MG4 (elbil)

MG har snabbt blivit ett ledande elbilsmärke, men först med nya 4 har de en modell som är gjord som elbil från grunden. Samtidigt har de lämnat lockpriserna bakom sig. Räcker 4:an till mot jämnstora konkurrenter som Volkswagens ID3?

PrisFrån 424 990 kr, privatleasing från 6 445 kr/mån (36 mån, 1000 mil/år)
SäkerhetFem stjärnor i Euro NCAP. Vuxna passagerare 83%, barn 80%, oskyddade trafikanter 75%, säkerhetsutrustning 78%. Sex airbags.
MotorSynkron permanentmagnetmotor, 360 V, max effekt 150 kW/ 204 hk max vridmoment 250 Nm
MåttL 429 cm, B 184 cm, H 150 cm, axelavstånd 271 cm
ViktTjänstevikt 1 685 kg, totalvikt 2 133 kg, bagageutrymme 350 l till bakre ryggstödet, 1 165 l med fällt baksäte, släp 500 kg
KraftöverföringMotor bak, drivning bak, automat
Prestanda0-100 km/h 7.9 sek, toppfart 160 km/h
Förbrukning1.66 kWh/mil (WLTP)
BatteriLitiumjon, 50.8/61.7 kWh
LaddningMax 135 kW, 10-80% 35 minuter,  ca 80 min med 50 kW, Ombordladdare 11 kW trefas ca 6.5 timmar till fullt
Räckvidd435 km enligt WLTP
Garantier7 år /16 000 mil nybilsgaranti inklusive batterier och elektronik

Fjärde MG:n på el

Det går fort i elbilsomställningen. För ett par år sedan var MG ett helt nytt märke på svenska marknaden, med så attraktiva privatleasingpriser att eldrivna ZS till tider var den mest sålda elbilen. Nu är de framme vid fjärde modellen, och den första som är designad som elbil från början. Den är också först att använda MG:s skalbara plattform, som vi kommer att få se i fler elbilar framgent, men som alltså inte finns i t.ex. den större MG5 eller ZS, som båda är konverterade bensinbilar.

Frågar du mig så är detta också den första snygga el-MG:n; MG5 är trist och SUV:arna är konventionella medan MG4 har en cool, egen design. Utan att offra alltför mycket på formgivningens altare så sticker den ut i Golf- eller ID3-klassen där mycket är slätstruket.

Nya standardupplägget

Detta är första MG:n med bakhjulsdrift och motorn bak, vilket tidigare förknippades med extrema sportbilar men är på väg att bli det nya normala för mindre elbilar. Flera av 4:ans närmaste konkurrenter, som Volkswagens ID3 är uppbyggda på samma sätt. 

Det är ett effektivt upplägg, eftersom elmotorn tar så liten plats att den ryms mellan bakhjulen och det främre överhänget då kan göras mindre. Samtidigt avlastas framhjulen av att inte vara drivande, styrningen kan bli livligare och bilen lättare att manövrera.

Kompakt rymd

Skenet bedrar till det bättre när det gäller MG4, som ser mer projektilformad och opraktisk ut än den är. Genom att batteripaketet bara är elva centimeter tjockt, kan MG4 vara relativt låg och ändå ha bra takhöjd, medan den korta nosen och de långt framdragna framhjulen ger gott om plats fram och den tvärt avhuggna kupén borgar för okej utrymmen även akteröver. 

Framstolarna ser snygga ut, men inställningsmöjligheterna är begränsade och för den som har en kroppshydda över medelsvenskens så är de små. Något armstöd finns inte, men körställningen kan bli okej genom att ratten är inställbar i alla ledder, att den är avfasad i både över- och underkant ger lite extra utrymmen för knäna och bättre sikt framåt. Snett och rakt bakåt är sikten däremot dålig, med breda C-stolpar och liten bakruta som dessutom skyms av den stora takspoilern. På toppversionerna är taket glansigt svart vilket antyder glas, men vare sig sollucka eller glastak finns ens som extrautrustning.

Baksätet är förvånansvärt rymligt och mittplatsen fungerar att sitta på, dels för att det inte finns någon kardantunnel, dels för att det inte finns något mittarmstöd. 

Bagageutrymmet är knappt godkänt; välj t.ex. en Kia och du får 100 liter mer utrymme. Dessutom är baksätet bara delbart 60/40 – enda sättet att få ett platt golv är att ha det dubbla golvet i bakluckan i sitt högsta läge, men då förlorar man en hel del volym. Det kompenseras i någon mån av att det totalt ska finnas 28 fack för förvaring i kupén. Vi hittar inte alla, men facket under den flytande mittkonsolen är stort liksom mittfacket mellan framstolarna. Däremot saknas fack för laddkablarna som får ligga löst i skuffen. Någon frunk finns inte heller, när vi öppnar den främre huven så verkar det proppfullt men när vi kikar under plastsjoken så finns det plats över. Det ska dock användas för en extra elmotor i den mer extrema Dual Motor-versionen som MG i princip bekräftat.

För den som behöver dra släp, är det välkommet att MG4 är godkänd för dragkrok, dock bara för 500 kilo vilket inte räcker för husvagnen men väl för besöket på byggvaruhuset.

Plottrigt och svårskött

Ordet ”instrumentpanel” stämmer dåligt på MG4, som har en liten digital skärm på sju tum framför ratten och en pekskärm på tio tum i mittkonsolen. Skärmen framför föraren är plottrig, med uppgifter i miniatyr om batteriets laddning, kvarvarande räckvidd, körläge, nivån för bromskraftsåterföringen och annat. Hur många av motorns kilowatt som används för stunden visas, men den mer intressanta förbrukningen finns i en undermeny på mittskärmen och kan alltså inte visas samtidigt som t.ex. kartan. 

Mittkonsolens skärm ser ut att vara köpt på MediaMarkt och ditklistrad, men så ser det ut hos konkurrenterna också. Värre är att touchknapparna är så små att det är nästan omöjligt att byta körläge under körning, dessutom måste man då först lämna navigatorn och gå in i en annan meny. Dumt att det inte finns en fysisk knapp för detta, som i de flesta andra elbilar. En del andra funktioner sköts med knappar i mittkonsolen eller på ratten, vilket jag gillar – Teslas minimalism är opraktisk. Men knapparna är ologiska och i mörkret är det nästan omöjligt att hitta rätt.

Bilen är förberedd för både Apple CarPlay och Android Auto, vilket gör det mindre viktigt att välja en dyrare version med navigator, å andra sidan har den också sim-kort och möjlighet att skapa WiFi-zon för alla i bilen. Tre USB-uttag ingår, trådlös laddning av mobilen finns enbart i toppversionen.

Med MG iSmart kan jag via mobilen bl.a. förvärma eller kyla kupén, se hur laddad bilen är, samt hitta bilen om jag glömt bort var jag parkerat. Dessutom kan bilen uppdateras over-the-air. Bilen startas utan vare sig nyckel eller startknapp, sätt dig och lägg i Drive med vredet mellan sätena bara, som i Tesla. 

MG4 har fem körlägen; normal, eco, sport, snow samt custom där man kan kombinera ihop som man vill. Det gör jag, i sport-läge får styrningen lite känsla, för pedalkraften är normal bästa läget, hästkrafterna sätter jag i sport för jag vill inte hela tiden ha onödigt färre hästar tillgängliga, bromskraftsåterföringen sätter jag på hög och slår på det extra ekoläget som bara finns då och som nästan – men bara nästan – gör enpedalkörning möjlig. Men varje gång jag vill ändra, t.ex. när jag kommer ut på landsväg och vill ha mindre bromskraftsåterföring, måste jag in i en undermeny och byta med hjälp av frimärkssmå touch-knappar. Det är direkt farligt att försöka sig på under färd, paddlar bakom ratten hade varit att föredra, och att bilen efter omstart kunde minnas vilket körläge jag valt.

Lägre vikt: Bättre ax, roligare körning, längre räckvidd

I svunna tider var MG lätta och bakhjulsdrivna, vilket MG4 också är – 1.6 ton är faktiskt lätt jämfört med konkurrenterna även om den större MG5 faktiskt är lättare. Låg vikt ger lägre förbrukning, längre räckvidd och bättre acceleration – 150 kW är på pappret klent men tack vare viktfördelen är MG4 jämnsnabb med betydligt starkare elbilar. Den lägre vikten hjälper också väghållningen; bilen slår inte igenom lika tungt som andra elbilar utan uppför sig väldigt väl också på sämre vägar. För en så pass liten bil är axelavståndet på 271 cm långt vilket också ger en ”vuxen”, vilsam känsla, förstärkt av avancerad hjulupphängning både fram och bak, viktfördelning 50:50 och batterierna i kassett mellan hjulen. 

Bakhjulsdriften, den lätta styrningen och ett lite tillåtande antisladdsystem ger antydan till hjulspinn och överstyrning. Det är aldrig så det blir mer än underhållande på torrt väglag men vi är spända på hur den uppför sig i vinterväglag – inte minst efter att ha sett MG:s egen video där de kör med bredställ på is.

På andra marknader finns MG4 med två batteristorlekar, 51 och 64 kWh. Till Sverige kommer bara det större batteriet, rimligt med våra längre avstånd och högre förbrukning vintertid – särskilt som bilarna med det mindre batteriet saknar den vinter-viktiga värmepumpen. Tillsammans med vätskekylda batterier borgar det för att de 64 kWh inte dräneras alltför snabbt och att de kan snabbladdas flera gånger i rad utan problem, däremot förkonditioneras inte batterierna för att ladda maximalt snabbt. 

Räckvidden förlängs också av små tricks som att frontens luftintag automatiskt stängs när de inte behövs och att MG4 har värme i stolar och ratt som standard; då behövs inte kupévärmen lika mycket och då räcker elen längre. Därtill sparas lite el på att MG4 har LED-lampor runt om, 28 för halvljuset, 36 för främre blinkers och hela 172 för den bakre ljusrampen.

WLTP anger en snittförbrukning på 1.68 kWh per mil, vilket är ungefär vad vi snittar med nästan tom bil men flitigt bruk av luftkonditioneringen och stundtals tung gasfot. 

Laddningen sker med uttag på vänster bakflygel, ett bra läge för bensinlocket men desto sämre för laddning eftersom det betyder att man måste backa riktigt nära laddstolpen.

Snabbladdningen sker med upp till 135 kW på pappret, men samstämmiga tester visar att MG:n faktiskt laddar ännu något snabbare. Därmed når man 80% fullt batteri på dryga halvtimman, medan de sista 20% som vanligt tar längre tid. Hemmavid kan MG4 ladda 11 kW trefas vilket är bra, även om vi alltid påminner om att billiga Renault Zoe minsann klarar 22 kW. Köper du till en V2L-kabel så kan MG:n driva och ladda borrmaskiner, datorer, kaffeapparater och fungera som elverk om strömmen går, max effekt 2200W.

Högsta säkerhet på pappret, vingligt på vägen

MG4 får full pott i Euro NCAP, liksom deras tidigare modeller fått. Men ute på vägen ger säkerhetsassistansen en rejäl plump i protokollet; filhållaren är så grovt tillyxad att det blir direkt obehagligt. Bilen studsar mellan filmarkeringarna och när den relativt ofta missar en, så drar den bestämt iväg rakt mot mötande trafik. Det ger en så ryckig körning att jag stänger av den, men det måste göras i en undermeny och upprepas för varje körning – och att stänga av säkerhetshjälpmedel är verkligen inte rätt väg att gå. För säkerhets skull läser jag andra biltest, jag kan ju ha fått ett felprogrammerat exemplar, men nej, alla upplever samma sak och flera testare avråder direkt ifrån MG4 av just detta skäl. MG säger att en uppdatering ska ha skett över nätet, men vår bil är fabriksny 2023:a.

Vi sätter också ett frågetecken för autostopp, som ju är på väg att bli lagkrav i EU, och som MG4 förstås har men den nödbromsar onödigt tidigt och hårt för en moped med resultat att jag nästan blir påkörd bakifrån. Annan mer entydigt positiv utrustning är att bilen varnar om det kommer trafik när jag håller på att öppna dörren, om jag håller på att backa på något eller om det finns något i döda vinkeln. Sex airbags är okej men jag saknar en heltäckande krockgardin som t.ex. Kia Niro har, eller krockkudden för förarens knän som t.ex. Toyota har.

Succén nästan given

MG4 byggs i Kina och importeras till Sverige av Hedin Bil, som också bland annat ansvarar för Ford. De tror att 4:an kan bli Sveriges mest sålda elbil 2023, och det är inte omöjligt. Trots ett par plumpar i protokollet står sig MG4 väl mot t.ex Volkswagen ID3, som sannerligen inte heller är perfekt i alla avseenden. Sen kollar vi prislappen, som är nästan 100 000 kronor lägre än vilken konkurrent som helst, och då är MG4 ändå välutrustad – i den svenska prislistan finns i nuläget bara toppversionen som föga diskret kallas Luxury. Liksom för alla andra märken, så sköt leasingpriserna i höjden när elbilsbonusen togs bort; nu är rådet att köpa snarare än att leasa. Skulle den utlovade uppdateringen råda bot på marknadens kanske sämsta filhållare, så är succén given för MG4.

Mattias Goldmann

Vi gillar:

  • Pris
  • Köregenskaper
  • Snabbladdning
  • Passiv säkerhet
  • Utrymme baksäte

Vi ogillar:

  • Filhållare
  • Instrumentering
  • Framsäten
  • Bagageutrymme

Överväg också:

  • Volkswagen ID3: Benchmark för MG4, mycket dyrare, lite bättre 
  • MG ZS: Om du ändå är i MG-hallen, kolla in el-SUV:en till liknande pris
  • Nissan Leaf: Gamlingen i gänget, beprövad, småtrist
  • Kia Niro: Nya versionen kan bli klassvinnare
  • Peugeot e-208: Mindre, roligare

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem