Test: Trikke Pon-e 48V

Coolare än en Segway, mer uppseendeväckande än en elcykel och vänder på en femöring – vi testar ett nytt bud på framtidens mobilitet.

  • Pris: Ca 20 000 kr. Hyrs av Hertz för 100 kr/timma, lägre timpris vid längre hyra
  • Motor: 350 W, 35 Nm vridmoment, 48 V
  • Toppfart: 18 km/h (25 km/h i annan version)
  • Räckvidd: Anges vara 38 km eller 4 h körning, ca 20 km i test
  • Mått: Höjd 128-139 cm, bredd 67 cm, längd 125 cm
  • Växlar: Inga
  • Batterityp: Litium-jon
  • Batterikapacitet: 48 V, 11.25 Ah,540 Wh litium-jon, Panasonic
  • Laddtid: 4-5 timmar
  • Batteri livslängd: 500 laddningar med minst 70% kvarvarande kapacitet
  • Vikt: 20.5 kilo varav ca 3 kilo batteri
  • Mått förare: Max 113 kg , minst 150 cm, minst 13 år (rekommenderat)
  • Garanti: 12 månaders garanti
  • Tillverkningsland: USA och Holland

Vad är detta?

”Vad är detta?” är den vanligaste frågan jag får när jag testar Trikke, en helt unik farkost på tre små hjul, ett fram och två bak.  Trikken framförs stående, utan säte och med ett mc-liknande styre. Drivningen är på framhjulet, man kan styra på vanligt vis men bäst görs det genom att flytta kroppsvikten. Belastar jag höger ben, svänger Trikke åt vänster och vice versa. 
Svaret är formellt sett en cykel, vilket är otroligt eftersom jag aldrig trampar – inte ens lite ”medtramp” som ju krävs för att elcykeln formellt ska räknas som cykel. Jag gasar och bromsar med högerhanden och är bara fysiskt aktiv när jag svänger, annars står jag rätt upp och låter motorn göra jobbet. 
Utyrningsfirman som lånar oss Trikke ett par veckor tillåter bara användare över femton år, men någon sådan begränsning finns egentligen inte. Ingen typ av körkort behövs, inte heller hjälm även om jag alltid kör i den matchande hjälm som ingår när man hyr Trikken. Jag får cykla på cykelbanorna, vågar mig ut i biltrafiken ibland men trivs inte mellan stora bussar och lastbilar, och bör egentligen inte använda Trikken vare sig på gågator eller inomhus. Breddem är inte värre än att jag lätt ryms på alla cykelbanor och med lite besvär kan klämma mig förbi de som cyklar långsammare eller släppa förbi de snabbare. Jag lär mig snabbt var Trikken börjar och slutar. Trikken är utmärkt balanserad och välter inte om den ställs för sig själv. 

Belysningen fram och bak är vanliga cykellampor, men lampan bak sitter bara några centimeter över marken och åker snart på en smäll så den går av. Reflexbandgör att Trikke syns från sidan, jag kompletterar med en rejäl reflexväst för att känna mig tryggare. Instruktionsboken rekommenderar även knäskydd, armbågsskydd och handskar.
Det finns inga blinkers, utan jag sträcker ut handen när jag vill svänga, vilket betyder att jag omedelbart tappar fart i högersvängarna eftersom jag då inte samtidigt kan hålla i gasreglaget. Dessutom får jag egentlige inte göra detta – båda händerna ska alltid vara på styret, står det i versaler i körmanualen. Trikke är strikt ensitsig, förlåt enståig.

Fäst på styrramen finns en grå väska med ett stort och två mindre fack. Här ryms laddaren, en matlåtda, ett par solglasögon och kanske badkläder, men inte till exempel en dator. Facken är vattentäta men inte låsbara. Trikken låses med ett vanligt cykellås, med en separat nyckel för batteriet som varken kan avmonteras eller startas när Trikken är låst.

Stå upp!

Det går lätt att höja och sänka styret, jag väljer en höjd där jag står med lätt böjda ben. Att det inte finns något säte saknar jag egentligen inte, jag sitter tillräckligt mycket under en dag som det är. Däremot är det en sen novemberdag rejält kallt att stå upprätt på Trikken hela vägen till jobbet, minsta lilla glipa i jackan blir ett fruktansvärt köldhål. Där fartvinden letar sig in. När det regnar står jag väldigt utsatt och allt vatten som stänker upp gör mig snart plaskblöt om underbenen och fötterna. 

Trikke är hopfällbar och manövern tar bara ett par sekunder,. Två spakar ska lossas, tyngdlagen sköter resten. Att ställa upp den igen var inte lika lätt, ena reglaget vägrade ge med sig och först när uthyraren sade ”använd mer våld” lyckades jag tillsammans med två hjälpsamma förbipasserande. Hopvikt är den väldigt åbäkig och det är svårt att inte skita ner sig när man kånkar den. Vikten på dryga 20 kilo underlättar inte.

Som carvingskidor

De små hjulen är del i att Trikke är otroligt lätt att manövrera, när jag väl lärt mig att våga luta mig och ändra belastningen klarar jag de tightaste kurvorna och får bra träning för låren inför skidsäsongen. Det påminner om att åka carvingksidor eller rollerblades. Att göra tricks ska man dock inte tänka på – manualen varnar för att garantin upphör att gälla och dessutom kan man dö. Man bör inte heller åka i nerförsbackar, står det, men där går gränsen för hur försiktig jag tänker vara. 
De små hjulen betyder dock också att minsta ojämnhet känns och att en helt normal trottoarkant är oöverstiglig. 
Elmotorn sitter i framhjulet, vilket ju många biltillverkare överväger för framtidens elbilar. Det ger en låg tyngdpunkt, minskar överföringsförluster och gör att man slipper klumpig kraftöverföring. Batteriet sitter jämte styraxeln och kan antingen laddas på plats eller genom att lyfta ut batteriet och ta det med in. Laddaren är stor och har en bullrig fläkt, men den stängs av när laddningen är klar. Från tomt batteri tar det ungefär fem timmar att ladda fullt; det är alltså med god marginal fullt om man sätter i sladden innan man går och lägger sig. 

Kvarvarande batterikapacitet syns i en tregradig skala på styret och en femgradig skala på batteriet, men redan när batteriet är halvfullt går Trikken mycket långsammare och får svårt att orka uppför backarna. När det fortfarande sägs vara kvartsfullt orkar Trikken inte köra mig längre. I motsats till en elcykel  går det inte att framföra Trikke med tomt batteri annat än att knuffa den, och formen gör den svårknuffad.
Jag kommer knappt 20 km på en laddning, räckvidden hade förlängts om det varit något varmare ute, om det varit helt plant, om jag vägt mindre än mina 70 kg och förstås om jag kört saktare. 

Häftigt ax – om full

Med fullt batteri är Trikke pigg, med häftig acceleration – om man får ner kraften i backen. Är underlaget blött så spinner framhjulet, särskilt som gasen är svår att dosera. Det hjälper att luta sig framåt när jag startar, och bakåt när jag bromsar, men tyngdlagen vill motsatsen så det är inte helt enkelt. Dessutom ska huvuddelen av vikten alltid vara på fötterna, inte på styret. 
Toppfarten är i hyrversionen begränsad till 18 km/h, vilket räcker gott och väl när man tar en liten nöjestur och tränar carvingsvängar men som pendlingfordon är det för långsamt och jag blir omcyklad av fler än jag kör om. 24 km/h som den ananrs har gör en liten men viktig skillnad. Tyvärr låter motorn mycket, ett gällt och tröttsamt vinande. 
Trikke har inga växlar, ingen back, men två hastighetslägen, som ställs om med en knapp som sitter väl dold bredvid batteriet och är svår att nå medan man kör. Skillnaden dem emellan är minimal. Handbromsen är av vanlig cykeltyp, kopplad till skivbromsar på bakhjulen, och funkar bra. Det finns ingen hastighetsmätare eller annan instrumentering. 

Hyr – köp inte

Hertz hyr ut Trikke på sommaren på ett par av sina hyrställen, för en hundring i timman. För detta är Trikke väl lämpad, den är snabbare, roligare och ingen tycker att jag är töntig när jag kommer susande – tvärtom! Speciellt sommartid kan Trikke vara rolig att ta på en tur, och cykelklassningen gör att man kan köra där bilar inte är välkomna.  Men i sin marknadsföring lyfter Trikke fram sitt fordon som en smart pendlarlösning. Det är den inte – i vart fall inte i Sverige. Den får inte ens användas på grus eller ojämna ytor, eller i backar med mer än fem graders lutning, i regn eller om temperaturen sjunker under noll.

Hyr den en timma eller två – och ha så kul!

Gillar: 

  • Cool, 
  • Skoj 
  • Uppseendeväckande 
  • Eldriven 
  • Lättsvängd

Ogillar: 

  • Dyr
  • Tung 
  • Kort räckvidd 
  • Låg toppfart 
  • Opraktisk
  • Okörbar utan elmotor

Text och bild: Mattias Goldmann, dec 2014

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem