Det här är Lynk & Co:s första helelektriska modell och dessutom den första bilen på marknaden som är gjord för delning från början – klart att Gröna Mobilister testar!
Pris: Core 429 995 kr eller 4 495 kr/månad, More 474 995 kr
Motor: Synkron elmotor bak, bakhjulsdrift, 200 kW/272 hk, max vridmoment 343 Nm
Mått: L 446 cm, B 185 cm, H 157 cm, axelavstånd 275 cm
Vikt: Tjänstevikt 1 820 kg, maxlast 450 kg, släp 1 600 kg
Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 440 – 1 400 l
Prestanda: 0–100 km/h 5.5 sekunder, toppfart 180 km/h
Batteri: Litiumjon NMC, 69 kWh varav 66 kWh användbar, 400 V
Förbrukning: 17.6/17.1 kWh/100 km (WLTP)
Räckvidd: 445 km blandad körning (WLTP)
Laddtid: Snabbladdning upp till 150 kW 10-80 % 30 min, 11/22 kW destinationsladdning, 7.5 / 4.5 timmar 0-10%.
Säkerhet: Ej krocktestad i Euro NCAP (2025). Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, krockkuddar sidokrockkuddar och sidokrockgardiner fram, knäkrockkudde för föraren, autostopp mm.
Garantier: Nybil 2 år, batteri 8 år / 16 000 mil
En stropp som gör all skillnad
Aldrig tidigare har ett biltest börjat med en genomgång av en stropp, men för Lynk & Co är det naturligt. Det är bilens största USP – unique selling point – och den är genial. Den sitter strax nedanför ratten till höger, bara ett par centimeter lång och grå men gör ändå all världens skillnad. Parkera bilen och dra i stroppen och bilen blir tillgänglig för delning. På så vis kan ägaren minska sina kostnader utan att behöva göra något alls – Lynk sköter allt det praktiska och står för försäkringen, du behöver inte ens vara där för att lämna över eller ta emot bilen, som öppnas med mobilen. Du bestämmer själv hur mycket du vill ta ut, men ju dyrare desto större är risken förstås att bilen förblir outhyrd. Noga räknat behöver du inte dra i stroppen, det går att knappa in i pekskärmen eller bilens app, men sällan har bildelning varit så visuellt.

Bildelningen har inte riktigt slagit i Sverige, men är stort i Nederländerna där vissa användare har bil gratis genom att låta bilen hyras ut när de inte använder den. Det är en fortsättning på lanseringen av Lynk 01, som uttryckligen var tänkt att abonneras på månad för månad istället för att köpas eller långtidsleasas. 02 kan åtminstone i dagsläget inte abonneras på, utan köps eller leasas, från 429 995 kronor.
Från Göteborg!?
Lynk ingår i Geelykoncernen men huvudkontoret ligger i Göteborg, och här är bilen utvecklad i en process där tidiga användare gett över 6 000 inspel – kanske var det så stroppen kom till? Jämförelsen med Geelys andra märken ligger nära till hands; SEA-plattformen, motor och drivning delas med Volvo, Smart och Zeekr och designmässigt är det med Zeekr 02 som bilen har mest gemensamt. Lynk kallar det för en SUV-coupé, andra hade dragit till med en crossover eller sportback, eller kanske rentav en traditionell halvkombi.

Liksom koncernsyskonet Polestar, betonar Lynk hållbarhet i produktionen, som sker med 100% förnybar energi, med löfte om halverad klimatpåverkan i produktionen i närtid och nettonoll år 2040. Tillverkningen sker i Kina, vilket kan vara en signal för den hugade om att slå till innan tullarna förvärras.
Ombonad mellanväg
Medan Volvo med XC30 följt Teslas minimalism och gått för långt i hur få knappar och reglage man kan klara sig med och hur mycket inredning som kan skalas bort, är Lynk mer ombonad. Mycket sköts via den 15 tum stora liggande pekskärmen i mittkonsolen, men det man använder mest har riktiga spakar och reglage. Framför ratten finns en andra skärm som ger den mest centrala körinformationen såsom hastighet och återstående räckvidd, medan förbrukningsdata finns i en undermeny. 02 har 5G-uppkoppling, Apple CarPlay och Android Auto, OTA-fjärruppdateringar och Wi-Fi-hotspot, två rejäla trådlösa laddare för mobilen, vanliga uttag och mängder med förvaringsfack både fram och bak.

Runtomsikten är inte lysande, med en liten bakruta och breda stolpar, men det avhjälps av bra backkameror och alla tänkbara varningssystem. Lyxversionen har elektriskt inställbara framstolar, men jag ger dem inte mer än godkänt eftersom det varken går att reglera svankstödet, höja/sänka stolen i framkant eller förlänga stolen framåt. Det inbyggda nackstödet passar inte heller alla. Ratten är ställbar i alla ledder, men jag tycker Lynk har gått för långt i att hitta en unik form – rund är en bra form för rattar.


Baksätet kunde vara bekvämare, men det är rymligt i alla ledder och glastaket som är standard ger en ljus och luftig kupé. Basversionen har inredning av återvunna PET-flaskor, lyxversionen av konstläder. Att bagageutrymmet inte är enormt förstår man av den sluttande formen, men det finns ett bra extrautrymme ”under golvet”. Tyvärr är baksätet bara fäll- och delbart 60/40, utan genomlastningslucka. I fronten finns en minimal frunk, precis stor nog för laddsladden vilket är välkommet om man reser med mycket bagage.

Snabb, inte sportig
02 har tre körlägen plus möjligheten att kombinera ihop från de olika, men skillnaden dem emellan är inte enorm och när bilen efter varje stopp återgår till komfortläget får det bli så. Bromskraftsåterföringen går också att ställa in i tre lägen; lite, mer och enpedalskörning, men den senare är inte kraftig nog för att man ska kunna låta bromspedalen vara, så det är samma där – skillnaden mellan lägena hade gärna fått vara större.
02 finns bara med SEA-plattformens mindre motor, monterad bak och drivande bakhjulen. De 272 hästarna räcker gott, 0-100 på 5.5 sekunder var ju supersportbilssnabbt för bara några år sen. Men varken styrning eller fjädring signalerar någon särskild sportighet; det sportiga yttre inklusive en stor bakspoiler döljer ett mildare inre.

Lynk har inte låtit krocktesta 02 hos Euro NCAP, men eftersom både 01:an och de andra Geely-bilarna på samma plattform fått toppbetyg räknar vi med det för 02 också. Den har 20 förarassistanssystem, däribland en väl fungerande adaptiv farthållare, utmärkt filbytesassistans och undanmanöverassistans men mer störande hastighetsvarnare och en uppmärksamhetsvarnare som plingar till varje gång jag fäster blicken på mittskärmen.
Laddas väl ofta
66 kWh batteri är inte enormt stort och förbrukningen kring 1.7-1.8 kWh per mil (officiellt och uppmätt) är inte enormt låg. På långfärd blir det till att ladda ofta; var 35:e mil i blandad körning, var 30:e på motorväg. 150 kW laddfart gör att det tar en halvtimma att fylla batterierna till 80 procent, varpå laddhastigheten avtar markant. Det är okej, men många laddar snabbare. Ladduttaget sitter på vänster bakflygel, inte min favoritplacering.
Få val – men bra
Lynks första modell var nästan som historian om T-Forden, alltså att den fanns i vilken färg du än ville ha, så länge du ville ha svart. Enda extrautrustning var dragkrok. 02 har lite större valfrihet; Core eller More. Redan Core är välutrustad, men More spär på med värmepump och aktiv frontgrill som stänger när kylning inte behövs. Trots att More också har större och mindre effektiva däck, blir räckvidden då en mil extra – troligen betydligt mer en kall vinterdag. Dessutom kan More ladda på 22 istället för 11 kW och med backkamera, 360-kamera, uppvärmd ratt och väldigt bra högtalare är valet ganska enkelt.

Batteristorlek och motorstyrka är vad de är; andra märken i Geelykoncernen har versioner med större batterier och dubbla motorer men Lynk tar fasta på sitt svenska ursprung och fokuserar på lagom. Det gäller också bilen som helhet som bland alla koncernens varianter blir min favorit, särskilt som prislappen är attraktiv – speciellt om du delar bilen med andra. Dra i stroppen, det är toppen.
Vi gillar:
- Delningsmöjligheter
- Pris
- Förarmiljö
- God säkerhet
- Miljö-helhetstänk
Vi ogillar:
- Laddar inte jättesnabbt
- Räckvidd bara okej
- Få valmöjligheter
Överväg också:
- Nissan Ariya: Liknande utformning, större och mer SUV:ig
- Hyundai Ioniq 5: Större, laddar snabbare, dyrare
- Volkswagen ID.4: Större och tyskare
- Renault Scenic: Årets Bil och inte utan anledning
- Tesla 3: Nej förresten
Text och bild: Mattias Goldmann