Smart ebike

En av de coolaste elcyklarna på marknaden, därtill ett tekniskt vidunder. Men i slutändan en dyr besvikelse, rapporterar Mattias Goldmann

  • Pris: 26 460 kr
  • Motor: 250 W, 35 Nm vridmoment
  • Toppfart: 25 km/hRäckvidd: Upp till 100 km, ca 80 km i test
  • Växlar: 3 Sram I-motion
  • Batterikapacitet: 48 V, 8.4 Ah, litium-jon, 423 WhLaddtid: 5-6 timmar
  • Vikt:26.1 kg, varav 3.3 kilo batteri
  • Mått: Totallängd 174 cm, höjd till styret 99 cm, axelavstånd 108 cm
  • Hjul: 26 tum
  • Max totalvikt: 140 kg, varav 15 kg på pakethållaren (extrautrustning)
  • Garanti: 2 år för mekanik, 500 laddcykler för batteriet med minst 80% kapacitet 

Alltfler biltillverkare intresserar sig för cyklar, en marknad som växer mycket snabbare än biltillverkningen. Och elcyklarna är den mest logiska undermarknaden, för de kan locka även vanebilister att ta till tramporna och har därmed en naturlig plats i bilhandeln. För trampa måste man, annars skulle detta tekniskt sett inte vara en elcykel utan en moped. Många elcyklar marknadsförs  mot äldre personer, kanske överviktiga med onda knän. Inte Mercedes-ägda Smart, den ska vara en del av yngre människors aktiva livsstil.

Elcykel från födseln

Att detta är en elcykel från början märks direkt. Batteriet är snyggt inbakat i ramen, därtill på en plats som ger både låg tyngdpunkt och stabilitet i längsled. Framljuset är inbyggt i styret och baklyset i bakskärmen. Allt är snyggt och ser high-tech ut; detta är den första elcykeln jag känner mig cool på. Designen har sina nackdelar dock; det finns inte riktigt plats att fästa en flaskhållare på ramen och det är svårt att hänga upp cykeln på en hållare för en bil. 

26 tumshjul gör att man sitter ganska lågt, och gör cykeln smidig i stadstrafik. Men i kombination med att ramen bara finns i en storlek betyder det att man inte får vara alltför storväxt om man vill cykla Smart. Att höja sadeln är lätt, styret desto svårare och det gör att jag på knappt 180 cm är ungefär maxlängd för cykeln. Pedalerna ser klumpiga ut, men att de är stora gör att mer kraft överförs, de har dessutom bra grepp och inbyggda reflexer. Smart har 180 mm hydrauliska skivbromsar fram och bak med väldigt bra bett. Den har ingen fjädring vilket i kombination med den höga vikten och de små och smala däcken gör att det blir en stötig färd. Det förstärks av en hård och smal sadel, medan handtagen på styret är sköna att hålla i. Ringklockan är snygg men sönder redan vid leverans, otur förstås men antyder att den inte är särskilt hållbar. 
Rejäla stänkskärmar av mattsvart plast både fram och bak är standard, med inbyggt LED-lyse i bakskärmen, medan LED-lampan framåt är inbyggd i styret. Smart rekommenderar att lamporna alltid är på – förbrukningen är så liten att räckvidden inte påverkas. 
Smart har ram i aluminium, men all avancerad teknik väger, hela 27 kilo är rejält mycket och jag märker snabbt hur mycket jag faktiskt baxar en cykel upp och ner för trappor och liknande. Ännu mer med denna cykel än med min vanliga – vem vågar lämna 25 000 kronorscykeln ute? Visserligen kan cykeln inte användas utan displayen som jag enkelt tar av och lägger i fickan – men vet alla tjuvar det?

Motorn sitter i bakre hjulnavet och driver bakhjulet, till skillnad från många andra elcyklar. Det är mer cykellikt, minskar risken för hjulspinn i lösgruset när man startar och gör att styrningen inte blir så tung. Istället för kedja har Smart remdrift. Det är underhållsfritt, håller dubbelt så länge som en kedja, oljar inte ner kläderna och minskar överföringsförlusterna, men innebär också att Smart inte godkänns för att användas i snö, slask, lera och is. Inte heller får den användas i temperaturer under tio minusgrader. 
Det finns tre växlar, vilket är mycket ovanligt för en remdriven cykel. Växlarna, av typen Sram I-motion, sköts med ett vred på höger styrhandtag, och växelbytet sker inuti bakhjulsnavet. Men bara tre växlar betyder att det inte finns någon växel för riktigt branta backar. 

Fyra lägen framåt, fyra bakåt

Stödet från elmotorn kan ställas in i fyra lägen. Det lägsta läget rekommenderas för vanlig körning men det är för klent så jag kör alltid på tvåan eller trean, fyran i branta uppförsbackar. Det finns också ett neutralläge, där batterierna inte hjälper till, och då man fullt ut inser hur tung cykeln är.
Därtill finns fyra lägen bakåt, Smart har nämligen – vilket är mycket ovanligt för elcyklar – bromskraftsåterföring. De fyra återföringslägena är till för när man rullar ner för backe och vill ha ”motorbroms”. Farten minskar och batteriet fylls på, vilket det också gör om man bromsar med främre handbromsen, så. Det enda tillfället när återföringen inte funkar är när batteriet är så fullt att det inte kan ta emot någon extra energi. Teoretiskt kan man också aktivt ladda batterierna under cykling, genom att slå på ett av återföringslägena och trampa på. Då blir det som tyngsta läget på en motionscykel och man blir omcyklad av alla. 

Byte av läge sker med knappar på instrumentpanelen, lite för små för att hanteras med handskar och dumt placerade mitt på styret, så att jag måste både flytta handen och blicken för att byta. I framtida elcyklar har Smart dock flyttat detta till styrhandtagen, där det borde suttit från början. 
Smart varnar för att använda bromskraftsåterföringen när det är halt eftersom man kan få sladd – det undviks genom att bara bromsa med bakhjulet, vilket normalt är en dålig idé. Någon fotbroms finns inte.
Elmotorn och bromskraftsåterföringen träder in smidigt, utan det ryck som många andra elcyklar har. Toppfarten på el är 25 km/h, så ser elcykellagen ut, snabbare än så och man får trampa själv – och det är tungt. I motsats till många andra cyklar som slår av-på-av ganska osnyggt när man pendlar kring 25 km/h, så minskas elkraften successivt när toppfarten närmas. Accelerationen är god men inte fantastisk, det ska bli spännande att testa den trimmade Brabus-versionen, men även den har förstås samma lagstadgade toppfart.
Både remdriften och elmotorn är väldigt tysta, dock låter cykeln en del när jag rullar frihjul. 

Räckviddsångest

Räckvidden anges till upp till tio mil. Som allra bäst kommer jag åtta mil, men då cyklar jag försiktigt och bara på läge ett, det svagaste. När jag cyklar som jag vill, snittar drygt 18 km/h och maxar elkraften i backarna, men ändå ser till att återföra bromskraften när det är läge för det, blir räckvidden dryga tre mil. För mig betyder det laddning varannan dag och räckviddsångest om jag cyklar någon oplanerad sträcka – cykeln är så tung och trög utan batterikraft att man absolut inte vill bli stående utan laddning.

Batteriet laddas ur ett vanligt uttag, men adaptern är klumpig och tung, så man tar inte gärna med sig den i ryggsäcken. Laddning kan ske med batteriet kvar i ramen eller genom att ta loss batteriet och ta med det in i lägenheten. Det är lätt att ta loss batteriet, efter att först ha låst upp det med en nyckel, men konstruktionen är dum; cykeln lutar till vänster på sitt stöd och batteriet ramlar ut åt samma håll när jag låser upp. Att förhindra det kräver helst tre armar eller åtminstone att man har båda händerna fria. Den tunna plastkanten som ska ge en snygg övergång till cykelns ram bryts omgående av. Att sätta fast batteriet igen går lika lätt. 
Batteripacket väger drygt tre kilo och kan lätt stå i hallen. Det betyder också att själva cykeln kan stå ute när det är kallt; batteriet bör däremot inte vara ute om det blir kallare än -10, och man bör inte heller börja ladda det förrän det uppnått rumstemperatur, vilket är lite omständligt. 
Ur ett vanligt uttag ska det ta fem timmar att ladda fullt, hos mig tar det sex och en halv.Snabbladdning finns inte. Batteriet lyser orange när det laddar, grönt när det är fulladdat. Det piper högt vid tre tillfällen när laddningen börjar, irriterande om man t.ex. kommer hem sen och sätter på laddningen när andra sover.
För att skydda batterierna finns ett ”deep sleep”-läge som aktiveras när cykeln inte använts på mer än två månader, eller när batterikapaciteten sjunker under 10 procent. Smart garanterar bara att batterierna ska klara 500 laddcykler, vilket om cykeln används året runt och laddas varannan dag betyder knappt tre år. Det är för klent för en så dyr cykel.
Flera gånger när batteriet är nyladdad stängs det oförklarligt av efter några minuters färd, efter en undulatliknande vissling. Det går visserligen att slå på batteriet igen under färd, men det tar ett par sekunder och eftersom cykeln är så tung blir det direkt farligt om detta händer mitt i trafiken.

Billig display

I mitten av styret finns en löstagbar display som visar vilket elläge jag kör i, hur mycket batterikraft som finns kvar, hur långt jag kört, aktuell hastighet och snittfart. Med svarta siffror på grå bakgrund ser det ut som en gammaldags digitalklocka och känns billigt. Jag skulle önska mer detaljerad information om hur mycket kräm det finns kvar i batteriet, samt info om momentan och snittförbrukning av el. Det vore också spännande att kunna ladda ner informationen, till exempel till en app, vilket många elbilar har. 
Som tillval kan man ovanför den lilla displayen ha en mobilhållare, smart om man t.ex. vill ha på sin navigator. Dessutom kan mobilen laddas under färd. 

För lite vill-ha, för mycket pengar

Smart ingår i Mercedes-koncernen och det märks på hur man kan extrautrusta cykeln för åtskilliga tusenlappar till. Pakethållare kostar någon tusenlapp extra, liksom den matchande hjälm med rött ljus bakåt jag använder. Det finns också specialframtagna regnkläder, cykelväska och mycket annat. Mest av allt gillar jag dock det supersnygga, matchande låset som fälls ihop och fästs på ramen när det inte används. 
Alla gånger jag sett Smarts elcykel på mässor och på nätet har jag fyllts av ha-begär. Men ett par veckor med cykeln har mildrat begäret väsentligt. 25 000 kronor är alldeles för mycket för den här cykeln, som är för tung, har för många småmissar, känns billig i vissa delar och har en för klen räckvidd. Dessutom blir säsongen i Sverige kort om man följer instruktionsboken och inte använder cykeln i halka eller minusgrader. 
Till slut avstår jag från cykeln och vågar inte hoppas på den ens som begagnad eftersom batterierna har så kort livslängdsgaranti. Jag nöjer mig med låset.

Gillar: 

  • Snygg
  • Bromskraftsåterföring
  • Effektiva bromsar

Ogillar: 

  • Dyr
  • Tung
  • Kort räckvidd
  • Billig display
  • Skumpig färd
  • Kort batterigaranti
  • Låg toppfart (som alla elcyklar)

Text och Bild: Mattias Goldmann, okt 2014

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem