Volvo V60 T8 Twin Engine (laddhybrid) – dec 2019

Volvo V60 T8 Twin
Engine laddhybrid

Volvos alla framtida bilar ska vara elektrifierade. De rena
elbilarna kommer så smått, men i nuläget är det främst laddhybrider Volvo
erbjuder – och de börjar med de dyraste versionerna. Därför är folkkombin V60 i
laddversion supersnabb, fyrhjulsdriven och dyr. Eldriften imponerar, men inte
räckvidden.

  • Pris: Från 519 900 kr, före avdrag för bonus 
  • Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP. 96% skydd av vuxna, 84% skydd av barn, 74% skydd av oskyddade trafikanter, 76% förarstödsystem. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, krockkuddar, vingelvarnare, autostopp, sidvindsskydd m.m ingår. 
  • Motor: Fyrcylindrig bensinmotor med turbo och kompressor, 1 960 cm3, max effekt 303 hk (223 kW) vid 6 000 v/m, max vridmoment 400 Nm mellan 2 200 – 4 800 v/m. Elmotor 87 hk (65 kW) från 0 varv/minut, max vridmoment 240 Nm från 0 varv/minut. Total maximal uteffekt 390 hk, maximalt vridmoment 640 Nm. 
  • Batteri: Litium-jon, 10.4 kWh 
  • Mått: L 476 cm, B 185 cm, H 143 cm, axelavstånd 270 cm 
  • Vikt: Tjänstevikt 2 161 kg, maxlast 498 kg, max släp 2 000 kg 
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 529 liter bagage, 1 441 liter med fällt baksäte. 
  • Kraftöverföring: Bensinmotor fram, framhjulsdrift. Elmotor bak, bakhjulsdrift. Fyrhjulsdrift när motorerna kombineras. Åttaväxlad automat. 
  • Laddtid: 2.5 timmar med laddbox, 3.5 timmar med 16 A, 6 timmar med 10 A. Snabbladdning ej möjligt 
  • Prestanda: 0–100 km/h 4.9 sek, toppfart 250 km/h, 125 km/h på el 
  • Förbrukning: WLTP: 2.0 l/100 km, 45 g CO2/km. NEDC: 42 g/km, 1.8 l/100 km. Ca 1.8 kWh/100 km 
  • Räckvidd: 48 km på el enligt NEDC 
  • Garantier: Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år. Batteri 8 år / 160 000 km
Folkkombin extra allt
Den må heta V60, men detta är den riktiga ersättaren till gamla Volvokombin V70, 850 och innan den 240:n som så många av oss växt upp med. Upprätt design, stora innerutrymmen, trygg och säker. Så gör också V60 succé i försäljningsstatistiken; det är fortfarande så här vi vill ha vår Volvo. 
V60 finns i en mängd versioner, med T8 som den mest exklusiva, med en prislapp som börjar på strax över halvmiljonen. En fyrcylindrig turbomotor på drygt 400 hästar driver framhjulen, en elmotor sitter över och driver bakhjulen – bilen är alltså fyrhjulsdriven när man så önskar. Ett laddbart batteri gör att detta också är en av Volvos supermiljöbilar.
Inte räckviddsimponerad
T8 är tydligt prestandainriktad, kombinerar man förbrännings- och elmotorn så får man 500 hästar och en acceleration på 0-100 på under fem sekunder. Men det intresserar oss inte så mycket, och det är faktiskt inte som racer en stor Volvokombi gör sig bäst. Istället laddar vi batteriet fullt, på knappt fem timmar ur ett vanligt uttag – snabbladdning är inte möjlig – och ser hur långt vi kommer på enbart el.
När jag snålkör bäst jag kan kommer jag upp i nästan fyra avgasfria mil, vid mer normal körning strax över tre. Det är en bit från de officiella värdena och inte imponerande långt; många laddhybrider går nästan det dubbla. Det är också tråkigt att förbränningsmotorn kan gå igång även i Pure-läget, som alltså inte är ett ”enbart el”-läge som många andra bilar har. Är jag lite för oförsiktig med gasen eller om bilen av andra skäl tycker sig behöva det går motorn igång med ett ofint skorrande. Den håller sen igång ett tag oavsett hur försiktigt jag kör, eftersom det är dåligt för motorn att stängas av för snabbt. Det är ändå klart bättre än den gamla V60 laddhybriden, där elmotorn kombinerades med en riktigt ociviliserad dieselmotor.
När vi kör på el snittar vi ungefär 1.8 kWh per mil, okej för en så pass stor och tung laddhybrid, men det pekar också på att Volvo sparar mycket kapacitet i batteriet som aldrig kommer till användning – annars hade drygt tio kWh räckt till fler mil. På bensindrift snittar vi kring 0.6 liter milen, ganska bra och en effekt av att elmotorn avlastar fint även efter att batteriet tömts.
Batterierna sparar alltid tillräcklig kraft för att man ska kunna komma iväg från rödljusen på enbart el; miljösmart och bra för att hålla nere bränslenotan. Dessutom laddas de förstås av bromskraft och det finns ett särskilt läge där man aktivt kan ladda batterierna under färd men med en skrämmande förbrukning som följd. Det går att köra enbart på el upp till 125 km/h, dvs drygt svensk motorvägsfart.
Det finns fyra huvudsakliga körlägen: Pure som maximerar eldriften, Hybrid som kombinerar motorerna på effektivaste sätt, Power som utnyttjar kraften i båda teknikerna och ett läge med permanent fyrhjulsdrift. Att skifta läge går på ingen tid, med ett rullreglage bakom växelspaken, men tyvärr startar bilen alltid i Hybrid även om jag skulle vilja köra på el jämt. 
Bilen växlar mellan att vara framhjulsdriven, på bensin, bakhjulsdriven på el och fyrhjulsdriven när systemen samverkar. I torrt väglag går det hur fint som helst, men andra har rapporterat om att det kan bli lurigt när det är halt – vilket man dock enkelt undviker genom att välja läget med permanent fyrhjulsdrift. Det betyder tyvärr att det inte går att köra fyrhjulsdrivet och enbart eldrivet; för att alla hjul ska driva måste förbränningsmotorn vara med.
Bromskraftåterföringen är måttlig eller obefintlig, beroende på läge – det går alltså att frirulla eller ”segla” vilket Volvo var först med bland elbilar i den nu urgamla C30 Electric. Däremot går det inte att köra med en pedal, som en del elbilar med kraftig bromskraftsåterföring. 
Laddas i uttaget
Batterierna laddas med ett uttag på vänstra framflygeln som öppnas med ett lätt tryck på själva luckan. Den enda kabel som följer med som standard är gjord för hushållsuttag; i motsats till andra märken har Volvo inget emot att man laddar på detta sätt, och rekommenderar vare sig laddbox för hemmet eller Typ 2-sladd. Men för att kunna använda publika laddare krävs en Typ 2-sladd som kostar 2 500 kronor. Den krävs dessutom för att kunna ladda 16 A, med ”två hål i väggen”-sladden är effekten begränsad till 10 A. Laddtiden är 2,5 timmar med 16A, 3,5 timmar med 10A och uppemot 5 om man drar ner till 6A, i motsats till den betydligt billigare laddhybrid-SUV:en Mitsubishi Outlander är snabbladdning inte att tänka på. Volvos app OnCall visar laddstatus för bilen, och låter mig fjärrstyra laddning och uppvärmning/kylning av kupén.
Volvokomfort
Vi må tänka på Volvo som en folkbil, men det är också en mycket komfortabel bil. Volvo har avstått från tyska konkurrenters alltför hårda, stötiga fjädring och har sköna stolar fram och en rejäl soffa bak. 
Förarmiljön är lättöverskådlig, med en helt digital instrumentering som är gjord för att se ut som analoga instrument men som byter utseende beroende på körläge. Instrumentbrädan kompletteras med en skärm på mittkonsolen, där man får mer utförlig information om bilens förbrukning, där GPS:en finns, radion och mycket annat. Det mesta av detta sköts med touch-funktioner som i och för sig funkar bra men där jag ändå saknar riktiga knappar.
Att batteriet inte är enormt drabbar el-räckvidden, men gynnar lastkapaciteten som är samma som i övriga V60. Det vill säga både stort och lättlastat. Till och med utrymmet ”under golvet” är intakt; klart bättre än många av konkurrenterna. Dessutom får Volvon dra hela två ton släp, om bara körkortet tillåter det.
Volvosäker
Volvo har som vision att ingen ska dö eller allvarligt skadas i en ny Volvo efter år 2020. Det kan låta som en floskel, men när Euro NCAP slår fast att nya XC60 är den säkraste bil de någonsin testat, får man tro att det ligger något i ambitionen – och kombin V60 ligger inte långt därefter. Att få fem stjärnor uppnår de flesta nya bilar, men även uttryckt i procent är det mycket nära att Volvo når full pott, det är bara förarstödsystem som inte når ända fram – eftersom en del av det man kan önska sig kostar extra. Merkostnaden är dock rimlig.
Bland säkerhetsutrustningen i testbilen finns City Safety autobroms som i princip halverar risken att köra på framförvarande fordon. Den funkar från 4 km/h upp till toppfart och kan undvika krock ända upp till 70 km/h, även om föraren inte reagerar alls. Dessutom har systemet lärt sig stoppa också för cyklister, gående och större djur – det finstilta som man riskerar att inte få med andra, enklare system. Med Connected Safety kommunicerar bilen med andra fordon och varnar t.ex. för halt väglag. Intellisafe Surround varnar bakomvarande bil om den håller på att köra in i dig, varnar korsande trafik när du backar ut och ger döda vinkel-varning. 
Poppis med väntelista
Prislistan för V60 startar på just över 320 000 kronor. T8 kostar drygt 200 000 kronor mer, men sålde snabbt slut, vilket pekar på att andra tycker att den är värd merkostnaden. Men T8-kunderna har inte varit enormt många, utan Volvo tycks ha haft problem att få tag i nog med batterier. Eller så ville de skjuta på registreringen till 2020 då de kan börja tillgodoräkna sig utsläppsminskningen laddhybriderna innebär och som kan hjälpa Volvo att slippa EU:s dryga böter för sin höga förbrukning. 
På Volvos hemsida finns tre versioner av V60 som laddhybrid, den vi testat, den enklare T6 och Polestar Engineered med 405 hästar. Den senare är slutsåld för 2020, man kan inte beställa den för 2021 utan bara anmäla intresse för den. T6 är betydligt intressantare, med lägre prislapp och bara 50 färre hästar i motorn är den ett bättre val för de flesta – även om vi gärna sett en ännu något billigare och svagare version. Utrustningsmässigt innehåller basversionen Momentum i princip allt vi önskar oss, Inscription för drygt 50 000 kronor mer ger mest ett lyxigare utseende. Samma sak gäller R-Design för i princip samma merkostnad, medan Cross Country-versionen inte går att kombinera med laddhybrid. Samma merkostnad på 50 000 kronor kan också användas för att köpa SUV:en XC60, som vi testat förut och som vi inte egentligen tycker bjuder på något mer utom just SUV-känslan som var och en får värdera själv.
Sammantaget är detta en finfin Volvo, men inte mer än en duglig laddhybrid. Räckvidden på el är för kort och att man aldrig kan vara säker på att kunna köra på enbart el känns otidsenligt. Vi räknar med en uppdatering i närtid och att då mer oreserverat kunna rekommendera Volvos laddhybrid.
Vi gillar: Smidig eldrift, hög komfort, hög säkerhet, goda utrymmen
Vi ogillar: Kort räckvidd på el, dyr, endast hål-i-väggen laddare ingår, går inte att köra på enbart el
Överväg också: 
  • Laddhybrider från Audi, BMW och Mercedes 
  • Kia Optima eller VW Passat laddhybrid – och mycket pengar över
  • Tesla Model 3 elbil
Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, december 2019


  Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem