stillastående.
Försöker du till äventyrs ta ut Lynk i terrängen blir du snabbt varse att den inte alls är gjord för det, med enbart framhjulsdrift och ingen särskild markfrigång.
Ladda sakta
Att Lynk inte kan snabbladdas är den förlåtet, det kan nästan inga laddhybrider. Men med blott 3.6 kW laddkapacitet går laddningen onödigt långsamt. Många konkurrenter laddar dubbelt så snabbt, några snabbare än så.
Köp den inte
Den som vill köpa en Lynk har inte många komplicerade val framför sig: Svart eller blå är färgerna att välja på och enda tillvalet är laddkrok. Standardutrustningen är riklig, med det öppningsbara panoramasoltaket, den för oss lite ovanliga färdkameran, trådlös mobilladdare, backkamera och p-varnare runtom – välkommet eftersom runtom-sikten är dålig. Lynk blir dessutom successivt bättre via regelbundna fjärruppdateringar, och varannan vecka genomförs en hälsokontroll av bilen via molnet.
En kort tid fanns Lynk också som icke-laddbar hybrid, den är borta nu och saknad av ingen. Tyvärr finns den inte som ren elbil – i motsats till Volvo-syskonet XC40.
Men vår rekommendation är enkel: Köp den inte. Den är för anonym, varumärket för okänt, andrahandsvärdet för osäkert, valmöjligheterna för begränsade. Och Lynk håller med: De lyfter i alla sammanhang fram prenumerationserbjudandet; 5 500 kr i månaden inklusive allt. Skatt, försäkring, service och vinterdäck ingår och du får köra 15 000 kilometer om året, mer än så och varje kilometer kostar 1,50 kr. I tider då många bilmärken erbjuder privatleasing så är Lynks trumfkort att du kan avsluta när du vill med 20 dagars varsel, medan de flesta andra binder upp dig för flera år. För vissa kommer det att vara ett avgörande argument, för andra saknar det relevans.
Prenumerera mera
När man räknar på milkostnaden för andra bilar sker det utifrån antaganden om andrahandsvärde och servicekostnader. För Lynk är kostnaderna givna; ungefär 40 kr milen blir totalkostnaden. Det är nästan oslagbart billigt och kalkylen kan förbättras ytterligare genom att hyra ut sin bil till andra. Priset sätter man själv, men Lynk rekommenderar ungefär 80 kronor i timman. Kör du fyra mil om dagen och hyr ut bilen två timmar, har du i teorin bilen gratis – men dels tillkommer förstås p-avgifter och annat, dels vet vi väldigt lite om hur efterfrågan på att hyra privatleasade Lynk blir. Längre fram kommer Lynk också att hyra ut bättre begagnade bilar – de finns inte än eftersom bilen är så pass ny.
Lynk & Co vill inte se sig som bilhandlare, utan har några få utlämningsställen och egna klubbar i Göteborg, Stockholm, Berlin, Antwerpen och Amsterdam, med Barcelona, Paris och Milano på gång. När vi tittat in har det varit glest mellan besökarna, trots att man faktiskt inte måste ha en Lynk för att vara välkommen.
Vi har gått igenom allt det finstilta och det finns inte mycket man kan åka dit på. Bilen får köras av alla i hushållet som uppfyller kraven för månadsmedlemskapet. Skadehanteringskostnaden är upp till 5 000 kr per enskild olycka. Vid service hämtas bilen, körs till verkstaden och lämnas tillbaka när allt är klart. Tar det mer än en arbetsdag ordnar Lynk med en alternativ mobilitetslösning, inte närmare specad.
Ungefär 60 000 personer har nu tillgång till Lynk 01, varav inte ens tio procent valt att köpa bilen. Det är logiskt; det är prenumerationserbjudandet som lockar. Men för den som inte värdesätter att kunna avbryta avtalet när du vill, är inte skillnaden mot andra privatleasingerbjudanden så stor, och är det å andra sidan viktigt med den korta bindningstiden bör man också granska månadshyran hos de stora hyrbilsbolagen.
Mattias Goldmann
Vi gillar
- Marknadens mest flexibla erbjudande
- Körning på el i de flesta lägen
- Tyst och bekväm – så länge elen räcker
- Rymlig och får dra släpvagn
Vi ogillar
- Begränsad räckvidd på el, laddar sedan sakta
- Otrevlig på bensin
- Nästan inga valmöjligheter
- Inga terrängegenskaper
Överväg också
- Volvo XC40: Mindre, trängre, men en riktig Volvo
- Volkswagen ID4: En modern elbil med liknande utrymmen
- Toyota RAV4 PHEV: Laddhybrid med längre el-räckvidd, bra dragbil