Suzuki S-Cross CNG
Gasbilsmarknaden är svajig; bästsäljaren Volkswagen Passat läggs ner och reglerna för beskattning gäller bara nästa år ut. Därför är det extra roligt att välkomna en helt ny gasmodell, till på köpet fyrhjulsdriven och delvis svensk!
|
Gassatsning
Full gas
Motorn är i princip orörd jämfört med normalversionen, en fyrcylindrig motor som när den drivs med bensin ger 120 hästar, på gas 108. Den har inte mycket till vridmoment så den femväxlade lådan får användas rätt flitigt – ett gott argument för att välja automaten eller CVT-lådan, som dessutom faktiskt är något snålare. I motorvägsfart söker man förgäves efter den sjätte växeln, som skulle ha fått ner motorvarvet och förbrukningen.
Alla gasbilar på marknaden startar på bensin, den stora skillnaden är hur snabbt de ställer om till gas och här har KonveGas verkligen gjort ett bra arbete. Redan vid 25 graders motortemperatur byter motorn till gasdrift, och om motorn är varmare än femtio grader från start – till exempel med en motorvärmare – så startar den på gas. Tekniken funkar tillsammans med Suzukis stopp-start-system, så att bilen direkt går igång på gas efter att man stannat vid rödljuset. Gassystemet är testat och certifierat för temperaturer ned till -40 grader, vilket långt ifrån alla gasbilar är – S-Cross är alltså bättre anpassad för norra Sverige än de flesta gasbilar. Det är också mer avancerad teknik än KonveGas använt i tidigare konverteringar, bl.a. åt Ford, där det knäppt och susat lite när motorn ställt om mellan bränslena. Nu märks inget sådant alls och i motorrummet ser allt väldigt prydligt och proffsigt ut.
Om gasen tar slut under körning, kopplas bensinen in automatiskt, som på alla andra gasbilar. Bensintanken är orörd, vilket ger en stor total räckvidd, vilket är viktigt i regioner där gasen inte är så väl utbyggd, och vilket borde hjälpa till att hålla andrahandsvärdet relativt högt. Tyvärr är bilen märkbart slöare på gas än bensin, så när den långa lastbilen ska köras om hjälper det att tillfälligt ställa om till bensin. Det sker med ett enkelt knapptryck och omställningen sker direkt och ljudlöst.
Vi lyckas inte mäta förbrukningen ordentligt, eftersom färddatorn bara är kalibrerad för bensin och olika tryck på olika gasmackar gör att det inte går att dividera tankade kilon med körda kilometer. Men snittet landar på kring fem kilo per hundra kilometer, i en mix av snabb motorväg, landsväg och lätt terrängkörning – fullt godkänt och ett gott betyg åt konverteringen.
Crossover
Utrymmena är goda både fram och bak, även om mittplatsen i baksätet tydligt är en reservplats. Baksätet är ganska platt vilket gör det lite mindre bekvämt att sitta i, men ökar bagageutrymmet när det fälls. Bagageutrymmets golv har höjts sju centimeter för att få plats med gastankarna, vilket också betyder att lasttröskeln nu är rätt hög, men utrymmet är fortfarande fullt respektabelt – större än i motsvarande halvkombibilar. En barnvagn ryms utan vidare och det är med god marginal ståhöjd för shoppingkassarna. Lastförmågan har minskat med 100 kilo för att hålla sig inom samma totalvikt som för bensinversionen. Det betyder också att varken fjädring eller stötdämpning är förstärkta, det anses helt enkelt inte behövas.
Förarmiljön är lättbegriplig, allt sitter där man tänker sig och instrumenten är av konventionellt slag. Ratten är ställbar i alla ledder, knapparna är inte onödigt många och det mesta är rejält tilltaget – jag får känslan av att bilen går att köra i arbetshandskar och gummistövlar.
Eftersom gaskonverteringen gjorts utanför Suzuki-fabriken, är också gasmätaren efterhandsmonterad, en liten rektangel till vänster om ratten med fem dioder. En lysande diod visar 10% gas kvar, två 25% och så vidare upp till full tank. Här kan man också manuellt ställa om till bensindrift, vilket man tyvärr är sugen att göra när det är dags att köra om lastbilen.
Hög säkerhet utan spets
När det gäller säkerhetssystem är det dock mestadels streck i Euro NCAP:s protokoll. Inget autostopp, ingen vingelvarnare, inte heller adaptiv farthållare. Visst finns antisladdsystem och låsningsfria bromsar, men det kräver ju EU numera av nya bilar. Motlutskontroll är också nästna självklart för en ny bil.
Gaskonverteringen är gjord enligt EU-norm ECE R115, som garanterar att säkerheten är samma som för bensinbilen. Serviceintervallerna är de samma som för bensinversionen, det enda som tillkommer är tändstiftskontroll var 3000:e mil och kontroll av gasfiltret.
Ingen off-road
Framhjulsdrivna S-Cross låtsas inte vara en terrängbil; inga fula plastsjok, hasplåtar eller liknande. Markfrigången är något högre än för en vanlig familjebil, men det är allt. Den högre tyngdpunkten märks inte alls när bilen körs; den kränger inte och vägegenskaperna är fortfarande goda. Styrningen är direkt, fjädringen lagom hård utan att bli stötig. Växellådan har alltså bara fem lägen och de är lite tröga att få, särskilt backen.
Lågpris
Men Suzukis trumfkort är fyrhjulsdriften, som ingen annan erbjuder i kombination med gasdrift och som knappast går att få under kvartsmiljonen oavsett drivmedel. Kliv upp till utrustningsnivå Exclusive och du får två-zons luftkonditionering, dimljus fram och bak, takreling och nyckelfritt startsystem – fortfarande ingen överdådig lyx men det märks också på prislappen. Toppversionen High Executive är fullpackad med prylar, men det passar bilen dåligt och gör att man stör sig mer på billig hårdplast och andra enkla lösningar.
Alla drivlinor, alla utrustningsalternativ, alla färger och hos alla återförsäljare – den som vill ha S-Cross som gasbil har ingen inskränkt valfrihet. Leveranstiden är två till fyra veckor extra; inte oöverkomligt. Om politikerna mäktar med att ge långsiktiga, klimatbaserade regler för förmånsbeskattning, fordonsskatt och bränslebeskattning, så blir biogasen åter mer intressant och då sitter Suzuki på en vinnare, helt utan konkurrens i sitt segment. Då blir nog kalkylen på 300-400 gasbilar per år i underkant och Suzuki blir det märke i Sverige med högst andel gasbilar.
Vi gillar:
- Effektiv gasmotor
- Lågt pris
- Ensam att kombinera gasdrift med fyrhjulsdrift
- Goda vägegenskaper
Vi ogillar:
- Lite slö
- Säkerhetsutrustning kostar extra
- Bagageutrymme något inskränkt
- Viss plastighet
Överväg också: Begagnad Subaru Forester gas, VW Golf Sportcombi gas,
Text och bild: Mattias Goldmann, juni 2015