Seaside Bike (elcykel)

Seaside Bike är en trehjulig lastcykel med steglös automatväxel. Hur står den sig mot konkurrenterna?

PrisFrån 46 995 kr
MåttL 217 cm, B 81 cm
ViktCa 60 kg
Maxlast180 kg

Seaside Bike är en trehjulig lastcykel av den klassiska modellen där lastutrymmet finns framtill på cykeln och hela lådan svängs för att styra cykeln. Detta är en av de ”lyxigare” trehjulingarna och det syns en del på designen men kanske mest i känslan. Cykeln känns mindre svajig och skramlig än en del enklare cyklar jag provat. Det låter kanske inte som en komplimang men den här konstruktionen, som delas av många modeller, är ganska stötig i sin natur. På annat än slät asfalt finns det därför sällan behov av ringklocka på trehjulingar men Seaside har lyckats bra med toleranserna. Hittar inte rätt ord för att beskriva känslan, det närmaste jag kommer är tight och det beskriver en positiv egenskap hos cykeln.

Med det sagt är modellen inte liten i sig utan har en stor rymlig låda med två bänkar och bälten för fyra barn. Den har också trappsteg utanpå lådan så barn enklare kan klättra i och ur lådan. Det underlättar för barnen och kanske minskar det slitaget om ekrar och skärmar slipper användas som stege. Jag gillar att det finns en låda under en bänk (där är också batteriet placerat) och att den andra bänken går att fälla upp för att få mer utrymme. Lösningen är ganska vanlig men det är bra att Seaside också använder den eftersom det gör lådan mer flexibel. Kapellet är ganska rymligt och har stora genomskinliga partier som ger barnen goda möjligheter att njuta av omgivningen.

Cykeln är tung att flytta stillastående men det märks inte så mycket under färd. Sittpositionen är upprätt och avslappnad. En detalj som skiljer från många trehjulingar är att det sitter 24 tums hjul fram, annars är det ofta 20 tum. Det skiljer lite vilka däck som går att få tag på i olika dimensioner men det finns ett stort utbud för bägge storlekarna. Ibland pratar cyklister om att större hjul ”sväljer” ojämnheter bättre och det låter rimligt, men det är svårt att avgöra vad som gör störst skillnad mellan hjulstorlek eller cykelns övriga komponenter och konstruktion. Min upplevelse är att den rullar något mjukare över ojämnheter än många cyklar jag testat med mindre hjul.

När vi kommer till drivlinan är det desto mer som sticker ut. Elassistansen sköts av en mittmonterad motor från Bafang som har gott om resurser för både backar och last. Den är inte så unik även om min uppfattning är att det hittills varit vanligast med Bosch, Shimano och Yamaha. När det gäller mittmotorer så är Bafang en stor leverantör av elassistans i världen och blir allt vanligare bland lastcyklarna. Däremot är remdriften som cykeln är utrustad med istället för kedja fortfarande ganska ovanlig, de stora vinsterna ska vara tystare gång och mindre underhåll. Det märks inte så mycket under ett test men jag kan tänka mig att många kan uppskatta att slippa smörja kedjan och en torr drivlina som inte kladdar ner byxor under cykling eller fingrar vid exempelvis däckbyte.

Till sist, den steglösa och automatiska växeln från Enviolo. Det här är ovant till en början, jag har testat det steglösa navet i en äldre variant men inte med automatik. Vi börjar med hur det fungerar med automatiken avstängd. För att ändra utväxlingen från lätt till tung används ett vred på styret. Eftersom det sker steglöst finns ingen display som visar en numrerad växel utan istället visualiseras en cyklist som har platt mark framför sig vilket motsvarar en tung växel för högre farter. Ju mer cyklisten sedan vrider reglaget så blir den tidigare platta marken en allt brantare backe som motsvarar en lättare utväxling som passar vid start, låga farter och uppförsbackar. Finurligt men det tar ändå förvånansvärt lång tid att tänka rätt när jag vill ändra utväxlingen. Tror inte det är systemets fel utan jag är nog bara för van med fasta växlar som motsvaras av en siffra. Som så ofta trillar polletten ner till sist och jag slipper vrida åt fel håll titt som tätt. 

Med en knapp slås den automatiska växlingen på och istället för den visualiserade cyklisten syns en skala och ett par pedaler på växeldisplayen. Skalan motsvarar en kadens, frekvens i trampandet, från låg till hög. Sedan försöker systemet anpassa utväxlingen så att cyklisten håller samma kadens oavsett hastighet. Jag gillar det, för mig som har en specifik kadens jag försöker hålla från träningscyklingen är det bekvämt men ovant. Egentligen är det enkelt, välj hur snabbt du vill veva på fötterna och glöm sedan bort att det finns ett växelreglage. I kombination med elassistansen tycker jag att systemet lyckas bra med följsamma justeringar. Jag vet från tidigare erfarenheter att detta inte passar alla. För en del cyklister är det en del av upplevelsen och cykelkänslan när det blir tyngre och kadensen sjunker i en uppförsbacke eller att vispa maräng med fötterna i en nedförsbacke och den dimensionen försvinner med automatväxel.

En av systemets nackdelar, precis som vanliga navväxlar, är förlusterna som gör att det känns tyngre att trampa än utanpåliggande växlar. Min uppfattning är att det är helt försumbart med bra elassistans men väldigt svettigt om batteriet tar slut. Tillsammans med cykelns vikt så är det inget ekipage jag vill ta mig en längre sträcka på för egen maskin.

Magnus Hellstrand

Vi gillar:

  • Steglös växling
  • Stort lastutrymme

Vi ogillar:

  • Vikten

Överväg också:

  • Cargobike Delight
  • Ecoride Loader

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem