Mazda 3 (bensin) – sep 2014

Biltest: Mazda 3 2.0

Mazda är Japans Volvo. Liten, självständig, som tänker annorlunda, och med liknande design. Miljön ska vara i högsätet med Skyactiv-tänk, men vi är bara halvt imponerade. 

  • Pris:  Från 164 900 kr, denna version 169 900 kr. 
  • Miljöpåverkan: 119 g CO2/km 
  • Miljöklass: Euro 5b
  • Bränsleförbrukning: Blandad körning 5.1 l/100 km, landsväg 4.3 l/100 km, stadskörning 6.5 l/100 km. 
  • Säkerhet: Ej testad av Euro NCAP. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar och airbags fram, i sidan och som gardiner standard. Autobroms, backstartshjälp och däcktrycksövervakning standard. 
  • Motor: Testad: Bensin, fyra cylindrar, 1 998 cm3, 120 hk (88 kW) vid 6 000 varv/min, max vridmoment 210 Nm vid 4 000 varv/min.
  • Mått: L 447 cm, B 180 cm, H 146 cm, axelavstånd 270 cm 
  • Vikt: Tjänstevikt 1 280 kg, maxlast 365 kg, släp 1 300 kg
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 364 l, 1 250 l med fällda säten
  • Kraftöverföring: Framhjulsdrift, manuell växellåda med fem växlar
  • Prestanda:  0–100 km/h 8.9 sekunder, toppfart 195 km/h
  • Garantier: Assistens 3 år med ett års förlängning upp till 10 år om bilen servas hos Mazda, lack 3 år, nybilsgaranti 3 år med förlängning till 10 år med vissa krav, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år
  • Miljöförmåner: Vissa versioner miljöbilsklassade och därmed fordonsskattebefriade 5 år, dock ej testbilen.
  • Härlig växellåda
  • Ingen backkamera, bara diffusa pip,
  • Dålig sikt
  • i-stop
  • Snygg, men lång motorhuv och sluttande akter tar plats
  • Ful skärm i mitten, redan lite trasig
  • Instrument med grått-å-svart-digitalt
  • Många likadana knappar
  • Fartbegränsare
  • Riktig handbroms
  • Tydlig växelindikator
  • Hastighetsmätaren i mitten. I prestandaversioner är det varvräknaren
Up-size!
Mazda går sin egen väg, bokstavligt talat. Man har lämnat Ford-koncernen och därmed är senaste versionen av Mazda 3 inte längre kusin med Ford Focus och Volvo V40. På så vis är märket likt Volvo, som ju också lämnat Ford och nu är sin egen lyckas smed, om än med kinesiska ägare. Därtill ser bilarna ganska lika ut; visst är Mazda 3:s tydliga skuldror, långa motorhuv och höga akter lik Volvos formspråk? Men under motorhuven går Mazda sin egen väg, med vad de kallar Skyactiv, som ska leda till 30% minskad klimatpåverkan från Mazdas bilar år 2015 jämfört med år 2008. 
När alla andra biltillverkare downsizar sina motorer, med allt mindre cylindervolym och färre cylindrar, är Mazda 3 bestyckad med en motor på hela två liter. Den större motorstorleken gör det möjligt att höja kompressionen till marknadens högsta för bensinmotorer, 14.0, vilket betyder att man kan spruta in väldigt lite bensin till förbränning. Det betyder också att Mazda inte behöver någon turbo för att få upp antalet hästkrafter till 120, och att den verkliga förbrukningen inte blir så värst mycket högre än den som uppmätts i de försiktiga, officiella testerna. 
Mazda har klurat vidare, med i-Eloop, där energi återförs till en kapacitator istället för i ett batteri. Kapacitatorn kan ta upp och avge mycket energi snabbt, men däremot inte lagra energin lång tid, vilket gör den mycket lämpad för att fånga upp bromskraftsenergi och återföra det till strömförbrukande utrustning. Bränsleförbrukningen ska minska med upp till tio procent med kapacitatorn, mer ju ryckigare körningen är. Också start-stopp-systemet är unikt. Systemet är det enda hittills i världen som återstartar motorn genom att bränsle sprutas in direkt i motorns cylindrar, medan motorn själv är inaktiv. När föraren trampar ned kopplingen antänds bränslet och skapar en nedåtriktad kraft på kolvarna så att motorn startar. Därmed behövs ingen hjälp av elmotorn, vilket minskar tidsfördröjningen, bullret och vibrationerna. Systemet funkar mycket riktigt fint, även om jag i ärlighetens namn inte på länge stört mig på fördröjning, buller eller vibrationer för bensinmotorers start-stopp-system (för dieslar är läget annorlunda). 
När motorn är för kall, backen är ilagd, luftkonditioneringen är på, hjulen inte pekar rakt fram eller bilen står i en backe, aktiveras inte systemet, och även när vi kör i tät kötrafik stängs motorn inte av när vi står still. 
Förbrukningen pressas ytterligare av lågt luftmotstånd, förstärkt av aktiva luftventiler framför kylaren som bara är öppna när motorn behöver kylning. 0,51 i blandad körning är bra, men inte mindre än många av konkurrenterna och långtifrån nog för miljöbilsklassning. Och någon snålare version gives inte, Mazda har inte speciella snålversioner, vilket å andra sidan betyder att det vi räknat upp här finns på alla versioner. 
Men det som andra jämnsnåla bilar inte har, är Mazdans pigga motor. De 120 hästarna räcker gott – den starkare versionen på 151 hästar saknar vi inte – och det är allt ovanligare att köra en motor utan turbo-effekt, med hästkrafter som vaknar till liv naturligt. Motorn är väldigt varvvillig också, men det finns ingen anledning att varva särskilt högt. Det går att lägga i en högre växel så fort varvtalet passerat 1500, och sjätte växeln går att använda så fort man kommer ut på landsvägen. 
Sportigt – men också bekvämt
Mazdas slogan zoom-zoom ska ge en känsla av sportighet, och nog ser Mazda 3 sportig ut alltid, särskilt i den läckra röda färg testbilen har. Det tuffa utseendet fortsätter på insidan, växelspaken är kort och knubbig, den läderklädda ratten och instrumentpanelen ser sportiga ut – allt inbjuder till att köra aktivt. 
Fjädringen är fast utan att vara stötig, styrningen direkt och växlandet har korta slag. Genom att bilen är gjord i höghållfast stål är karossen uppemot 30 % styvare än i normal plåt, samtidigt som den blivit lättare. Det ger en piggare bil med bättre beteende på vägen. 
Sportighet i all ära, men det är viktigare att det är bekvämt. Och det är det. Sätena fram är sköna att sitta i – snarare än på – och har inställbart svankstöd som gör att man kan ändra ställning under längre resor. Instrumentpanelen är lättöverskådlig, med en central och djup hastighetsmätare, men många av knapparna är små, svarta och väldigt lika, så att man lätt trycker fel i mörkret. 
Baksätet är bekvämt för två, mittplatsen är för upphöjd och det blir för trångt i sidled, delvis som en följd av karossens markerade ”axlar” som stjäl viktiga centimetrar. Den högt uppdragna sidolinjen gör också att utsikten från baksätet är begränsad för korta personer, och runt-om-sikten från förarplatsen är inte lysande. Bagageutrymmet är genomsnittligt, men utan extra lastutrymmen ”under golvet” eller i smarta fack. Maxlasten är låg, däremot är max släpvagnsvikt hög.
Så fort asfalten blir lite grövre, blir det väldigt bullrigt i bilen, vilket enligt de som testat många Mazda-modeller är typiskt för märket. Kul är det i vart fall inte, men när asfalten blir slät blir det tyst igen – motorn i sig är inte bullrig. 
Säkerhet med eftertanke
Mazda 3 har toppbetyg från Euro-NCAP, även om de har reservationer för fotgängarsäkerheten, och är en av få bilar i klassen som har autobroms som standard i alla versioner. Andra tillverkare som Ford tar extra betalt och då är risken stor att man Om systemet känner av att det finns risk för kollision fylls bromsarna på så att de kan svara direkt när du bromsar, om du inte bromsar nödstoppar bilen, men systemet är bara aktivt upp till 30 km/h. 
Därtill har bilen – utom i lägsta utrustningsnivån – en unik kamera bakåt som varnar för andra fordon som snabbt närmar sig, och den som köper dyraste versionen får ett vingelvarnarsystem. Alla versioner har nödstoppssignal som blinkar via varningsljusen om du bromsar in plötsligt.

Mazda har tänkt på säkerheten i detaljerna, som att touch-funktionen på informationsskärmen slutar att fungera när man kör bilen. Men blir det verkligen säkrare av att jag måste använda det bökiga informationsvredet mellan sätena? 
Lågprislyx
Vi kör Mazda 3 i mellanversionen Vision, som har ungefär den utrustning man kan vänta sig, inget superlyxigt alls, men allt känns påkostat och Volvo-likt. Därför är prislappen en glad överraskning, förstärkt av låga bränslenotor. 
Basversionen Core saknar parkeringssensorer bak som är viktiga med denna karossform, medan toppversionen Optimum mest har sådant man lätt kan vara utan – parkeringssensorer fram, elektriskt inställbar förarstol, skinnklädsel, bättre stereo, head-up display och lite annat. Optimum krävs dumt nog för att välja säkerhetspaketet med adaptiv farthållare, filbytesvarning och automatiskt helljus, och det går bara att få denna  nivå om man väljer en större motor. 
Förutom den testade tvålitersversionen på 120 hästar, finns en 1.5 liters bensinare på 100 hk, men den har exakt samma förbrukning och kostar bara 5  000 kr mindre. Det finns också en sedanversion, men den ser trist ut och är förstås mindre flexibel. Därför blir favoritversionen just den vi testat, vilket också är den mest sålda. 
Det finns bättre miljöval, det finns sportigare bilar, det finns lyxigare. Men för den som inte vill välja något av de förnybara drivmedlen, för den som vill rata diesel, vill ha motor utan turbodrift, ha snål förbrukning och Volvo-känsla utan Volvo-pris, kan Mazda 3 vara intressant.
Vi gillar: 
  • Förbrukning
  • Sportighet
  • Utseende
  • Säkerhetssystem
  • Pris
Vi ogillar: 
  • Baksäte
  • Bullrig
Överväg också: 
Text och bild: Mattias Goldmann, sep 2014

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem