Test av Ozon elsparkcyklar för uthyrning

Elsparkcyklarna från Uppsalabaserade Ozon Rides sprider sig över landet, med en annan affärsidé och lite annorlunda kickbikes än de andra.

  • Antal elskoters: Drygt 100 
  • Geografisk placering: Stockholm, Uppsala, Pamplona, fler städer tillkommer 
  • Tillgänglighet: Året runt, cirka 7-22 
  • Anmälningsavgift: Ingen 
  • Kostnad: Ozon Stockholm: 1 kr i startavgift, sedan 3.50 kr per minut, i Uppsala 10 kr i startavgift, sedan 1.50 kr per minut 
  • Fordon: Eldriven skoter/kickbike 
  • Räckvidd: 35-45 km (angivet) 
  • Motor: 350 W Batteri: 36V, 13 Ah 
  • Mått: 114 cm lång, 46 cm bred, 115 cm hög 
  • Laddtid: 3-7 timmar (angivet) 
  • Toppfart: 21 km/h (testat) 
  • Åldersgräns: Från 18 år 
  • Betalsystem: Kreditkort via app

Affärsmodell. Hyr ut din egen Ozon! 

Det börjar följa ett mönster nu. Plötsligt finns det ett nytt märke av eldrivna sparkcyklar på våra gator, med en app att ladda ner, med allmänna slogans om att bidra till en bättre värld. Mörkblå Ozon Rides började i Uppsala, dyker nu upp i Stockholm och är på väg till fler städer och länder – Spanien väntar. Affärsmodellen skiljer sig lite från de andra; som privatperson kan jag köpa en elsparkcykel (eller många), och koppla upp den mot plattformen för uthyrning. 

I Ozons app klickar man helt enkelt i att sparkcykeln är tillgänglig för uthyrning och kan då tjäna upp till 40 euro om dagen. Hittar man inte sin egen elsparkcykel när man behöver den, kan man ta en annan. Man förpliktigar sig inte att hyra ut ett visst antal timmar om dagen eller dagar om året, det enda man utlovar är att en gång i veckan se till att den är i gott skick. Om Ozonen förstörs eller stjäls, vilket varje månad händer för 5% av dem, får man en ny för 2000 kronor. Då kan man t.ex. ta elsparkcykeln till jobbet och sedan låta andra hyra den – och alltså gå plus på sina vardagsresor! Det kan också bli ett intressant erbjudande för t.ex. campingplatser.

En lite bättre sparkcykel 

En av Ozon Rides ägare är samma kinesiska bolag som tillverkar elsparkcyklarna; låt oss tolka det positivt och anta att det betyder att de har ett egenintresse av att Ozon-cyklarna håller bättre än andra. Det första intrycket är i alla fall positivt. På en rad punkter skiljer sig Ozon från de andra märkena, som i princip har samma elsparkcykel. Ozon anger själva att den är mer robust byggd, vilket också märks på att den ska kunna klara 200 kilo vikt vilket är det dubbla mot andra. Den ska tåla 9-12 månaders användning, vilket ju är oerhört lite jämfört med vad man kanske tror och hoppas men klart mer än hur länge andra elsparkcyklar för uthyrning ryktas hållas. 

Jämfört med andra hyr-elsparkcyklar ger Ozon ett något mer gediget intryck, även om kablarna sticker ut lite mer än jag är helt bekväm med. Fotplattan är stor och rejäl, det finns en riktig handbroms som får stopp på ekipaget snabbt även i branta nedförsbackar, vilket andra inte klarar. Med tydligt röd Stop-dekal och grön Go-dekal fattar man snabbt vad som är vad, även om det alltså är en del skillnader om man kliver över direkt ifrån en annan elsparkscykel. Framlyktan är lågt placerad för att lysa upp vägen bättre och inte blända andra trafikanter. Ringklockan är kraftfull och hörs långa vägar; extra viktigt på denna typ av fordon som inte riktigt hittat sin plats i gatumiljön än. 

De Ozon vi själva testat har varit modell X som kostar 5000 kronor, vilket inkluderar laddare, gps-spårare och inbyggt sim-kort. Batterierna ligger i golvet och i styrramen; väl skyddade men svåra att snabbt byta. Modell S som kostar en tusenlapp till har utbytbart batteri, bättre skyddade kablar, starkare ram och helt täckt bakhjul. Som på nästan alla andra elsparkcyklar, är det framhjulet som driver. Ozon har optimerat motorn för att klara brantare backar än andra, upp till 20 grader anger de och när vi testar i Uppsala tappar den inte fart ens i Slottsbacken. Acceleration och toppfart på strax över 20 km/h är i gengäld som alla andra 

Från Uppsala mot världen

 I början av maj 2019 fanns ett hundratal blåa Ozons i Uppsala, ungefär lika många i Stockholm med fokus på Djurgården och Östermalm, och någon enstaka i t.ex. Märsta. Dessutom ett par stycken i Pamplona, men eftersom de var 0% laddade alla gånger vi kollade, så antar vi att de inte är för uthyrning nu utan en tidig signal om framtida expansionsplaner. 

I Stockholm tar Ozon en krona i startavgift, sedan 3.50 kronor per minut, men vid Bromma kostar den plötsligt 10 kronor att låsa upp, sedan 1.50 kronor per minut. Det senare är också priset i Uppsala. I Pamplona är kostnaden en euro i startavgift, 0.10 euro per minut. Ozon har i vart fall inte i nuläget förbetalda abonnemang, men man får gratisminuter när man värvar andra som börjar använda Ozon. 

På tio minuter får vi följande prisbild för de elsparkcykelsystem vi testat:

  • Ozon Stockholm: 1 kr + 10×3,50 kr = 36 kr 
  • Ozon Uppsala 10 kr + 10×1.50=25 kr 
  • Glyde: 5kr + 10×1,8=23 kr 
  • Voi: 10kr + 10×1,5 = 25 kr 
  • Tier: 10kr + 10×1,5 = 25 kr 
  • Lime: 10kr + 10×3 = 40 kr 

Efter 20 minuter är läget alternativen emellan ett helt annat, och flera av elsparkcyklarna börjar bli rätt dyra att använda.

  • Ozon Stockholm: 1 kr + 20×3,50 kr = 71 kr 
  • Ozon Uppsala 10 kr + 20×1.50=40 kr 
  • Glyde: 5kr + 20×1,8=41 kr 
  • Voi: 10kr + 20×1,5 = 40 kr 
  • Tier: 10kr + 20×1,5 = 40 kr 
  • Lime: 10kr + 20×3 = 70 kr 

Det pekar på att en låg startavgift bara är avgörande om man ska åka väldigt kort, annars är minutpriset avgörande, och då gäller det att hitta en Uppsala-Ozon om inte detta ska vara den dyraste av elsparkcyklarna. Å andra sidan är det också en av de bästa – och den enda du själv kan tjäna pengar med.
Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, juni 2019

Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem