Mercedes EQA 250 SE (el) – augusti 2021

Mercedes EQA

Mercedes har
bråttom att få ut fler elbilar för att den vägen få ner sina utsläpp och slippa
böter. Inte oss emot; en strid ström av nya elbilar är precis vad vi önskar
oss. Men hur bra blir det när avsikten är att vinna tid och basen är en
befintlig bensinbil? Vi testar minstingen EQA!

  • Version: Meredes EQA 250 SE
  • Drivmedel: El
  • Pris: Från 529 900 kr, innan avdrag för premie, företagskund Fleet Edition från 508 000 kr, Privatleasing från 5 795 kr/månad inklusive service och betalningsskydd 12 månader, 1000 mil/år, kampanj kr/mån. Business Lease från 4 995 kr/månad inklusive service och försäkring.
  • Förmånsvärde: Från 5 089 kr netto/månad vid 50 % marginalskatt och med nuvarande skatteregler
  • Mått: L 446 cm, B 185 cm, H 162 cm, axelavstånd 273 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 2 089 kg, maxlast 430 kg, taklast 75 kg, bagageutrymme 340-1 320 l, släp max 750 kg
  • Motor: Asynkron permanentmagnetmotor, 360 V, max effekt 140 kW/190 hk, max vridmoment 375 Nm
  • Kraftöverföring: Motor fram, drivning fram, automat
  • Batteri: Litium-jon, 66.5 kWh netto, 420 V, 187.5 Ah
  • Räckvidd: 416-423 km enligt WLTP, 603 km stadstrafik
  • Förbrukning: 17,8 – 19.1 kWh/100 km enligt WLTP
  • Laddtid: AC 10-100 % hushållsuttag 2,3 kW: 30 h, snabbladdning CCS max 100 kW 10-80% 30 min, hemmaladdning max 11 kW.
  • Säkerhet: Fem stjärnor av Euro NCAP (gäller Mercedes B-klass, men Euro NCAP anger att resultatet är direkt överförbart), 93% för skydd av vuxna, 89% för skydd av barn, a76% för skydd av oskyddade trafikanter, 85% för förarstödsystem.
  • Prestanda: 0-100 km/h 8.9 sek, toppfart 160 km/h
  • Miljöförmåner: Bonus 70 000 kr, förmånsvärde reducerat till närmast motsvarande konventionella bil, gratis laddning på åtskilliga ställen
  • Garantier: Nybilsgaranti 2 år, batteri 8 år/16 000 mil (det som inträffar först, avser 70% kvarvarande kapacitet)

Basmat med el som krydda

För att snabbt få fram lilla el-SUV:en EQA elektrifierade Mercedes sin GLA, som i sin tur är baserad på B-klassen. Det är ungefär som de gjorde med EQC, som utgår från GLC, men denna gång är skillnaderna mot ursprungsmodellen mindre. Grillen är slät eftersom något luftintag inte behövs, underredet har nya luftkåpor och aktern har gjorts ”halare”, allt för att minska luftmotståndet får man förmoda men det är likafullt exakt samma Cw 0.28 som för GLA. På kuppen har EQA blivit fem centimeter längre, men det kommer inte någon till godo.

I min bilintresserade ungdom avslöjade Mercedes-beteckningarna hur stor motorn var, en 280 hade helt enkelt en 2.8 litersmotor, men så är det förstås inte med elbilarna. Att den testade basversionen heter 250 har ingen egentlig logik, men vi förstår snabbt att modellerna 300 och 350 är starkare och dyrare, dessutom fyrhjulsdrivna. Versioner med större batterier sägs komma längre fram.

Inte elbil från grunden = inte optimerad

Det finns absolut fördelar för konsumenten med att en elbil baseras på en existerande bensinbil; delarna är beprövade, reservdelar blir billigare tack vare större serier och – mer subjektivt – alla kanske inte vill basunera ut att man kör eldrivet. Men nackdelarna är lika tydliga, och exemplifieras väl av EQA.

För det första: Den blir tung. Visserligen hivar man förstås ut allt som inte behövs för eldriften, men det är ändå framtaget och optimerat för en annan drivning. Trots att EQA är klart mindre än Audi Q4, är den 200 kg tyngre.

För det andra: Den blir trång. Allutrymmesoptimering för eldriftens mer kompakta delar missas, och batterierna får läggas där det går att skapa plats. Detta märks oerhört tydligt i EQA:s baksäte, som det är lika bra att behandla tidigt så den som behöver okej platsför fler än två vuxna kan sluta läsa nu. Att batterierna ligger under golvet gör att avståndet mellan baksäte och golv är rekordlitet. Man sitter som en fällkniv, med knäna i hakan, därtill med dålig plats för fötter och ben. Därtill finns en skrymmande kardantunnel i mitten som inte fyller någon funktion i en elbil, och bidrar till att EQA bara duger för två vuxna med små barn eller ännu hellre utan. GLA:s möjlighet att skjuta baksätet framåt-bakåt för att optimeraben – eller lastutrymme finns inte i EQA.

Också bagageutrymmet är kraftigt inskränkt, tappar nästan en fjärdedel jämfört medbensinversionen och är med 340 liter rentav mindre än Mercedes minsting A-klassen.

När vi nu skakat av oss läsarna som sökte en familjebil, kan vi övergå till framsätet, och här är det en helt annan historia. Här sitter jag så bra att jag en stund kan låtsas att det är en av de riktigt stora, dyra Mercedesbilarna jag rattar. På typiskt Mercedes-manér sitter växelspaken på höger sida om ratten; ett par gånger försöker jag aktivera blinkers eller vindrutetorkare här men sen kommer jag ihåg.

Instrumenteringen är i princip hämtad från de större Mercorna, med heldigitala instrument med närmast oändligt antal inställningsmöjligheter och massor av information om elförbrukning och räckvidd. Huvudinstrumentbrädan glider snyggt över i mittkonsolens stora och lättskötta pekskärm. Det går också att styra från en skrivdyna där växelspaken sitter på andra bilar, allt funkar enkelt och utan den irriterande lagg som andra bilar har. Jag kan välja mellan ett oändligt antalfärger för belysningen av lister och bakgrunder, samt hur intensivt detta ska vara. Lägg till att stolarna är utmärkt bekväma med gott om inställningsmöjligheter – de flesta manuella vilket inte stör mig, och att allting andas hög kvalitet och dyra material, och betyget från förarplats är högst tänkbara.

Tungviktare straffar sig

Den som vill ha lättviktsbyggen ska söka sig någon annanstans än till Mercedes, vars kvalitetskänsla delvis hänger ihop med att plåtar, glas och inredning är lite tyngre och tjockare än i andra bilar. Men att lilla EQA börjar på 2.1 ton är för tungt, och det drabbar inte bara förbrukning och räckvidd utan också körningen. EQA:s mervikt kräver styvare fjädring, vilket märks på ett otrevligt sätt när vägen blir lite sämre; det hoppar och studsar. Ska du mest köra motorväg är upplevelsen en annan; nästan ljudlöst, bekvämt, värdigt, åter med känslan av en stor-Merca.

Att EQA inte är raketsnabb som en Tesla beror delvis på vikten, men lika mycket på att Mercedes programmerat den så, den är påtagligt stillsam till sättet och den som vill ha snabbare prestanda bör välja någon av de motorstarkare versionerna – eller någon av konkurrenterna som nästan undantagslöst är snabbare.

Bromskraftsåterföringen regleras med paddlar, från D+ som ger frirullning till D—som ger så kraftigregenerering att man bara behöver röra bromspedalen för att verkligen nödbromsa. Dessutom finns D-auto-läget där bilen själv läser av trafiken och agerar utifrån detta, men det fungerar väldigt dåligt. Ena gången jag kommer till rondellen i Akalla, saktar EQA in, nästa gång vill den köra med full fart rakt igenom. Ibland när jag hinner ikapp en bil bromsar EQA in, andra gånger inte – och den stannar aldrig, i motsats till många andra adaptiva farthållare som håller avståndet till bilen framför helt ner till stillastående. Som systemet nu är utformat är det så dåligt att man gör bäst i att stänga av det (för säkerhets skull kollade vi andra tester, som har samma negativa erfarenhet).

Förbrukningen och därmed räckvidden drabbas av vikten. Vi snittar strax över två kWh per mil trots att det är tacksamt väder; småkall sommar som gör att varken värme eller kyla behöver användas annat. Det är godkänt, men knappt bättre än den större EQC, snäppet högre än Audi Q4 och klart mer än Tesla Y, trots att båda är större bilar. En tröst är att förbrukningen inte bör öka så mycket i kyla eftersom värmepump är standard.

Med 66.5 kWh batteri blir räckvidden strax över 30 mil, om det duger får var och en bedöma själv men helt klart ger många av konkurrenterna ett tiotal mil till. Den som väljer en topputrustad version med största däcken och fälgarna, tappar en mil i räckvidd.

  För snabbladdning är det CCS som gäller, max 100 kW vilket börjar kännas långsamt när konkurrenterna från Tesla, Audi och Polestar/Volvo laddar snabbare. Men ett sätt att få upp den verkliga laddhastigheten är att lokalisera snabbladdaren med bilens navigator, så att batterierna i förväg tempereras för effektivare laddning. Navigatorn planerar också automatiskt in laddstopp längs rutten om det behövs för att nå målet, och genom en app kan laddningen kontrolleras och bilen förinställas – som på de flesta elbilar nu för tiden. För hemmaladdning skickar Mercedes med både en kabel för hushållskontakt och en för Typ 2, båda 5 meter långa. En av dem ryms i det särskilda facket i bagageutrymmet, den andra får ligga i en särskild väska som upptar plats. 

Säkerhet i premiumklass

Mercedes gör säkra bilar, och EQA är inget undantag – det vet vi trots att Euro NCAP inte krocktestat den. De bedömer nämligen att EQA är så pass lik Mercedes B att den får samma femstjärniga betyg, med hela 97% av maximala poängen för vuxna i bilen och 90% för barn. EQA har acceptabel säkerhetsutrustning från grunden, med filhållare, döda vinkel-varnare, och hastighetsbegränsare, men LED-framljus med automatiskt helljus, aktiv kurshållningsassistent och bromsassistent måste man köpa till utrustningspaket för att få.

Dyrt för litet men fint nöje

EQA är trång för den som behöver baksäte och bagageutrymme. Men om man framför allt vill ha en eldriven Mercedes, kan man spara mycket på att välja EQA istället för långt dyrare och bara marginellt rymligare EQC. Då bör man överväga 300 4MATIC som för bara 40 000 kr mer ger 38 hästar extra och fyrhjulsdrift, medan EQA350 4MATIC med ytterligare 60 hästar till inte känns självklart att lägga ytterligare 30 000 kronor på.

Testbilen hade extrautrustning för drygt 70 000kronor, främst Premiumpaketet med större touchskärm (10,25”), parkeringspaket, Augmented Reality-navigation, trådlös laddning för mobiltelefon, dödvinkelassistent, soundsystem Premium och nyckellöst system, samt AMG Line som bl.a. ger aktiv kurshållningsassistent och bromsassistent, öppningsbart panoramaglastak, förarassistentpaket, LED-strålkastare med helljusautomatik samt elbaklucka. Mycket av detta kan man vara utan, inte minst den usla förarassistansen, men inte ens sätesvärme ingår i standardutrustningen och svart är den enda färg som inte kostar mer, så den som köper en EQA måste ägnatillvalslistan lite tankemöda.

Vi gillar: Kvalitetskänsla, komfort (i framsätet), okej räckvidd

Vi ogillar: Trång, dåligt baksäte, långsam snabbladdning, dyr

Överväg också:

  • Audi Q4 e-tron: Också tysk premium, mer duglig
  • MG ZS: Mindre utanpå, lika rymlig, enklare, men du får två för en EQA
  • Tesla Y: Elbilens elbil som effektiv, rymlig SUV
  • Volvo XC40 Recharge: Snabbare, väl så dyr, också trång
Text och bild: Mattias Goldmann, Gröna Bilisters testpilot, 2021


  Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap