Suzuki S-Cross CNG (gas) – jun 2015

Suzuki S-Cross CNG

Gasbilsmarknaden är svajig; bästsäljaren Volkswagen Passat läggs ner och reglerna för beskattning gäller bara nästa år ut. Därför är det extra roligt att välkomna en helt ny gasmodell, till på köpet fyrhjulsdriven och delvis svensk!

  • Pris: Från 211 900 kr inkl moms (2WDComfort), till 285400 kr (4wd CVT High Executive)
  • Miljöklass: Euro 6
  • Förbrukning: Blandad körning 5,4 liter/3,6 kg per 100 km, landsväg 4,8l/3,2 kg, stad 6,6 l/4,5 kg
  • Klimatpåverkan: 103-107 g CO2/km (certifieringsgas), 65 g för fordonsgas (svensk mix),12 g för biogas, 125-127 g för bensin
  • Förbrukning: Blandad körning: 5.5-5.7 liter bensin/100 km, avser bensinversion
  • Räckvidd: 315-330 km på gas, 850 km på bensin
  • Tank: 14 kg gas, 48 l bensin
  • Motor: Bensin/CNG 1 586 cm3, vidbensindrift 88 kW/120 hk vid 6000 r/m, max vridmoment 156 Nm vid 4 400 r/m, vidgasdrift 108 hk.
  • Mått: L 430 cm, B 177 cm, H 157 cm, axelavstånd 260 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 1 262 kg, maxlast 468 kg, släp 1 200 kg
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 345/780l
  • Kraftöverföring: Framhjulsdrift ellerfyrhjulsdrift, femväxlad manuell låda, automat eller CVT
  • Prestanda: 0–100 km/h 11-14 sekunder,toppfart 165-180 km/h beroende på version
  • Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP (gäller bensin/dieselversion). Antisladdsystem, låsningsfria bromsar och sjuairbags standard.
  • Garantier: Nybil 3 år (förlängningsbar motmerkostnad), rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, Assistans 3 år
  • Förmånsvärde: Från 949 kr/mån till 1 178 kr/mån (55% marginalskatt)
  • Miljöförmåner: 40% reducerat förmånsvärdet.o.m. 2016, fordonsskattebefriad 5 år, gratis parkering i vissa kommuner

Gassatsning

När Suzuki fick ny importör år 2008 beslutade man sig för att satsa mer på offentlig sektor, som efterfrågade billiga, bränslesnåla bilar, ofta med fyrhjulsdrift. För något år sedan började kommunerna alltmer efterfråga ”fossilbränsleoberoende” bilar, vilket Suzuki inte hade att erbjuda. Tillsammans med Växjöbaserade 2030-partnern KonveGas har man därför nu tagit fram en rad gasversioner av småbilen Swift och crossovern S-Cross, där det unika är att gasdriften går att kombinera med både fram- och fyrhjulsdrift och med alla växellådsalternativ. Totalt erbjuds tretton modellversioner i CNG-utförande. Tekniken kommer från italienska Landi Renzo, som har verksamhet i mer än 50 länder och bland annat levererar komponenter till GM. 

Full gas
Tre gastankar av stål ligger i bagagerumsgolvet, där reservhjulet och det dolda extrautrymmet annars funnits. Det är väl skyddat från salt och stenskott från vägen och betyder att markfrigången är samma som för bensinversionen. För den som verkligen behöver en lång räckvidd på gas kan gastankarna ersättas med komposittankar av större diameter, på bekostnad av bagageutrymmet och förstås till extra kostnad. Oavsett antal gastankar är bensintanken intakt och den totala räckvidden därmed lång. Tankarna har tjugo års garanti.

Motorn är i princip orörd jämfört med normalversionen, en fyrcylindrig motor som när den drivs med bensin ger 120 hästar, på gas 108. Den har inte mycket till vridmoment så den femväxlade lådan får användas rätt flitigt – ett gott argument för att välja automaten eller CVT-lådan, som dessutom faktiskt är något snålare. I motorvägsfart söker man förgäves efter den sjätte växeln, som skulle ha fått ner motorvarvet och förbrukningen. 

Alla gasbilar på marknaden startar på bensin, den stora skillnaden är hur snabbt de ställer om till gas och här har KonveGas verkligen gjort ett bra arbete. Redan vid 25 graders motortemperatur byter motorn till gasdrift, och om motorn är varmare än femtio grader från start – till exempel med en motorvärmare – så startar den på gas. Tekniken funkar tillsammans med Suzukis stopp-start-system, så att bilen direkt går igång på gas efter att man stannat vid rödljuset. Gassystemet är testat och certifierat för temperaturer ned till -40 grader, vilket långt ifrån alla gasbilar är – S-Cross är alltså bättre anpassad för norra Sverige än de flesta gasbilar. Det är också mer avancerad teknik än KonveGas använt i tidigare konverteringar, bl.a. åt Ford, där det knäppt och susat lite när motorn ställt om mellan bränslena. Nu märks inget sådant alls och i motorrummet ser allt väldigt prydligt och proffsigt ut.

Om gasen tar slut under körning, kopplas bensinen in automatiskt, som på alla andra gasbilar. Bensintanken är orörd, vilket ger en stor total räckvidd, vilket är viktigt i regioner där gasen inte är så väl utbyggd, och vilket borde hjälpa till att hålla andrahandsvärdet relativt högt. Tyvärr är bilen märkbart slöare på gas än bensin, så när den långa lastbilen ska köras om hjälper det att tillfälligt ställa om till bensin. Det sker med ett enkelt knapptryck och omställningen sker direkt och ljudlöst. 

Vi lyckas inte mäta förbrukningen ordentligt, eftersom färddatorn bara är kalibrerad för bensin och olika tryck på olika gasmackar gör att det inte går att dividera tankade kilon med körda kilometer. Men snittet landar på kring fem kilo per hundra kilometer, i en mix av snabb motorväg, landsväg och lätt terrängkörning – fullt godkänt och ett gott betyg åt konverteringen.

Crossover
S-Cross är den nya typen av svårdefinierad bil som varken är en vanlig halvkombi eller en SUV, en crossover helt enkelt, ungefär som Nissan Qashqai. Jämfört med en Golf eller liknande är denna en decimeter högre, varav en del finns under golvet, så att markfrigången ger en svag terrängbilskänsla, en del finns i kupén som därmed är luftig runt huvudet.

Utrymmena är goda både fram och bak, även om mittplatsen i baksätet tydligt är en reservplats. Baksätet är ganska platt vilket gör det lite mindre bekvämt att sitta i, men ökar bagageutrymmet när det fälls. Bagageutrymmets golv har höjts sju centimeter för att få plats med gastankarna, vilket också betyder att lasttröskeln nu är rätt hög, men utrymmet är fortfarande fullt respektabelt – större än i motsvarande halvkombibilar. En barnvagn ryms utan vidare och det är med god marginal ståhöjd för shoppingkassarna. Lastförmågan har minskat med 100 kilo för att hålla sig inom samma totalvikt som för bensinversionen. Det betyder också att varken fjädring eller stötdämpning är förstärkta, det anses helt enkelt inte behövas. 

Förarmiljön är lättbegriplig, allt sitter där man tänker sig och instrumenten är av konventionellt slag. Ratten är ställbar i alla ledder, knapparna är inte onödigt många och det mesta är rejält tilltaget – jag får känslan av att bilen går att köra i arbetshandskar och gummistövlar. 

Eftersom gaskonverteringen gjorts utanför Suzuki-fabriken, är också gasmätaren efterhandsmonterad, en liten rektangel till vänster om ratten med fem dioder. En lysande diod visar 10% gas kvar, två 25% och så vidare upp till full tank. Här kan man också manuellt ställa om till bensindrift, vilket man tyvärr är sugen att göra när det är dags att köra om lastbilen.

Hög säkerhet utan spets
S-Cross fick 2013 toppbetyget fem stjärnor hos Euro NCAP, alltså efter att kriterierna skärptes (den heter SX4 i testet, liksom föregångaren, men det är samma bil). Betyget för skydd av vuxna är höga 92%, bland annat på grund av krockkuddar på alla håll inklusive för förarens knän, för skydd av barn är betyget 80% och för fotgängarskydd 72%. Det sistnämnda är bra för en SUV-liknande bil. 

När det gäller säkerhetssystem är det dock mestadels streck i Euro NCAP:s protokoll. Inget autostopp, ingen vingelvarnare, inte heller adaptiv farthållare. Visst finns antisladdsystem och låsningsfria bromsar, men det kräver ju EU numera av nya bilar. Motlutskontroll är också nästna självklart för en ny bil.

Gaskonverteringen är gjord enligt EU-norm ECE R115, som garanterar att säkerheten är samma som för bensinbilen. Serviceintervallerna är de samma som för bensinversionen, det enda som tillkommer är tändstiftskontroll var 3000:e mil och kontroll av gasfiltret.
 
Ingen off-road
Testbilen är framhjulsdriven, som så många andra crossovers, men Suzuki erbjuder S-Cross med ganska avancerad fyrhjulsdrift till en merkostnad av ungefär 15 000 kronor. Även gasversionen finns som fyrhjulsdriven, vilket ingen annan gasbil har, och få miljöbilsklassade fordon över huvud taget. Detta bör kunna öppna många marknader, inte minst hos kommuner och elbolag i norra Sverige som ser fyrhjulsdrift som viktig. 

Framhjulsdrivna S-Cross låtsas inte vara en terrängbil; inga fula plastsjok, hasplåtar eller liknande. Markfrigången är något högre än för en vanlig familjebil, men det är allt. Den högre tyngdpunkten märks inte alls när bilen körs; den kränger inte och vägegenskaperna är fortfarande goda. Styrningen är direkt, fjädringen lagom hård utan att bli stötig. Växellådan har alltså bara fem lägen och de är lite tröga att få, särskilt backen. 

Lågpris
Låt oss börja med det uppenbara: 211 000 kronor är billigt för en så pass stor gasbil. Efter att Subaru lagt ner sin likaledes svenskkonverterade gas-fyrhjulsdrivna crossover, utnämner vi VW Golf Sportscombi i gasversion till närmaste konkurrent. Den kostar 17 000 kronor mer, är något svagare och subjektivt känns mindre rymlig eftersom Suzukin är luftigare. 
Utrustningsmässigt är det hugget som stucket; båda är rätt klent utrustade i basversion. Samtidigt är Golfen en modernare bil, andrahandsvärdet blir förmodligen bättre och det finns mer aktiv säkerhet att välja hos Volkswagen, även om mycket tyvärr är extrautrustning. 

Men Suzukis trumfkort är fyrhjulsdriften, som ingen annan erbjuder i kombination med gasdrift och som knappast går att få under kvartsmiljonen oavsett drivmedel. Kliv upp till utrustningsnivå Exclusive och du får två-zons luftkonditionering, dimljus fram och bak, takreling och nyckelfritt startsystem – fortfarande ingen överdådig lyx men det märks också på prislappen. Toppversionen High Executive är fullpackad med prylar, men det passar bilen dåligt och gör att man stör sig mer på billig hårdplast och andra enkla lösningar. 

Alla drivlinor, alla utrustningsalternativ, alla färger och hos alla återförsäljare – den som vill ha S-Cross som gasbil har ingen inskränkt valfrihet. Leveranstiden är två till fyra veckor extra; inte oöverkomligt. Om politikerna mäktar med att ge långsiktiga, klimatbaserade regler för förmånsbeskattning, fordonsskatt och bränslebeskattning, så blir biogasen åter mer intressant och då sitter Suzuki på en vinnare, helt utan konkurrens i sitt segment. Då blir nog kalkylen på 300-400 gasbilar per år i underkant och Suzuki blir det märke i Sverige med högst andel gasbilar. 

Vi gillar: 

  • Effektiv gasmotor
  • Lågt pris
  • Ensam att kombinera gasdrift med fyrhjulsdrift
  • Goda vägegenskaper

Vi ogillar: 

  • Lite slö
  • Säkerhetsutrustning kostar extra
  • Bagageutrymme något inskränkt
  • Viss plastighet

Överväg också: Begagnad Subaru Forester gas, VW Golf Sportcombi gas

Text och bild: Mattias Goldmann, juni 2015