Biogas är ett klimatsmart, cirkulärt och lokalt producerat drivmedel. Ändå för gasbilarna en tynande tillvaro på svenska marknaden. Men när de stora märkena riktar sin uppmärksamhet åt annat håll, finns uppstickare som Växjö-konverterade Suzuki Swace – i grunden en Toyota Corolla, vilket borgar för en trygg upplevelse. Klar för Miljöbästa Bil 2025 – men hur bra är den?
Pris | Select 373 900 kronor, Inclusive 393 900 kr, förmånsvärde från 5 569 kr/mån |
Drivmedel | Biogas och bensin, el (ej laddbar hybrid) |
Dimensions | Length 465 cm, width 179 cm, height 146 cm, wheelbase 270 cm |
Weight | Operating weight approx. 1,500 kg, total weight 1,885 kg, trailer 750 kg |
Cabin space/luggage volume | 5 seats, 318 liters, 904 l with folded rear seat, 7 liters first |
Kraftöverföring | Förbränningsmotor och elmotor, framhjulsdrift, CVT-växellåda |
Engine | Four-cylinder engine for gas and petrol, 1,798 cm3, 95 hp (72 kW), max torque 142 Nm, electric motor 70 kW (90 hp), max torque 185 Nm, total max power 134 hp on gas (140 on petrol) |
Prestanda | 0–100 km/h 11 sekunder, toppfart 180 km/h |
Förbrukning | 4.5 liter /100 km (bensin), 3.1 kg gas/100 km |
Räckvidd | Upp till 50 mil på gas |
Säkerhet | fem stjärnor i Euro NCAP, 95% för vuxna i bilen, 84% för barn i bilen, 86% för oskyddade trafikanter, 77% för tekniska stödsystem |
Garantier | 3 års nybilsgaranti eller 10 000 mil, beroende på vad som först infaller, 5 års hybridgaranti eller 10 000 mil, beroende på vad som först infaller, 3 års vagnskadegaranti, 3 års lackgaranti, 12 års garanti mot genomrostning |
En livsstilsbil – för den förnuftige
Livsstilsbilar ska de vara allihopa, SUV:ar, crossovers och andra ineffektiva fordonsslag. Jag vill också ha en livsstilsbil, som passar mina intressen och signalerar vad jag vill stå för. Och kanske är det just vad Suzuki Swace är; en alldeles normal, mellanstor kombi som drivs med biogas i kombination med elhybridteknik –klimatmässigt bland de absolut bästa valen man kan göra.
Swace må vara okänd för de flesta, men när man ser den känner man igen den direkt. Frånsett några små, helt kosmetiska justeringar så är detta en Toyota Corolla Touring. Och det handlar inte om att Suzuki licenstillverkar den, utan den kommer från samma löpande band som Toyotan. För Suzuki betyder det en breddning av det annars lite tunna modellprogrammet, och att snittförbrukningen minskar – viktigt när biltillverkare med för höga utsläpp får betala dryga böter.
En förnuftig bil blir förnuftigare
Toyota anser att Corolla är världens mest tillverkade bilmodell, andra menar att den senaste versionen bara har namnet gemensamt med sina föregångare och att de därför inte kan klumpas samman i statistiken. Men oavsett hur man räknar, så är detta en väldigt spridd bilmodell, inte minst hos budfirmor, kommuner, servicebolag och andra som värderar god ekonomi och säkra egenskaper högre än att ha en bil man vänder sig om efter på gatan. En viktig del av ekvationen är Toyotas välkända hybridteknik, som debuterade i Prius och nu finns i nästan 20 miljoner bilar, som pressar förbrukningen och minskar driftskostnaderna.
Sätt på ett par Suzuki-loggor och absolut inget ändras i den ekvationen, utom prislappen. Suzuki Swace är nästan 20 000 kronor billigare än motsvarande Corolla. Det låter snäppet förnuftigare att välja versionen med ett kantigt S i fronten – i alla fall om man vågar tro att andrahandsmarknaden lär sig vad en Swace är, så att skillnaden inte blir mer än dessa 20 000 kronor när man säljer.
Men det är länge sedan detta räckte för Gröna Mobilister eller Miljöbästa Bil. Har bilen hybridteknik, måste elmotorn vara laddbar för att intressera oss – annars är utsläppen fortsatt för höga. Om inte förbränningsmotorn går på ett förnybart drivmedel, och det är vad Konvegas i Växjö ordnar för oss. Efter att Swace passerat deras toppmoderna anläggning, är den en gasbil, med hybridteknik. Kan det bli förnuftigare?
Gas: Snyggt men skrymmande
Konvegas tillverkar egna gascylindrar i komposit, som är både billigare och mer hållbara än ståltankarna många andra använder. Och i motsats till många andra, så ligger inte gastankarna under bilen där de blir smutsiga och tar stryk, utan väl skyddade inne i bagageutrymmet. Men det betyder också att de tar upp värdefull plats; i en kombi är det naturligt att börja med att öppna bakluckan och då möts man direkt av en brant och hög uppförsbacke. Golvet är höjt en dryg decimeter för att rymma gastankarna, och något utrymme under golvet finns inte längre. Fäller man baksätet, är lastutrymmet allt annat än plant. Samtidigt är utrymmet som finns kvar större än i många av de livsstilsbilar som en så här förnuftig bil utmanar.
Vi rör oss framåt i bilen till ett baksäte där två sitter komfortabelt, även om det är lite ovant att kliva ner i en bil efter alla SUVar vi klättrat upp i på sistone. Mittplatsen finns där men fungerar bättre som nedfällt armstöd. Sidorutorna går inte riktigt ända ner och utrustningen är basal, inga egna kontroller av värme eller kyla och inte mycket till uttag för mobiler och annat. Fram sitter man bra, med en förarmiljö som jag saknat. Med spakar, knappar och reglage. En riktig instrumentpanel framför ratten, om än digital. En rejäl växelspak, även om handbromsen bara är en liten knapp. Mittkonsolens touchskärm används bara för radio, förbrukningsinformation (som funkar dåligt när man kör på gas) och navigator om man kopplar in mobilen – egentligen logiskt, varför ska man betala extra för att få något man redan har?
Swace har all gängse säkerhetsutrustning, med väl fungerande filkörningsassistent, dskyltavläsare som liksom alla andra har mycket kvar att lära, dödavinkel-varnare, adaptiv farthållare och mycket mera. I Corolla-version har den fått 5 stjärnor i Euro NCAP.
Full gas!
Gastankarna är på tre gånger fem kilo, ett lite ovant mått för den som tidigare räknat i liter bensin eller diesel och på sistone övergått till kWh batterikapacitet. Så för tydlighets skull: 15 kilo är mycket. Vi snittar ungefär tre kilo gas per tio mil, och kommer då femtio mil på fulla tankar. Skulle gasen ta slut, är bensintanken intakt, och ger uppemot sjuttio mil till – Toyotas hybridteknik är erkänt snål. De där som påstår att de inte kan välja elbil eftersom de behöver så enorm räckvidd; här är vad de söker!
Gasen tankas lika snabbt som bensinen, och med kring 200 publika gasmackar i landet är det sällan ett problem. Första tankningarna kan kännas lite ovant eftersom man sätter fast gastankmunstycket på ett annat sätt och det pyser och knäpper lite från tankningen, men det är varken svårt eller tungt och på de allra flesta gasmackar betalar du med kreditkort utan att behöva någon särskild app eller nyckelbricka – take that, laddbolag!
Gas-Swace startar på bensin, men skiftar automatiskt till gas så fort bilen uppnått driftstemperatur vilket om det är plusgrader ute sker på någon minut. Då hörs ett svagt knäppande akterifrån och den lilla dioden på mittkonsolen skiftar till att lysa grönt. Tyvärr visar den inte särskilt precist hur mycket gas som återstår i tankarna, faktiskt inte alls när man inte kör på gas.
Förbränningsmotorn tappar sex av sina 95 hästar när den byter till gas, medan den nästan jämnstarka elmotorns effekt förstås är intakt. Eftersom de har sina effekttoppar vid olika lägen, blir maxeffekten bara 140 hästar, vilket i tider av löjligt starka elbilar först verkar nästan skrämmande lite för en så stor bil. På gas har den dessutom fått några kilon extra att släpa på, även om komposittankarna är lättare än de gascylindrar många andra gasbilar dras med. Men vet ni, hästkrafterna räcker utan vidare till för att alla hastighetsgränser och Toyotas CVT-växellåda inspirerar inte till att köra olagligt fort. Gasar man hårt, låter motorn ansträngt och bullret stiger men accelererar inte särskilt mycket bättre för det, bättre att ta det lilla lugna. Av samma skäl så lämnas körväljaren lämpligen i Eco-läget, medan Sport inte är vidare sportigt – och är det egentligen inte lite tramsigt att försöka vara sportig när man kör bil?
Elmotorn och det lilla batteriet räcker för att köra på enbart el i upp till en kilometer. Så säger instruktionsboken men i verkligheten kommer vi ett par kilometer i lugn stadstrafik eller på små grusvägar. På instrumentpanelen kan man se hur stor andel av den aktuella körningen som skett på el, vilket i stadstrafik lätt blir över 50 %. Körs resten på biogas, är klimatpåverkan minimal.
Liksom vi vant oss vid från Prius, bistår elmotorn också vid acceleration och kan agera själv när man bromsar in eller står still, vilket sammantaget sparar en hel del biogas eller bensin. Lite irriterande dock att knappen för att enbart köra på el måste tryckas in igen varje gång förbränningssmotorn hoppat igång för att klara en tempohöjning eller en brant backe. Och så är det förstås synd att batteriet inte är större och kan laddas med sladd, men två skrymmande och dyra tekniker hade gjort prislappen svårsmält och bagageutrymmet litet.
Klistermärke på baksidan av bilen
Bilen bil
När detta skrivs, backar elbilarna på svenska marknaden – premien är borttagen och bilarna har blivit dyra. Då är det extra spännande att det finns en praktisk, lagom stor gasbilskombi för 373 900 kronor, tyvärr utan någon premie men med sänkt förmånsvärde och låg fordonsskatt eftersom den slipper malusskatten. Tills nyligen såg kalkylen riktigt trevlig ut, men just nu är biogasen inte skattebefriad vilket slår hårt mot gasbilens ekonomiska kalkyl. Det är dock inte regeringens fel utan beror på en överprövning av EU-kommissionens beslut och med en ny kommission på plats bör skattebefrielsen åter kunna införas. Då är Swace herre på sin täppa; nästan inga andra nya gasbilar finns längre att köpa och denna Toyotabaserade kombi har rimligen ett klientel som väntar.
Det finns två utrustningsversioner, basala Select och den 20 000 kronor dyrare Inclusive. Man får faktiskt inte jättemycket för merkostnaden – läder och konstläder på sina håll i kupén, parkeringssensorer fram och bak, stämningsbelysning, mugghållare och lite annat som mest förtar bilden av en genomförnuftig bil. 74 000 kronor är merkostnaden för gasdriften, vilket är en signal till politiken: Även med förnyad skattebefrielse för biogasen, behövs någon form av stimulans för gasbilarna. Och med så här genomförnuftiga, klimatsmarta bilar är de värda att få det.
Vi gillar: Minimal klimatpåverkan med biogas i kombination med el, förnuftig bil, bekväm
Vi ogillar: Gastankarna tar mycket plats, hög merkostnad, bullrig vid acceleration
Överväg också:
- Andra Suzuki-modeller som Konvegas konverterar
- Begagnade gasdrivna Skoda Octavia, VW Golf eller Seat Leon; tyvärr tillverkas de inte längre
- MG 5: Närmast jämförbara elbil; dyrare och mindre men också piggare
- Kia ProCeed PHEV: Närmast jämförbara laddhybrid
Mattias Goldmann