Pris: Från 549 900 kr. Privatleasing från 4 990 kronor/månad, business lease från 4 590 kr/mån, förmånsvärde från 2 521 kr/mån
Motor: Synkron elmotor fram, framhjulsdrift, 160 kW/218 hk eller 125 kW/170 hk, max vridmoment 280/300 Nm från 0 r/m
Mått: L 447 cm, B 186 cm, H 157 cm, axelavstånd 278 cm
Vikt: Tjänstevikt 1 960 kg, maxlast ca 500 kg, släp 1 100 kg
Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 545 – 1 670 l
Kraftöverföring: framhjulsdrift, automat
Prestanda: 0–100 km/h 8.67.9sekunder, toppfart 150/170 km/h
Batteri: Litiumjon, 60/87 kWh med värme- och kylfunktion
Förbrukning: 16.4/16.8 kWh/100 km (WLTP)
Räckvidd: 429/619 km blandad körning (WLTP)
Laddtid: Snabbladdning upp till 150 kW 10-80 % 30 min, 22 kW destinationsladdning, 0-100% 3 h 10 min / 4 h 48 min,
Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP (2022). Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, krockkuddar sidokrockkuddar och sidokrockgardiner fram, knäkrockkudde för föraren, autostopp mm. 88% för skydd vuxna i bilen, 89% för barn i bilen, 77% för fotgängare, 85% för säkerhetsassistens
Garantier: Nybil 2 år, batteri 8 år / 16 000 mil
Årets Bil i Europa 2024 och en självklar finalist i Miljöbästa Bil. Men räcker det hela vägen?
Renault toujours
Det börjar bli en vana. Renault tog i november 2024 hem Årets Bil-utmärkelsen för sjunde gången, nu för Scenic. Med 58 motorjournalister från 22 länder är det ingen liten sak, och det är lätt att förstå vad juryn gick igång på. En hypermodern elbil i lagom storlek, till rimligt pris, dessutom med både fransk flärd och praktiska lösningar. Men vi låter oss inte duperas utan testar som vanligt.
Första intrycket är förvirrat för oss som växt upp med Renault Scenic. Vi minns den som en superpraktisk bil med nästan större mått på insidan än utanpå – så vann den också Årets Bil 1997 när den lanserades. Nya, femte generationens Scenic är istället en hel cocktail av designintryck, snygg men med så många vinklar att den ser lite krockskadad ut tills man inser att allt är avsiktligt. Och eftersom ingen vill ha en MPV längre, är detta en crossover eller liten SUV, men helt utan terrängegenskaper.
Spakar i överflöd
När allt fler tillverkare får kritik för att de flyttat in alla funktioner i pekskärmen för att spara pengar, har Renault gjort tvärtom. Den har fyra spakar bakom ratten, varav en för växelläge som på gammaldags bilar med rattväxel. I alla fall de första dagarna händer det för ofta att jag tar fel spak, och att sköta ljudanläggningen med en spak nere under ratten är inte optimalt. Därtill finns en mängd knappar på ratten, svåra att hålla isär i mörkret, men mycket kan också skötas med Googles assistent som utan problem förstår allt vi säger till den.
På ratten finns också en rund knapp för de olika körlägena, Comfort, Eco, Sport och individuell där jag kan kombinera ihop styrning från Sport med effektuttag från Eco. Skillnaden är inte enorm och eftersom Scenic inte är blixtrande snabb väljer jag ofta Sportläget, som i motsats till så många andra elbilar faktiskt är kvar efter att bilen startats om.
Förutom spakarna bakom ratten finns också rejäla paddlar för bromskraftsåterföringen, precis som jag vill ha det. Men inget läge är ren segling och inget är riktig enpedals-körning.
Instrumenteringen bestå av snyggt sammanfogade dataskärmar och är lättbegriplig, alla franska udda påfund är utrensade. En bra detalj är att räckvidden anges både exakt beroende på hur man kört på sistone, och i ett spann från motorväg till stadstrafik. Däremot är det inte så lätt att få fram aktuell förbrukningsinformation, men på mittkonsolen bedöms min körning ur eco-perspektiv med förbättringstips som dock uteblir om man kör rimligt effektivt.
Räckviddskungen
Vi är vana vid orealistiska locksiffror för räckvidden, men Scenic med stora batteriet gör drygt 60 mil på en laddning – på riktigt. Effektiv drivlina, inget fokus på maximala prestanda, lågt luftmotstånd och rimlig storlek på däcken är förklaringar. Också vintertid är räckvidden bland de absolut bästa, tack vare en effektiv värmepump.
Räcker 60 kWh och 40 mils räckvidd, kan du spara 100 000 kronor på priset, men vi råder er att ta stora batteriet både för att hålla räckviddsångesten på långt avstånd och för att ni kan förvänta er att få tillbaks pengarna när ni säljer. När det är dags att ladda, sitter uttaget på vänster framskärm, praktiskt när man ska köra fram till laddstolpen.
Batterierna kan CCS-laddas med upp till 150 kW, då går 10-80 procent laddning på 40 minuter eller gott och väl 20 mil på 20 minuters paus. Det är okej, men nu börjar vi vänja oss vid snabbare. Vid vanlig wallbox följer Scenic den fina traditionen från gamlingen Renault Zoe och kan laddas med 22 kW, dubbelt så snabbt som de flesta mycket dyrare elbilar. Laddningen kan jag kontrollera i appen, som också låter mig planera min rutt och då få tips på laddstopp.
Komfort i överflöd
Som förare är jag glad över att ratten har generös skjutmån i alla ledder och gillar faktiskt att stolen ställs in manuellt – inte ens i en elbil behöver allt vara elektriskt. Men trots att detta är toppmodellen Alpine är sätet inte sportigt skålat utan man sitter på snarare än i stolen. Jag har god kontroll över trafiken utom rakt bakåt, där bakrutan är väl liten.
I baksätet sitter två personer alldeles utmärkt med gott om plats i alla ledder, vilket är den stora skillnaden mot i övrigt relativt lika Renault Megane. Här finns ett jättebrett mittarmstöd med både mugg- och telefon- eller paddhållare, och dubbla USB-uttag. Måste någon sitta i mitten får hen däremot lida. Inredningen känns påkostad, med fina material – men har du småbarn så vill du nog skaffa överdragsklädsel. Som tillval finns ett glastak som sträcker sig över hela kupén och ger ljus och rymd, dessutom blir det mörkare eller ljusare med ettt knapptryck, utan gardin – imponerande.
Bagageutrymmet är jättestort, men dumt utformat med en väldigt hög tröskel att lyfta över och när baksätet fälls blir det inte platt. Inte heller går det att ta ut säten som i gamla Scenic, och praktiska småfack finns det inga – allt det som gjorde Scenic genial en gång i tiden är bortrationaliserat. Däremot är det utmärkt att sätet kan fällas 40-20-40, och i denna klass är det fortsatt inte självklart att man kan dra släp. Det kan Scenic, med upp till 1100 kilo på kroken. Det finns ingen frunk.
Bra köregenskaper, liten säkerhetsplump
En tjänstevikt på knappt två ton skulle för några år sne ha räknats som högt, men nu är det lättare än nästan alla konkurrenter. Det gör bilen rolig att köra, särskilt som Renault har hållit sig ifrån idiotin att sätta på gigantiska fälgar och hjul. Därmed blir Scenic inte lika stötig som många av konkurrenterna, men heller inte så mjuk som gamla tiders franska bilar.
Vi kör versionen med stora motorn och batteriet, det går också att spara pengar på att välja mindre av båda men vi vill nog ha alla hästkrafterna som erbjuds här. I tider där det skrivs mycket om tillverkare som backar från sina elbilsåtaganden är det roligt att Renault går all in med Scenic, som enbart finns som ren elbil.
Scenic har krocktestats med högsta betyg, men tyvärr är inte alla säkerhetssystem standard utan döda vinkel-varnare och assistentsystem som filhållare kostar 9 900 kronor extra – det är inte hela världen, men bra säkerhet ska inte vara tillval. I låg fart har bilen ett diskret summande ljud, där du kan välja mellan flera olika läten varav ett komponerats av syntlegendaren Jean-Michel Jarre.
Miljömässigt helhetstänk
Inga sällsynta jordartsmetaller har använts i batteri eller elmotor, och bilens kaross, axlar, textilier etc är till 37 procent återvunna. Till stor del är bilen gjord av aluminium vilket sänker vikten och inte bara är återvunnet utan kan återvinnas i all oändlighet. Glastaket består till 50% av återvunnet bilglas och batterierna kan bytas modulvis vilket gör ett högst eventuellt batteribyte ekonomiskt överkomligt – men garantierna är numera normala 8 år eller 16 000 mil, det som inträffar först.
Maxa modellen
Stora motorn och stora batteriet är det självklara valet, däremot är utrustningsnivån inte given eftersom redan basversionen Evolution är välutrustad och bekväm. Jag vill ta klivet till Techo för att få paddlarna för bromskraftsåterföring, men nästa steg till Esprit Alpine är mest kosmetiskt och ganska dyrt och man tappar lite räckvidd genom att fälgarna är större. Samma sak gäller toppversionen Iconic, men allt detta löser sig för den som tidigt skaffar en Scenic och då kan välja First Edition, vilket betyder långa utrustningslistan utan stora prislappen. Då får du en av de absolut bästa elbilarna just nu, en värdig vinnare av Årets Bil 2024 och en lågoddsare att gå riktigt långt i Miljöbästa Bil.
Vi gillar: Utmärkt räckvidd, hög komfort, god säkerhet, stora utrymmen, miljö-helhetstänk
Vi ogillar: Laddar inte jättesnabbt, bagageutrymmets utformning
Överväg också:
Tesla Y: Bästsäljaren, och inte utan anledning
Nissan Ariya: Koncernkollega, mer SUV:ig
Volkswagen ID4: Större och tyskare
Renault Megane e-Tech: Samma teknik, lite mindre, lägre pris
BYD Atto 3: Kines som är sämre men ibland också mycket billigre
Text och bild: Mattias Goldmann