Mercedes E350e (laddhybrid) – okt 2017

Mercedes E350e (laddhybrid)

Att E-klass är mer
Exclusive än Economy vet vi, men hur är det med Ecology när det nu tillkommit
ett extra e för laddhybridversionen? Vi testar och upptäcker varför 350e stavas
med litet e.

  • Drivmedel: Bensin, el med laddhybridteknik (plug-in)
  • Pris: Från 563 900 kr, företagsbil Fleet Edition från 490 000 kr
  • Batteri: Litiumjon, 8.7 kWh
  • Laddning: 20-100% tar 4,1 timmar med 8A 230 V, 2 timmar med 16A, 400 V. 3,0 kW on-board charger. Snabbladdning ej möjligt
  • Räckvidd: 33 km på el officiellt (NEDC)
  • Bränsleförbrukning: Blandad körning 0,21-0,25 l/mil, 49-57g CO2/km, 1.8kWh/mil
  • Miljöklassning: Euro 6
  • Säkerhet: 5 stjärnor i Euro NCAP. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, dubbla krockkuddar fram, knäkrockkudde förare, krockgardin, krockkuddar bak
  • Motor: 4 cylindrar 1 999 cm3 dubbelturbobensinnummer, 211 hk (155 kW) vid 5 500 varv/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 250-4 000 varv/min. Elmotor 88 hk (65 kW). Max sammanlagd effekt 286 hk (210 kW), max vridmoment 560 Nm
  • Växellåda: Automat, bakhjulsdrift
  • Mått: L 493cm, B 185 cm, H 147 cm, axelavstånd 294cm
  • Vikt: Tjänstevikt 1 925 kg, maxlast 640 kg, släp 2 100 kg, bagage 450 / 1 470 l
  • Prestanda: 0-100: 6,2 sek, toppfart 250 km/h, 130 km/h på el
  • Miljöförmåner: 40% reducerat förmånsvärde, 5 årsfordonsskattebefrielse
  • Förmånsvärde: 2 349 kr/månad
  • Garantier: Nybil 2 års, vagnskade 3 år, lack 2 år, rostskydd 30 år

E fullproppad med teknik

Femte generationens E-klass är en klassisk Mercedes-sedan. Ingen tar miste på avsändaren; detta är Daimler-Benz viktigaste modell och den ska passa alltifrån taxi till den välbeställde karriäristen. Den finns från motorsvaga dieslar till den superstarka AMG-versionen, med den laddhybrid vi testar som ett av de högre trappstegen på den intern rangordningen.

Den klassiska designen har E-klass gemensamt både med den mindre C-klass och den större S-klass; designspråket är gemensamt och skillnaden i storlek mellan de tre numera rätt liten. Men om designen är klassisk på gränsen till tråkig, så är tekniken desto modernare. Senaste E-klass är kraftfullt viktbantad genom mer höghållfast stål och aluminium, och – om du betalar för det – fullpackad med avancerade tekniska lösningar. Den är nästan självkörande, den kan parkera sig själv utan att du ens är i bilen, och den har Tesla-stora, helt digitala instrumentskärmar. Men hur klimatsmart är laddhybriden?

350 = 2.0 + el

Beteckningen ”350” ska få oss att förstå att den samlade effekten är som en bil med 3,5 liters motor och sex cylindrar, vilket i detta fallet uppnås med en fyrcylindrig turboladdad motor på knappt två liter och 211 hästar – samma som i basversionen av E-klass- och en elmotor på 116 hästar. Det ger en samlad effekt på 282 hästar, men drygt två tons tjänstevikt gör att de inte känns så många. Om man avstår från sportiga pretentioner räcker elmotorn gott för de flesta situationer, här har Mercedes gjort ett gott rätt som har en klart starkare elmotor än de flesta konkurrenter.

Den officiella räckvidden är redan måttlig; 33 km. Men verkligheten är förstås en annan och sämre; vi kommer som bäst strax över två mil på el, och då har vi ändå ansträngt oss maximalt att köra snålt. Kupén är förvärmd så att vi inte slösar el på värme, vi stänger av luftkonditioneringen, kör i eco-körläget och rullar på en bit under hastighetsgränserna. 

Av de fyra körlägena är ren eldrift bara möjlig när batteriet är mer än cirka 20% laddat, när den gränsen passerats ställer bilen automatiskt om till hybridläget. Men även med fullt batteri kan bensinmotorn kicka in ovälkommet redan vid måttliga gaspådrag i låg fart – flera gånger just vid övergångsstället där man så gärna vill vars avgasfri. Det betyder tyvärr också att Save-läget där man sparar el för att kunna köra avgasfritt senare är till begränsad glädje, och att laddhybriden knappast kommer att godkännas i städers kommande miljözoner.

   

Som i många andra laddhybrider finns också ett ladd-läge där batterierna laddas under färd av förbränningsmotorn. Det ska man för död och pina undvika eftersom klimatpåverkan blir skyhög- detta är nästan enda sättet i Sverige att ladda garanterat fossilt!

Den mycket begränsade räckvidden på el kompenseras i någon mån av att bilen laddar på sig under körning; på en tiomilafärd får vi 6-7 kilometer extra på detta sätt. Vi kan också långa stunder köra avgasfritt när vi håller jämn fart på platt mark, upp till god motorvägsfart. En haptisk pedal vibrerar för att markera när det är dags att släppa på gasen för att undvika att förbränningsmotorn går igång. Vill man så går det att ”trampa igenom” och då kickar förbränningsmotorn in. Pedalen är också kopplad till gps:en och knackar försiktigt i gaspedalen om det är dags att släppa på gasen för att man närmar sig ett område där farten ska sänkas. Denna smarta pedal finns dock bara i lägena Eco och Comfort, som också är de enda lägena det överhuvudtaget är möjligt att köra enbart på el i. I Sport och Sport+ är gasresponsen rappare, fjädringen hårdare och styrningen mer direkt; det man gillar här kan man om man vill komponera in i Individual-läget. 

När batterierna tömts kan inget dölja att detta är en stor och tung bil, med extra vikt från batterierna. På ren bensindrift ska man köra mycket försiktigt för att komma under 0.8 liter milen; vad den faktiska snittförbrukningen blir beror på körsträckan och förstås om bilen var laddad.

I motsats till Mercedes GLC och Volvo V60, utnyttjar inte E-klassen elmotorn för att driva på alla fyra, här är det traditionell bakhjulsdrift som gäller. Trots viktbantningen är detta en tung bil; laddhybriden väger drygt 200 kilo mer än den lättaste bensinversionen av E-klass.

När man utnyttjar alla de totalt 286 hästarna är detta en mycket snabb bil, även om det inte alls känns så – detta är en bil att köra komfortabelt snarare än snabbt, även om möjligheten finns.

Supermiljöbil eller ej beror på fälgarna

Tills vi får bonus-malus-beskattningen, går laddhybridernas magiska gräns vid 50 gram koldioxid per kilometer; lägre utsläpp än så och bilen räknas som supermiljöbil och får en premie på 20 000 kronor, mer än så och premien uteblir. E350e börjar vid 49 gram, men välj ”fel” fälgar och du hamnar på fel sida den magiska gränsen.

Laddningen sker genom ett mycket diskret uttag till höger på bakre stötfångaren, det ser ömtåligt ut om man skulle småskada bilen vid en slarvig fickparkering. Som standardutrustning får man en sladd för vägguttag, drygt fyra meter lång vilket är generöst men ändå något för kort om man står med fören mot laddplatsen. På dosan kan man ställa in 6, 8, 10 eller 13 amperes laddning, men inte 16 – för det krävs en Mode 2, typ 3-sladd för ett par tusen extra. Då tar laddningen bara två timmar. Mitsubishi Outlander fortsätter att vara den enda laddhybriden som kan snabbladdas, och den induktiva laddningen som många Mercedeskunder förmodligen längtar efter – ställ bilen över en laddplatta och den laddas av sig själv, utan behov av att koppla in sladden – den dröjer några år.

Sitt fint fram och bak

Inredningen andas lyxbil, delvis för att Mercedes lånat ut en rejält extrautrustad version av bilen, men också för att allt är av så hög kvalitet. Vi njuter av de många olika massagefunktionerna i sätena, inklusive den som efterliknar japanska varma stenar och i höstkylan är det härligt att inte bara sätena utan också ratten, sidoarmstöden och mittstödet är uppvärmda. Sätena är elektriskt inställbara på mängder av olika sätt, inklusive ett svankstöd som tillsammans med massagen verkligen inbjuder till långfärd. I kurvorna trycker sätets sidostöd emot, så att man sitter stabilt – trevligt, men inte standard. Förare och passagerare kan ha olika varmt, och de i baksätet kan välja en egen temperatur, och skulle bilen märka av att det blir höga nivåer av luftföroreningar utanför bilen, ställer den automatiskt om till recirkulation tills luftkvaliteten förbättrats. Ytterplatserna bak är komfortabla, med massor av plats för benen, medan den som sitter i mitten får samsas med en bred kardantunnel och inte kommer att sitta särskilt bekvämt. Man åker väldigt tyst, utom när bensinmotorn får för sig att morra till; inte alltid vid gaspådrag utan ibland som en ovälkommen påminnelse om att detta inte är en ren elbil.

Instrumenteringen är helt digital, vilket gör att man kan välja utformningen. Här finns ett klassiskt, ett mer sportigt med en stor varvräknare och ett mer eko-betonat med tydligare information om energiåtgång. Jag väljer det senare, men oavsett vilket så är informationen lättöverskådlig och tydlig. Det finns ett par specialinstrument för laddversionen, bland annat en liten indikator som visar hur mycket av elmotorns fulla kapacitet som utnyttjas och därmed hjälper mig att inte behöva dra igång förbränningsmotorn i onödan; i motsats till pedalen så funkar denna oavsett vilket körläge jag valt. Jag kan också se återstående körsträcka på el samt hur stor andel av körsträckan jag kört på el, i kilometer och i tid.

Bakluckan gapar högt och stort, men utrymmet begränsas av litium-jon batterierna som ligger en bit in och skapar en markant tröskel. Baksätet kan fällas 40/20/40 men den övre kanten blir kvar en bra bit under bakrutan vilket tillsammans med batterierna gör att genomlastnings­luckan blir smal. Det är ett större problem än själva utrymmesförlusten i liter räknat, som inte är så stor – 450 liter mot 540 liter för en vanlig bensin-E-klass.

Säker förstås

Allt annat än fem stjärnor hos Euro NCAP hade varit praktfiasko för Mercedes, och det betyget är uppnått med råge. För vuxna är 95 % av maxpoängen uppnådd, för barn 90 %, fortgängarskydd får 77 % bl.a. tack vare en aktiv motorhuv som höjs vid kollision, medan förarstödsystem får jämförelsevis låga 62 %. Det beror på att flera viktiga säkerhetskomponenter är extrautrustning, därtill ganska dyr. Men har du råd att köpa Merca, har du råd att tänka säkert – kryssa i ”Driving Assistance Package” så har du autostopp, aktiv farthållare, döda vinkeln-varnare och aktiv filhållare.

På rätt väg – men inte där

Mercedes har stolta elektrifieringsplaner; 100 miljarder kronor ska investeras i EQ-familjen, med minst 50 elektriferade modeller. Laddhybriderna ska också få bättre räckvidd på el; tio mil officiellt vilket lär betyda 7-8 mil i verkligheten. Dessutom kommer modeller med vätgas- och eldrift; riktigt spännande! Men alla dessa ambitioner är också ett slags erkännande att E-klass med två mils räckvidd på el inte räcker till; vi väntar ivrigt på att de första bilarna ur den nya familjen kommer 2019.

För den som ändå är sugen, gäller det att vara företagskund; då kommer man undan med 490 000 kr för en relativt välutrustad Fleet Edition medan privatpersons-prislistan börjar på 563 900 kr. Trots premier och låga driftspriser är det närmast omöjligt att köra in merkostnaden mot en bensin- eller diesel-Merca utan laddmöjlighet, särskilt som körsträckan på el är så kort.

Vi gillar: 

  • Komfort
  • Kvalitet
  • Prestanda
  • Säkerhet

Vi ogillar: 

  • Kort räckvidd på el
  • Dyr
  • Opraktiskt bagageutrymme

Överväg också: BMW 530e, Volvo S90 T8, Tesla Model S eller E. 

Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, oktober 2017

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem