Smart #3

Smart blir bara större och större, men kunderna tycks vara med på noterna – trean säljer betydligt bättre än den mindre ettan. Är den ett bättre val? Vi testar!

Pris: Pure 429 900 kronor, Pro + 49 900 kr, företagsleasing 5 295 kr/mån

Mått: Längd 440 cm, bredd 184 cm, höjd 156 cm, axelavstånd 275 cm

Vikt: Tjänstevikt från 1910 kg, maxlast ca 400 kg, släp 1600 kg

Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 370 liter, 1160 l med fällt baksäte, 15 liter frunk 

Kraftöverföring: Motor bak och bakhjulsdrift eller 

Motor: Permanent synkron, 200 kW/272 hk max vridmoment 343 Nm

Prestanda: 0–100 km/h 5.8 sekunder, toppfart 180 km/h

Batteri: Ncm, 66 kWh (62 tillgängliga)

Snabbladdning likström max 150 kW, 10-80% 30 min, ombordladdning 22 kW

Förbrukning: 16.8 kWh/100 km

Räckvidd: 435 km (WLTP)

Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP (2023). Vuxna i bilen 90 %, barn i bilen 86 %, oskyddade trafikanter 85 %, säkerhetssystem 84 %.

Garantier: Rostskydd 12 år, batteri 8 år/200 000 km (kapacitet minst 70%), fordonsgaranti 2 år

Karossform med ambitioner

SÅ trött jag är på coupé-crossovers, där tillverkaren tryckt till en SUV så att den blir mindre praktisk och inte gjort ett dugg för att den ska bli mer njutbar. Vid en första anblick kan Smart 3 tyckas vara just detta; en Smart 1 som plattats till uppifrån. Men hjulbasen är förlängd, taklinjen och fjädringen sänkt och både front och akter är ändrade. Det funkar bra för mig; Mercedes som ansvarar för designen har gjort ett bättre jobb här än med sina egna SUV-kupéer. 

Inredningen är i princip samma som i Smart ett, vilket inte är ett dåligt betyg – vi kommer nyss från Volvo EX30 som har samma plattform men inte känns alls lika ombonad. Framstolarna manövreras elektriskt, inklusive svankstödet, och ratten ställs in i alla ledder, så det är lätt att hitta en körställning att trivas med. I baksätet finns gott om plats i alla ledder, också uppåt vilket delvis beror på att glastaket inte har någon utrymmeskrävande gardin utan är tonat och isolerat för att inte släppa in för mycket ljus och värme. Som många andra kinesiska bilar så är det på bekostnad av bagageutrymmet som är på gränsen till för litet för en familj på resa. Märkligt nog går inte baksätet att dra framåt för att öka utrymmet, vilket man kan i Smart 1. Under motorhuven finns en helt meningslös frunk på 15 liter vilket knappt räcker för laddsladden. 

Hur kör du?

På motorvägen kopplar jag in den adaptiva farthållaren som tillsammans med filhållaren ska göra körningen vilsam. Så blir det inte alls; passagerarna klagar på att acceleration och inbromsning är ryckig och tycker att jag svänger ryckigt. Dessutom bromsar bilen in för påhittade förändringar av fartgränsen eftersom skyltavläsaren är helt undermålig. Det blir till att stänga av systemen och köra helt manuellt för att få lugn och ro i bilen.

Smart 1 testade vi i toppversionen Brabus med dubbla elmotorer på totalt 428 hästar. Trean är i den mer måttliga mellanversionen, som med sina 272 hästar är alldeles tillräckligt snabb i alla lägen. En liten nackdel är dock att vi nu bara har en motor och bara drivning på bakhjulen, men förutom möjligen i ishalka räcker det gott och vikten är 100 kilo lägre. Jämfört med ettan har trean lite hårdare fjädring vilket inte behövdes, för detta är inte en sportbil. Hela bilen känns solid vilket också det höga betyget hos Euro NCAP bekräftar.

Vad vill geparden?

Smart har inte riktigt fått till mixen mellan pekskärm och traditionella knappar och spakar; mycket av det man vill åt snabbt ligger i undermenyer vilket vore godtagbart om röstkommandot funkade klanderfritt men det vilar sig mestadels i form. Det finns en gepard i pekskärmens nedre hörn jag tänker ska hjälpa mig, men den tycks bara finnas där för att roa mycket små barn. Både Androids och Apples fordonskoppling funkar nu, efter en over-the-air-uppdatering. 

Tyvärr används skärmen också för att ställa in bromskraftsåterföringen, dumt eftersom jag vill kunna ändra den snabbt. En slags tröst är att lägena inte gör så stor skillnad; det finns medium och hög återföring och med en särskild pushknapp också ett S-läge som innebär att jag i princip kan köra enbart med gaspedalen. Det går också att ställa in hur trög styrningen ska vara, men skillnaden är minimal och man kan utmärkt låta den stå på auto. Körlägena ställs istället in med en knapp längst till höger på instrumentbrädan, i eco-komfort-sport, med begränsade skillnader vilket minskar irritationen över att bilen varje gång startar i komfortläget oavsett hur ofta jag insisterar på att köra i eco. 

Snålare kan ni

Trean är en smula större och tyngre än ettan, men luftmotståndet är lägre så förbrukningen är ungefär den samma. Vi snittar 1.7-1.8 kWh per mil, vilket är ungefär vad Mercedes allra största elbilar behöver – inte mycket av Mercans besparande teknik har fått hänga med i Smarten. Det gör också att basversionens batteri på blott 47 användbara kWh är för litet, testbilens större på 64 kWh är det man vill åt. Som bonus laddar det lite snabbare, med upp till 150 kW, vilket verkligen uppnås när batteriet är förvärmt och då är det 80% fulladdat på under halvtimman. Dessutom klarar stora batteriet 22 kW trefas växelström från laddstolpen vilket förvånansvärt få elbilar klarar.

Ladduttaget är på vänstra bakflygeln, ingen favoritplacering för mig eftersom man då måste backa in till de flesta laddarna, men 360-kamera underlättar. 

Gyllene medelvägen

Trean kostar lite mer än ettan, men är snäppet större och känns som en mer exklusiv bil – om än ännu längre ifrån det ursprungliga Smartidealet. Välj det stora batteriet men inte de dubbla motorerna och avstå från Brabus-överdrifterna – och ge trean en chans innan du slår till på en Volvo EX30, som den ju delar teknik med. Men det är mycket möjligt att du väljer bort Smart för att den inte är tillräckligt smart, med irritationsmoment i förarmiljön, missar i körhjälpssystemen och litet bagageutrymme.

Vi gillar: Komfortabel, rymligt baksäte, laddar snabbt, hög säkerhet

Vi ogillar: Irriterande teknik, missar i körhjälpssystem, litet bagageutrymme

Överväg också:

  • Smart 1: Samma grund, mer kompakt, billigare
  • Volvo EX30: Samma grund, annat utförande, högre pris
  • Volkswagen ID3/Cupra Born: Golf som elbil men med avskalat inre
  • MG4: Kanske bästa folkelbil nu, offensivt prissatt
  • Tesla 3: En storlek större, men basversionen är billigare än Smarts toppversioner

Mattias Goldmann

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem