Tar de aldrig slut, dessa olika app-baserade kickbike-tjänster? Ny på marknaden är nederländska Dott, som dragit in en dryg miljard i riskkapital och nu har över 40 000 elsparkcyklar i 17 europeiska städer. De har hållbarhet i högsätet – vi granskar både aktören och kickbiken!
Fordon | Eldriven skoter/kickbike |
Räckvidd | Ca 35 km |
Toppfart | 20 km/h (elektroniskt begränsad) |
Åldersgräns | Från 18 år |
Betalsystem | Konto/kreditkort via app |
Geografisk placering | Stockholm med omnejd, 30-tal städer i Europa inklusive Oslo, Helsingfors, Amsterdam, Bryssel, Paris, Rom |
Antal elsparkcyklar | 1500 i Stockholm, totalt ca 40 000 i Europa |
Antal platser | Obegränsat, flytande system |
Tillgänglighet | Året runt, dygnet runt |
Kod för två gratis åkturer | ZP1X66B |
Hållbarhet konkret
I en tid då alla kallar sig hållbara, ställer vi höga krav på Dott att vara konkreta. Och det är de, både socialt och miljömässigt. I motsats till många andra, använder de inte gigekonomi-arbetskraft för att ladda och placera ut sparkcyklarna utan har bara egen personal. Det har varit en nyckel för Dott i att få licens i London och Paris. Också allt underhåll utförs av egna anställda, utan underleverantör. Det har också en miljökoppling; på så vis vet de var råvaror och material kommer från. Fordonen tillverkas i Europa och ska hålla i över fem år. Dott stöttar också sociala projekt med billigare eller gratis användning.
Dotts hela verksamhet ska vara koldioxidneutral och enbart 2021 minskade klimatpåverkan med ungefär 40 % jämfört med föregående år, per kilometer körd. De samlade utsläppen är nu under 20g CO₂/km i genomsnitt, klart lägre i Sverige eftersom elmixen är grönare.
Det sker med hjälp av bl.a. utbytbara batterier med ekodesign, att ladda logistikfordon med 100 % förnybar energi och fokus på reparation och återanvändning. Sedan år 2019 har de kompenserat alla kvarvarande koldioxidutsläpp med gröna initiativ. Den kanske största utmaningen som kvarstår är litiumbatterierna, där Dott arbetar på en second life-lösning för lagring av solel.
Trygghet i fokus
Skillnaderna mellan de olika elsparkcyklarna är inte enorma, men där de finns är de till Dotts fördel. Hjulen är något större än de flesta andras, vilket både ger komfortabel gång och minskar risken att man kör omkull mot en trottoarkant. Ståplattan är bred och stabil, styret kraftigt och handtagen greppvänliga. Handbromsar för både fram- och bakhjul biter bra, ringklockan är ljudlig.
Belysningen är bra både fram och bra, med bra och väl placerade reflexer. Liksom många andra, är hastigheten begränsad till 20km/h och Dott tar hänsyn till zoner där man måste köra långsammare eller inte får köra alls. Den minimala instrumentpanelen visar hur fort jag kör och hur mycket kraft det finns kvar i batteriet. Det går att fästa mobilen på styret så att man enklare kan navigera, men det finns inget ladduttag och heller inga fästen för handväska eller inköpskassar – kanske för att avråda från att köra med last. Då har Dott också i många städer riktiga elcyklar för uthyrning, med samma app.
Dott är nya på marknaden så det är inte förvånande att deras blåa elsparkcyklar är fräscha och i gott skick nu. Men mycket talar för att det förblir så; de kontrolleras efter var tionde åktur, får en fullständig renovering efter var 500:e tur och underhålls däremellan i förebyggande syfte.
Appen till hjälp
Liksom alla andra kickbikes, hanteras Dott via en app som funkar i alla smartphones och laddas ner där appar finns. Appen är på svenska, också de legala dokumenten där det bl.a. framgår att den som kör utanför Dott-zonen kan få böter på 3 000 kr, att sparkcykeln inte får användas på oasfalterade vägar, att man måste köra ensam och max får väga 100 kg. Inte heller får man ha ryggsäck eller använda mobil under färd, men det finns en mobilhållare på cykeln. ”Använd hjälm”, skriver Dott men det är inget reellt krav. Dott menar att användningen är personlig och därför kan man bara låsa upp en sparkcykel per abonnemang. Här finns också en frågor-och-svar-flik, men den är tom och kontaktuppgifter är enbart ett formulär där man utlovas få svar inom 24 immar – vilket jag också får alla gånger jag testar. I appen finns också en enkel tutorial för hur Dott används, inklusive tips på ansvarsfullt beteende.
I appen ser jag på kartan var närmsta Dott finns, men i motsats till en del av konkurrenterna får jag ingen vägledning till sparkcykeln. När jag är nära kan jag trycka på ”ring” på appen och då svarar sparkcykeln så att jag lättare hittar den. Eftersom det inte går att reservera Dott, finns förstås risken att någon annan hunnit ta den – men i inre Stockholm finns det så många att det alltid var lätt att hitta när vi provade.
När jag klickar på Lås upp dras en startavgift på tio kronor och minuttaxan på 2.50 kr börjar ticka. Det går att pausa användningen i upp till en timma, t.ex. för ett snabbt ärende, men då kostar det fortsatt lika mycket. När körningen är klar måste jag parkera inom en godkänd zon och ta en bild på att jag parkerat vettigt. Direkt efteråt får jag en sammanfattning av kostnad och färdtid i appen, och klickar jag på ”fakturor” får jag på ett par sekunder ett kvitto som duger för redovisning.
Många deals
Start- och minutkostnaden för Dott är samma som de flesta konkurrenters. Liksom många andra får man ett par åkturer i början, se koden ovan, men mer spännande är de olika erbjudanden Dott har. Ett dagspass för 79 kr kan snabbt bli lönsamt, eftersom en enda körning på 20 minuter ju blir 60 spänn. På samma sätt är det med månadspasset för 399 kr, kom bara ihåg att båda dessa erbjudanden ger dig max 30 minuter per resa. 30 dagar fri upplåsning för 25 kronor är nästan garanterat lönsamt eftersom en enda upplåsning kostar tio kronor. Vill du åka mindre kan två åkturer inom 24 timmar för 35 kronor vara intressant, men du måste själv hålla reda på att du vill använda erbjudandet och bestämma dig för det innan avfärd.
Mattias Goldmann
Vi gillar
- Stark hållbarhetsprofil
- Rejäl, säker kickbike
- Väldigt många utplacerade
- App på svenska
- Bra erbjudanden för flitiga användare
- Ett internationellt nätverk i över 30 städer
- Även tillgång till elcyklar
- Bra kvitton efter färd
Vi ogillar
- Finns i Sverige ännu bara i Stockholm
- Bokning inte möjlig
- Begränsad hjälp att hitta fordonet