Maxus Euniq 6 (elbil)

Inte sugen på att vänta i månader eller år på din elbil? Euniq 6 finns nu, och är en helt duglig SUV med enorma utrymmen. Andra avfärdar den skoningslöst, vi är mer positiva – men med allvarliga invändningar.

Pris529 900 kr kampanj, 589 900 kr ordinarie
SäkerhetEj krocktestad av Euro NCAP
MotorSynkron permanentmagnetmotor, 360 V, max effekt 177 hk (130 kW), max vridmoment 310 Nm
MåttL 474 cm, B 186 cm, H 174 cm, axelavstånd 276 cm
ViktTjänstevikt 1 885 kg, maxlast 400 kg, bagageutrymme 754 l, släp max 400 kg, taklast 50 kg
KraftöverföringMotor fram, drivning fram, automat
Prestanda0-100 km/h 9 sek, toppfart 160 km/h
Förbrukning21 kWh/100 km enligt WLTP
BatteriLitium-jon, 70 kWh netto, 420 V, 187.5 Ah
LaddningSnabbladdning CCS max 70 kW, 30-80% på 35 minuter, hemmaladdning max 7.2 kW enfas 0-100%
Räckvidd354 km enligt WLTP, stadstrafik 452 km
MiljöförmånerFörmånsvärde reducerat med 350 000 kr
GarantierNybilsgaranti 5 år, batteri 8 år/20 000 mil (det som inträffar först, avser 70% kvarvarande kapacitet), rostskydd 7 år, lack 3 år.

Trumf i butiken

Euniq 6 har ett trumfkort. Den är tillgänglig. Medan andra elbilar har väntetider på uppemot ett år eller ännu mer, kan du promenera in i Euniq-butiken och åka därifrån en stund senare i en ny 6:a. Trots att märket är nytt och okänt i Sverige, finns redan drygt trettio handlare från Malmö i söder till Skellefteå i norr. 

Tillverkaren SAIC är Kinas största och bygger uppemot sju miljoner bilar per år, främst åt Volkswagengruppen och General Motors, men också MG, Roewe, Maxus och Euniq. Kinesiska staten är ägare, bedöm själv om det gör dig trygg eller orolig men innan du gör för stor etisk affär av att avstå kinesiska bilar ska du komma ihåg att Volvo är kinesiskt och att exempelvis Tesla Y byggs i Kina. 

XXL-utrymmen men XS-vikt

I grunden är Euniq 6 en bensinbil som sedan några år säljs i Kina och som nu fått eldrift, vilket förstås begränsar möjligheterna att designa bilen smart eller på andra sätt maximera nyttan av eldrift. Till formen och storleken är 6:an någonstans mellan Volvo XC60 och XC90; en stor SUV utan särskilt utmärkande drag och med en design som andas 2010-tal snarare än framtid.

På SUV-manér kliver jag upp i bilen och sitter utmärkt, men eftersom inställnings­möjligheterna av både stol och ratt är begränsade är det inte givet att det gäller dig – testa! Baksätet är generöst för två och fullt dugligt för tre, med massor av plats för huvuden och ben men knäna hamnar i konstig vinkel eftersom sätet är så högt placerat vilket i sin tur beror just på att batterierna placerats där de fick plats i en konstruktion som inte var gjord för eldrift.

Testbilen har svart läderklädsel men känns luftig ändå tack vare det stora, öppningsbara glastaket som är standard. Men bilens bästa sida är den bakre. När den elektriska bakluckan väl orkat öppna, visar sig ett nästan rekordstort utrymme på 754 liter utan att fälla baksätet. Men många av dessa litrar finns under golvet där det döljer sig ett rekordstort, oregelbundet utformat extrautrymme – en följd av att 6:an i Kina har en tredje sätesrad. Baksätet delas 60/40 om du behöver mer plats, det blir hyfsat plant. Under motorhuven finns ingen frunk för mer last, men det behövs ju inte heller med så stora utrymmen bak. Dock gäller det att du vill ha med dig lätta passagerare med lätt packning; maxlasten är futtiga 400 kilo. Det är nog också förklaringen till att en sjusitsig version inte erbjuds här; så lätta människor är ovanliga i Europa. Bilen får dra släp, men bara 400 kilo – tillräckligt för att fästa cyklar eller köpa en soffa, men inte för husvagnen. 

Förarmiljö utan anmärkning

Förarmiljön är utan anmärkning åt någondera håll; mixen av riktiga reglage och touchskärm är huvudsakligen funktionell och även om en del är plottrigt så får jag den information jag behöver. Lite dumt kanske att hur mycket kraft jag använder och hur snabbt jag kör visas på identiskt vis, med hastigheten till vänster – lätt att förväxla till en början.

Navigator saknas men jag kan koppla in mobilen med CarPlay, så nackdelen är främst att det inte går att få tips på lämpliga laddstopp utifrån hur mycket el jag har kvar. Jag gillar riktiga knappar mer än en touchscreen, och i Euniq sköts det mesta med knappar, men de på ratten är för små och lika. Ett litet minus är att allt är på engelska, ett annat att bilen saknar automatiskt helljus och head-up display.

Gilla läget med körlägena

De flesta elbilar har ett par olika körlägen att välja på, med mer effekt eller längre räckvidd. 6:an vill inte vara sämre och har tre körlägen, men de skiljer sig åt så pass lite att jag i ett blindtest med mig själv inte kan bedöma om det är i Power eller Eco jag kör. Oavsett läge är den tillräckligt pigg, 177 hästar är inte mycket dessa dagar men med Maxus relativt låga vikt på 1 885 kilo räcker de gott. 

Fjädring och stötdämpning är inte de bästa, du åker bekvämare i en Enyaq eller ID.4, men väghållningen känns trygg. Några särskilda terrängegenskaper har Euniq dock inte, den är enbart framhjulsdriven och körlägena inkluderar inte något läge för halka, branta lutningar eller liknande. Markfrigången kan inte heller regleras, men med 19 cm räcker den gott för skogsvägarnas stockar och stenar.

Säkerhetsutrustningen är begränsad; eftersom det är lagkrav på autostopp inom EU så har 6:an det, likaså döda vinkeln-varnare och filbytesvarnare men inte aktiv filhållning. Den adaptiva farthållaren är ett plus, men kan inte uppväga att Euniq 6 inte krocktestas av Euro NCAP; vi måste sätta frågetecken för krocksäkerheten och kan tills ett sådant test genomförts med gott resultat inte rekommendera bilen.

Inte så slösaktig

Maxus har inga särskilt strömbesparande trix för sig, tekniskt är detta en elbil 1A. Därför är den officiella WLTP-förbrukningen på 21 kWh/100 km hög men rimlig. I verkligheten kör man lätt klart snålare än så, både i vårt korta test och hos NAF landar vi snarare på 18 kWh/100 km och därmed också en längre räckvidd än den officiella 354 km. I alla fall sommartid, eftersom 6:an saknar värmepump och har en stor kupé att värma upp så krymper räckvidden när det är kallt ute.

Snabbladdningen sker med gängse CCS-teknik, med max 70 kW. Även om laddhastigheten är jämn ända upp till 80%, så är det dåligt jämfört med konkurrenterna som snart sagt alla laddar på 100 kW eller mer. Från laddbox kan 6:an enbart ladda 7.2 kW på en fas, alltså inte trefas, och tar därför lång tid att fylla batteriet. Ladduttaget sitter på höger framflygel, relativt bra om man vill köra fram till laddaren utan att backa.

För den ivrige

Den som googlar Euniq 6 hittar snabbt en rejäl sågning till test från en av kvällstidningarna. Så dålig är den inte alls, på det stora hela är detta en habil SUV. Och vi menar just en; här finns inga valmöjligheter alls avseende motoreffekt, batteristorlek eller utrustningsnivå. Faktiskt finns bara två tillval att välja på: De tre färger som inte är vit kostar 9 900 kr och en 32 A laddkabel kostar 3 200 kr. 

I gengäld är 6:an generöst standardutrustad, med läderklädsel (något veganskt alternativ gives icke) och elektronisk justering av förarstolen (men med begränsade inställningsmöjligheter), parkeringssensor fram och bak och 360 graders kamera, adaptiv farthållare, Apple Carplay (men med krav på sladd och inte för Android), stort elektriskt panoramasoltak, atmosfäriskt ljus i 64 färger och trådlös mobilladdning.

Samtidigt har vi frågetecken för krocksäkerheten, sätter minus för den långsamma laddningen, den orimligt låga lastkapaciteten och förstår den som känner sig osäker på att köpa ett okänt kinesiskt bilmärke, även om importören mildrar detta genom generösa garantier.

Självklart sneglar man på andra bilar i klassen, som billigare och mindre koncernsyskon från MG eller Volkswagen ID.4 vars baspris 566 900 kronor är knappt 40 000 kronor mer än Euniq 6 kampanjpris på 529 900 kronor. ID.4 är starkare, har bättre räckvidd, högre komfort, garanterad säkerhet, modernare utförande och ett märke som borgar för bättre andrahandsvärde. Men du får inte samma jättelika bagageutrymme, utrustningen är mer begränsad och – kanske framför allt – Euniq 6 kan du få levererad nu.

Mattias Goldmann

Vi gillar: 

  • Snabb leverans
  • Väldigt rymlig, särskilt för bagage
  • Välutrustad för priset, inklusive härligt soltak
  • Generösa garantier

Vi ogillar: 

  • Låg lastkapacitet: 400 kg räcker inte långt
  • Begränsad räckvidd, långsam laddning
  • Begränsade inställningsmöjligheter: Sitter du dåligt, välj en annan bil
  • Inga terrängegenskaper
  • Osäker krocksäkerhet: Ej testad av Euro NCAP
  • Enbart femsitsig: Finns för sju i Kina
  • Begränsade valmöjligheter: En motor, ett batteri, en utrustningsnivå…
  • Märke utan historik, vad betyder det för andrahandsvärdet?

Överväg också:

  • MG ZS eller Marvel: Mindre, billigare, modernare
  • Aiways U5: Annan kinesisk rymlig SUV till lågt pris
  • Volkswagen ID.4: Marginellt dyrare, snabbare, längre räckvidd, säkrare
  • Skoda Enyaq: Som ID.4, fast bättre och dyrare

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem